Bedrijven sjouwen de koffers

De rij skippen op Schiphol? Dat kan, maar het kost wel wat

31 mei 2022 16:04 Aangepast: 03 juni 2022 14:03
Jeffrey Sterken van Luggo. Beeld © EditieNL

Wie via Schiphol reist, kan tegenwoordig urenlange rijen en chaos verwachten. Toch hoef je niet in de rij te staan. Er zijn bedrijven die je bagage sjouwen en voor je inchecken zodat jij wat relaxter op vakantie kan, soms al voor een paar tientjes per koffer. "Dit is de toekomst van reizen."

Een incheckbalie aan je voordeur, dat is de belofte van de Amsterdamse softwarestartup Luggo. Een koerier van FedEx haalt je bagage op, checkt het bij de voordeur in en brengt het naar Schiphol. Op die manier moet jij ontspannen en kofferloos kunnen reizen en kun je dus ook die rij bij de incheckbalie skippen, vertelt medeoprichter Rico Briedjal.

"Je koffer wordt direct aangemeld bij de systemen van de luchtvaartmaatschappij en gaat bij aankomst op de luchthaven de bagageband op", zegt Briedjal. Op dat moment krijgt de eigenaar van de koffer een appje. Het systeem van Luggo communiceert hiervoor met dat van de vliegmaatschappij, zegt de ondernemer.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Schipholbaas naar Kamer voor tekst en uitleg over chaos en drukte

Corendon en Transavia aan boord

Het bedrijf werkt sinds een paar maanden met Corendon, die de service inkocht. Vanaf juni moet Transavia daarbij komen. Na de chaos op Schiphol is het verkeer naar zijn website enorm gegroeid, zegt Briedjal. Ook het aantal reizigers dat de extra service wel ziet zitten neemt volgens hem toe: "In het begin kregen we tien boekingen per dag, nu zijn het er driehonderd."

Reizigers boeken de kofferservice direct bij Luggo, of in het boekingssysteem van de maatschappij. Wat dat kost? Voor twee koffers kan het al vanaf 35 euro, afhankelijk van hoe ver je van Schiphol woont. Voor elke extra koffer komt er een tientje bovenop.

Als het de komende maanden zo doorgaat, dan komen ze snel uit de kosten, zegt Briedjal. 

'Minder risico's'

Met een prijs van een paar tientjes moeten reizigers en maatschappijen worden gepaaid. Vliegen is best duur en maatschappijen een 'tikkie ouderwets', zegt Briedjal. "We zijn al twee jaar met KLM in gesprek." Corona hielp niet mee, zegt de ondernemer.

Maar dit is volgens hem wel de toekomst van reizen. "Het zorgt voor minder drukke vertrekhallen en daarom minder veiligheidsrisico's. Ook kunnen we de bagageafhandeling beter plannen en bijvoorbeeld in de nacht organiseren."

Meer kapers op de kust

Briedjal is niet de enige kaper op de kust. Er zijn meer bagagediensten in Nederland, waaronder Bagbooking, een Nederlands bedrijf dat in november vorig jaar van start ging. Ze gaan een stapje verder, zegt woordvoerder Menno Troost. Je bagage gaat niet naar de luchthaven, maar naar de plaats van bestemming. "Het staat er al voordat je er zelf bent, zelfs voordat je vertrekt"

Bij hotels is dat zo geregeld, heb je een huis gehuurd kost dat meer regelwerk. "We werken bijvoorbeeld samen met Villa Sud in Frankrijk", zegt Troost. Geen gesjouw met bagage én kinderen of gedoe met dakkoffers. "Een reisdag is ook vakantie." Voor een gemiddelde koffer betaal je zo rond de 50 euro retour en vervoer wordt gedaan door FedEx en voorlopig alleen over land.

Trein zonder bagagepijn

Op dit moment heeft Troost enkele honderden boekingen gedaan, zegt hij. "We zijn pas net begonnen, maar we zien dat het wat drukker wordt", zegt hij. De zomer komt eraan, er wordt meer gereisd. En willen mensen Schiphol omzeilen? Het is nog niet iets dat de ondernemer heeft gemerkt.

Wel is hij in gesprek met NS: Mensen willen graag met de trein op reis, maar bagage meenemen is een drempel, zegt de ondernemer. "Die kunnen wij wegnemen."

Run op reisgemak

Is er een run ontstaan op reisgemak? Het aantal bedrijven in de sector lijkt niet heel groot. Navraag bij de Kamer van Koophandel leert dat dit soort dienstverleners zich meestal scharen onder een grotere categorie van luchthavendienstverleners, waaronder ook bedrijven die bijvoorbeeld de vluchten plannen of hangars organiseren.

Binnen die categorie zijn er op dit moment een stuk of tien die zich bezighouden met 'passagiers en hun bagage'. Vijf jaar geleden waren dat er nog vijf.

Ruimte voor luxe

Er lijkt ruimte voor gemak en luxe op de markt, getuige de animo voor het Privium-abonnement van Schiphol. Voor zo'n 150 euro per jaar mag je vooraan parkeren, vlug door de controles en relaxen in een lounge. Maar de dienst kreeg zoveel aanvragen dat er geen privilege meer te beleven valt: het is vol en er kan voorlopig niemand meer bij. Hoe lang dat gaat duren is onbekend.

Het kan altijd nóg gekker, zegt luchtvaartverslaggever Doron Sajet van NH Media, hij werkt al jaren in het veld. Schiphol kent bijvoorbeeld een VIP-service. "Je wordt ontvangen in een ruimte waar je kunt inchecken én langs de beveiliging kan", zegt hij. De plek waar ook hoogwaardigheidsbekleders passeren. Met luxe: van eten tot vervoer naar het vliegtuig, al betaal je daar rustig een paar honderd euro voor.

VIP-diensten: beter van niet

Er zijn ook bedrijven die los van Schiphol zogenoemde VIP-diensten bieden en je bijvoorbeeld per limo naar de luchthaven brengen. "Ik zou het niet aanraden", zegt Sajet. Het is niet alleen duur, deze bedrijven hebben meestal ook geen eigen lounges, beveiligers of rechten om op vliegplatforms te rijden. "Je bent dus alsnog afhankelijk van de luchthaven."

Dan is vliegen met een privéjet een betere optie, zegt Sajet. "Die vertrekken in alle rust vanaf Schiphol-Oost. Daar sta je zelden in de rij." Een semi-betaalbare privé-lijnvlucht behoort daarbij steeds vaker tot de mogelijkheden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Met 'privéjet' als lijnvlucht naar Ibiza: 'We brengen luxe naar de gewone man'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van