Van onze partner Rabobank

Bij deze elektrische deelscooters springt straks heel Europa achterop

25 april 2022 08:00 Aangepast: 03 mei 2022 16:31

Donkergroen van kleur én groen ‘onder de kap’, dat zijn de elektrische deelscooters van felyx. Je bent ze ongetwijfeld al eens tegengekomen in de grote(re) Nederlandse steden, en grote kans dat ze meer en meer in het internationale straatbeeld te zien gaan zijn.

In 2017 was daar felyx, een idee van Quinten en Maarten. Twee jonge mannen die vaak de deelauto pakten. Hartstikke handig, alleen niet de makkelijkste manier om de stad te doorkruisen. Kan dat niet anders? Zo ontstond het idee van de duurzame deelscooter, waarmee je je wel makkelijk door de stadse drukte kunt bewegen. Een verhaal dat in Amsterdam is gestart en inmiddels internationaal is uitgerold.

Twee jaar geleden is Charles Mander als cfo van felyx, aangehaakt. Voor hem is de wereld van de duurzame start-ups bekend terrein. "De afgelopen jaren heb ik veel startende ondernemingen in duurzame mobiliteit gezien. Voor mij sprong felyx er gelijk bovenuit. Waar veel start-ups niet winstgevend zijn, is het gave aan dit bedrijf dat ze al snel winstgevend in de grote steden van Nederland waren. Ik wilde inspringen en de duurzame droom verder helpen laten groeien."

Charles Mander, CFO felyx Charles Mander, CFO felyx

Mander is onder andere verantwoordelijk voor de financiering en de verdere uitbreiding. "Momenteel hebben we 8.000 deelscooters in Europa rondrijden en we hebben er net nog eens 2.500 besteld. Dit maakt ons zowel in Nederland als in België de nummer 1 in elektrische deelscooters. Het zal niet lang duren of we zijn ook de grootste in Duitsland." De CFO's droom? "In elke Europese stad waar ik kom, wil ik op een felyx kunnen stappen. Let's beat the streets."

Doorschakelen naar groen

Waar de founders van felyx voor de normale scooter hadden kunnen kiezen, zijn ze voor duurzamere deelscooters gevallen. "Elektrisch is de toekomst. Het gave aan elektrische deelscooters is dat ze bijna net zo duur als de ouderwetse benzinescooters zijn. Daarbij vragen de nieuwe e-scooters om minder onderhoud. De oude, vervuilende scooters kennen maar liefst tweeduizend onderdelen, waarbij elk onderdeel kan slijten en kapot kan gaan. De elektrische versie ziet er van binnen stukken simpeler uit en kent minder slijtage. In de praktijk betekent dit dat de elektrische deelscooters veel langer meegaan. Dubbel duurzaam dus. En leuke bijkomstigheid, de felyx scooters accelereren veel sneller. Iets wat veel plezier tijdens het rijden geeft!'

Elektrisch rijden betekent tussentijds opladen. Hoe managen ze dit? "Collega's rijden in een elektrisch busje de stad door. Om de twee dagen worden de batterijen verwisseld, worden de deelscooters schoongemaakt en eventueel worden er kleine reparaties uitgevoerd. Daarna is het door naar de volgende scooter." Mander vertelt dat ze via hun zelfontwikkelde technologie precies weten waar welke scooter is geparkeerd. "Voordeel van deze werkwijze is dat de scooters altijd op straat blijven en dus niet om de haverklap naar een depot vervoerd hoeven te worden. De enige keer dat ze daar naartoe gaan, is als er een grote reparatie nodig is."

Duurzame samenwerking

Mander vertelt dat ze in de beginperiode per stad telkens naar particuliere investeerders op zoek gingen. Goed om zo te beginnen, maar het was geen schaalbaar concept dat internationaal doorvoerbaar was. ''In de zomer van 2021 zijn we gaan inventariseren of we de schuld aan particulieren konden herfinancieren. We zijn met meerdere banken in gesprek gegaan, waarbij de Rabobank het is geworden. Ze hebben alle investeerders uitgekocht (waarmee ze volledig eigenaar van de activa zijn), hebben door een unieke leaseconstructie de volledige Nederlandse vloot aan deelscooters gefinancierd en helpen ons nu bij de uitbreiding naar Europa.'

Team felyx en Rabobank Team felyx en Rabobank

Thomas Pluimers, Relatiemanager Corporate Clients bij Rabobank legt uit waarom zij felyx graag financieel ondersteunen: ‘felyx en Rabo hebben een gedeelde mentaliteit. Shared e-mobility is een mooi voorbeeld van coöperatief ondernemen: samen delen (van bezit naar gebruik) en goed voor de wereld om ons heen (een schonere stad). Dat past perfect bij onze groene ambities voor deelvervoer in de stad.’

Mander vult aan: 'Het fijne van de Rabobank is dat ze een afdeling hebben die in start- en scale-ups zijn gespecialiseerd. Daar waar het overgrote deel van de banken wil zien dat je stabiele historische resultaten laat zien, voordat er geld wordt geleend, snapten ze bij de Rabobank hoe het bij een scale-up werkt. Ze geloven in ons bedrijf en onze duurzame ambities, waardoor ze met ons hebben meegedacht over een passende oplossing. We zijn heel blij met het vertrouwen dat de Rabobank in ons heeft. Ze nemen een risico, omdat we een scale-up zijn en durven mee te denken. Hartstikke gaaf!'

En daar blijft het niet bij. Ook deelt de bank hun netwerk en kennis over het zaken doen in het buitenland. Pluimers: 'Dit is een extra stap die we graag zetten, al helemaal voor concepten die naadloos aansluiten bij onze groene ambities. Zo helpen we dit prachtige Nederlandse bedrijf op duurzame wijze groeien en dragen we iets moois bij aan de leefbaarheid in de stad.’

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dat houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Woning leasen? Het kan met het Friese woonconcept Buurblok

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van