Ga naar de inhoud
Prijsverhogingen voor consument

Lockdown in China: '80 procent van mijn prijzen sta ik niet achter'

Beeld © ANP / Robin Utrecht

Alweer veroorzaken corona en bijbehorende lockdowns in China voor problemen voor bedrijven die veel artikelen uit dat land importeren. Daar komt het effect van de Russische inval in Oekraïne bij. Bedrijven moeten daardoor langer wachten op spullen uit China en de prijzen voor transport rijzen de pan uit.

"Ik sta niet achter 80 procent van de prijzen op onze prijslijst, ik vind het veel te duur", bekent Angelo Cillekens, directeur bij Johntoy, een importeur van onder meer speelgoed en sportartikelen. Maar hij ontkomt er niet aan om de prijzen te verhogen.

Vrachtprijzen 'sky high'

Al twee jaar zijn de vrachtprijzen voor het vervoer van een container van China naar Rotterdam namelijk 'sky high', zegt hij. Het kost volgens Cillekens nu vier keer zoveel om spullen uit China naar Europa per schip te vervoeren als vóór corona.

Hoe
Lees ook:
Hoe erg is 12 procent inflatie? 'Gasrekening soms 100 euro duurder'

"Daarbij is nu het soms dringen om op een schip terecht te komen", zegt Peter Admiraal, controller bij Ranzijn, dat vijftien tuincentra heeft. "En je moet hopen dat je containers niet per ongeluk in bijvoorbeeld Italië worden gelost", vult Cillekens aan.

Veel komt uit China

Veel spullen die wij gebruiken komen uit China: zo'n 30 procent van alle goederen wereldwijd. China dacht dat het corona onder de duim had, maar er zijn nu toch weer besmettingen. Daarom is er weer een lockdown in Shanghai, het economische centrum van het land en de grootste haven ter wereld.

Die lockdown werd gisteren uitgebreid. Vrijwel alle 26 miljoen inwoners van de stad moeten van de overheid nu thuis blijven. Ook in andere belangrijke Chinese havensteden, zoals Shenzhen en Dongguan in het zuiden, waren de afgelopen tijd lockdowns.

Nieuwe Zijderoute geen oplossing

"Lockdowns hebben een grote invloed op de leveringsketen", zegt Roland Smid, correspondent van RTL Nieuws in China. "Vrachtschepen liggen in de rij. Laden en lossen gebeurt wel grotendeels met robots, maar het vervoer van en naar de havens, met vrachtwagens, niet."

Protest tegen Chinees coronabeleid groeit: 'Stop de lockdown'

01:50

Een alternatief voor vervoer per schip was transport per trein, de zogeheten Nieuwe Zijderoute. Maar een deel daarvan gaat door Rusland en bedrijven zijn nu door de inval in Oekraïne uit moreel oogpunt terughoudend om die route te gebruiken, zegt Roland Verbraak, general manager van BTT, gespecialiseerd in containervervoer.

Het vervoer per trein is nu al 30 procent minder en dat zal nog verder dalen, denkt hij. Dat zal leiden tot nog meer vraag naar transport per schip, zegt Cillekens. Meer vraag leidt normaal gesproken tot een hogere prijs.

'Het gaat mij niet gebeuren dat ik met sinterklaas en kerst geen speelgoed in voorraad heb. Maar dat kost me wel extra geld.'

Prijsstijgingen van 40 tot 50 procent

Cillekens heeft te maken met prijsstijgingen van 40 tot 50 procent. Een deel daarvan zegt hij voor eigen rekening te nemen, om de prijzen voor consumenten niet te veel te laten stijgen. Maar nog altijd rekent hij noodgedwongen 30 tot 40 procent meer aan zijn afnemers.

Het lijkt nog ver weg, maar hij is met zijn hoofd al bij sinterklaas en kerst. Dat moet hij speelgoed kunnen leveren. "Uit voorzorg bouwen we grotere voorraden op, het gaat mij niet gebeuren dat ik dan geen voorraad heb." Maar dat kost hem natuurlijk ook weer geld.

Waarom
Lees ook:
Waarom Poetin roebels wil voor Russisch gas: 'Dit is politieke chantage'

Admiraal zegt dat de stroom voor kerst wat later in het jaar op gang komt. "Maar als er vanaf juni/juli nog steeds lockdowns zijn in China, dan komen we voor uitdagingen te staan. De hele branche zal daar last van kunnen krijgen."

Spullen die veel ruimte innemen

De afnemers van Cillekens nemen van sommige producten minder af, vanwege de hoge prijs. Dat geldt vooral voor speelgoed dat veel ruimte inneemt.

Als voorbeeld noemt hij een bingomolen. Eerder waren de vrachtkosten daarvan 0,80 euro, maar dat is in het ergste geval wel 6 euro geweest, zegt hij. Dan moet de prijs echt wel omhoog, omdat hij en de winkelier er anders niets op verdienen.

ABN
Lees ook:
ABN Amro: hoge energieprijzen kosten bedrijfsleven dit jaar 22 miljard euro

Ook andere producten die vaak uit China komen, nemen overigens veel ruimte in. Dat gaan consumenten merken. Tuinmeubelen, bijvoorbeeld, zijn groot. Een goed ingevoerde bron uit branche zegt dat tuinmeubelen wel 30 procent duurder kunnen worden.

'Enkele weken vertraging'

Veel winkelketens willen niet zoveel loslaten over de gevolgen van de lockdowns in China voor prijzen en de beschikbaarheid. Blokker zegt wel dat de lockdowns voor enkele weken vertraging zorgen. Die zegt Blokker 'over het algemeen' goed te kunnen opvangen. Verder zegt Blokker voor de belangrijkste producten grotere buffers in de keten te hebben aangelegd, om dit soort vertragingen op te vangen.

Bekijk ook: Chinezen zwijgen, maar Oekraïne-oorlog zit ze niet lekker

02:54
Dit is een artikel van