Pieter Pot heeft in een nieuwe investeringsronde 9 miljoen euro opgehaald. Met het geld willen de ondernemers achter de online supermarkt onder andere de uitbreiding naar andere landen bekostigen.
De van oorsprong Rotterdamse start-up gebruikt herbruikbare verpakkingen zoals glazen weckpotten om houdbare boodschappen te bezorgen. Sinds kort zijn daar ook versproducten aan toegevoegd, zoals komkommers, aardappelen en sinaasappels.
'We zijn op de goede weg'
De nieuwe investering is afkomstig van ETF Partners, Innovation Quarter, SHIFT Invest en Future Food Fund. Die laatste twee Nederlandse fondsen staken al eerder geld in het bedrijf. "Het is de grootste investering die we tot nu toe hebben gekregen", zegt Pieter Pot-oprichter Jouri Schoemaker (31) tegen RTL Z.
Deze investeringsronde ging een stuk sneller dan de vorige, in december 2020. "Tijdens de vorige ronde moesten we onze market fit nog bewijzen", zegt Schoemaker. "Die is er nu duidelijk. We moeten nog wel een grotere schaal bereiken, maar het bewijs is er wel dat we op de goede weg zijn."

Pieter Pot heeft naar eigen zeggen inmiddels zo'n 70.000 klanten in Nederland en 10.000 in België, met nog eens 30.000 gegadigden op de wachtlijst. In 2023 wil de online supermarkt break-even draaien.
Uitbreiding in Europa
Naast groei in Nederland gebruiken Schoemaker en mede-oprichter Martijn Bijmolt (29) de miljoenen om het assortiment uit te breiden, de app die in aanbouw is verder ontwikkelen en het statiegeld op de potten verlagen. Parallel hieraan breidt de online super uit naar andere landen.
Een maand geleden begon Pieter Pot al in België. Die expansie werd overigens kort uitgesteld door logistieke problemen na de verhuizing naar een nieuw warehouse. Voor begin 2022 staat het volgende West-Europese land op de planning; Schoemaker laat nog in het midden welk land dat precies wordt.

Net voor de zomer van 2022 wil de verpakkingsvrije supermarkt ook nog een nieuwe pot introduceren. Daar zijn ze al even mee bezig, maar dat heeft een goede reden, zegt Schoemaker.
"Het is echt zoeken, want de ideale circulaire verpakking bestaat eigenlijk niet. Er zijn zoveel criteria waar de nieuwe pot aan moest voldoen: geschikt voor zo'n 400 verschillende producten, afwasbaar, goed te vervoeren, lichtgewicht voor duurzaamheid."
Oude verpakkingen hergebruiken
Het is nu eindelijk gelukt om een optimaal ontwerp te maken, zegt hij. De verschillende categorieën producten zullen een voor een overstappen op de nieuwe verpakking. "Omdat we nu zo hard aan het opschalen zijn, hebben we zoveel nieuwe potten nodig dat we de oude verpakkingen ook blijven gebruiken."
