Blokker tot Action: vissen in kleine vijver

Verkoopmedewerker gezocht: winkelketens zoeken 'duizenden krachten'

31 januari 2022 12:38 Aangepast: 01 februari 2022 12:11
Blokker, ter illustratie Beeld © ANP

Verkoopmedewerker, nog een verkoopmedewerker en nog één. Wie bij Blokker naar vacatures zoekt, ziet meer dan tweeduizend vacatures online staan. Ook bij ketens zoals HEMA, Kruidvat en Action worden honderden mensen voor in de winkels gezocht. De visvijver met geschikte kandidaten wordt steeds kleiner, al kloppen de cijfers niet overal.

Wie op de vacaturesite van Blokker kijkt, ziet pagina's vol vacatures. In totaal meer dan tweeduizend en het overgrote deel daarvan betreft functies in de winkels van het bedrijf. Het lijkt een bizar groot aantal voor een bedrijf met ruim vierhonderd winkels, je komt immers uit op een kleine vijf vacatures per winkel.

Kloppen de getallen wel? Ja en nee, zegt Michel Koppen, HR-directeur van moederbedrijf Mirage Retail Group, ook bekend van ketens zoals Intertoys, BCC en het relatief nieuwe Miniso. "We hebben geen tweeduizend vacatures", zegt hij. Maar er staan er wel zoveel online en dat is een trucje om in de kijker te blijven van de banenzoeker.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bedrijven halen alles uit de kast voor personeel: 'Je krijgt er een huis bij'

Veel jongeren

Blokker zoekt namelijk veel jonge mensen, bijvoorbeeld voor bijbanen. Ook kunnen jongeren die een zogenoemde beroepsbegeleidende leerweg (bbl-studie) volgen, dat is een combinatie van leren en werken, terecht bij het bedrijf. Om hen te trekken, wordt voor elk filiaal van Blokker een soort permanente vacature uitgeschreven, ook al is er niet direct plek.

Dus bijvoorbeeld een 'BBL-verkoopmedewerker' voor de winkel in Almere of Deventer. Of een stagiair voor Boxmeer of Assen. Op die manier loopt de vacature-teller op de site hard op, maar zorgt Blokker ook voor zichtbaarheid. "Zo blijven we vindbaar via de zoekmachines en laten we jongeren zien welke mogelijkheden er bij hen in de buurt zijn", aldus Koppen.

'Vissen in zelfde vijver'

Dat is nodig, omdat de krapte op de markt groot is en alle winkelketens in dezelfde vijver vissen, zegt de HR-manager. Daarbij doen jongeren 'alles via de digitale snelweg' en moet je daar als bedrijf in meegaan om te kunnen werven. "We maken solliciteren makkelijk", zegt Koppen. Geen brieven of CV's, maar een 06-nummer achterlaten is genoeg. "Wij bellen jou."

Het zijn er misschien geen duizenden, maar honderden zeker, zegt Koppen over het werkelijke aantal vacatures bij Blokker. Gemiddeld één per winkel. Het is volgens hem veel. Vooral in de grote steden, zoals Amsterdam en Rotterdam, is de schaarste groot. "De markt is zo krap dat we goed moeten blijven kijken hoe we mensen trekken."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Afzwaaiend Randstad-topman: 'Iedereen moet aan het werk'

900+ bij Hema, 1000+ bij Kruidvat

Bij HEMA vinden we online meer dan negenhonderd vacatures, waarvan een kleine vierhonderd voor winkelmedewerkers. Ook hier gaat het veel om leerplekken, weekendkrachten en stages, zegt een woordvoerder. "Met ruim 550 winkels in Nederland is dit aantal vacatures relatief gezien niet veel", vindt hij.

Bij Kruidvat staan er voor de winkels alleen ook al meer dan duizend vacatures online. Moederbedrijf A.S. Watson, ook bekend van onder meer Trekpleister, heeft naar eigen zeggen meer dan 1200 drogisterijen in Nederland. "We zijn continu op zoek naar personeel en hebben doorlopend vacatures open staan", zegt woordvoerder Sander Khouw.

'Top of mind'

Of hier ook 'spookvacatures' zoals bij Blokker tussen zitten is niet helemaal duidelijk, wel laat Khouw weten dat als er interesse is om bij het bedrijf te werken, er altijd wordt gekeken hoe dat kan lukken. "We willen zoveel mogelijk top of mind zijn.", zegt hij. Om deze reden ligt de focus ook op de beschikbaarheid van de kandidaat, in plaats van die van het bedrijf. Wil je op woensdag een paar uurtjes werken in plaats van dinsdag? Dan wordt dat gefixt.

Het bedrijf leidt personeel bijvoorbeeld ook zelf op tot (assistent)-filiaalleider en het vakantiegeld wordt maandelijks uitgekeerd. "We zijn veel flexibeler geworden", aldus de woordvoerder.

Krapte op recordniveau

Dat moet ook, weet Rob Witjes, Hoofd Arbeidsmarktinformatie van het UWV. De krapte op de markt bereikte namelijk nieuwe records en de verwachting is dat het voorlopig niet heel anders wordt. Meer dan de helft van de werkgevers denkt dat het dit jaar nog lastiger wordt om mensen te vinden, zo blijkt uit een onderzoek dat het UWV begin februari publiceert.

De detailhandel is daarbij een van de sectoren met vacatures die lastig zijn in te vullen. Er zijn veel banen, omdat de economie goed draait. En nu alles weer open is, is iedereen tegelijk op zoek naar hetzelfde type. "Vaak jongeren en die hebben heel veel keuze in banen op dit moment", zegt Witjes. Alle flexibiliteit en extra's die je kunt bieden als werkgever zijn daarom van belang.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Zó krap is het op de arbeidsmarkt: 126 vacatures per 100 werklozen

Mismatch in voorkeuren

Daar valt volgens Witjes voor veel bedrijven nog wat te halen. "We zien vaak een mismatch in voorkeuren", zegt hij. Winkeliers vragen een hulp voor in het weekend, terwijl dat niet aansluit bij de wensen van werknemers. "Laat mensen die wensen meer zelf invullen. Het is een echte werkzoekersmarkt geworden, daar moet je als werkgever op inspelen."

Goede contracten, ontwikkelkansen. Alle trucjes moeten uit de kast om mensen te binden aan je bedrijf, weten ze ook bij koopjesketen Action met ruim vierhonderd winkels in Nederland en een stuk of achthonderd vacatures daarvoor. Er wordt nu extra geworven om de drukke periode vanaf april op te kunnen vangen, zegt woordvoerder Frank van Rutten.

Slim zoeken en behouden

"De krapte ervaren we niet zozeer", beweert hij. "Je moet alleen slimmer zoeken en inzetten op het behouden van mensen." Het bedrijf belooft goede voorwaarden en werft actief onder familie en vrienden van bestaand personeel. Dat helpt volgens Van Rutten ook om mensen langer binnen te houden.

De grootste troef noemt hij echter de groeikansen. "In de Nederlandse winkels werken bijna 20.000 mensen van wie er veel op jonge leeftijd zijn begonnen", zegt Van Rutten. Er zijn volgens hem veel voorbeelden van mensen die zijn opgeklommen tot aan het management. Zo ook de nieuwe CEO, die op zeventienjarige leeftijd begon als vakkenvuller bij de keten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Van vakkenvuller tot ceo: dit is Hajir Hajji, de nieuwe topvrouw van Action

Er is een enorm personeelstekort en dit is hoe we er vanaf kunnen komen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van