Van onze partner Rabobank

Van lokale wasserette naar slimste en meest duurzame wasserij van Europa

18 november 2021 10:34 Aangepast: 21 november 2021 20:41
Stef (links) en Luuk de Win

Broers Stef en Luuk de Win wisten de kleinschalige wasserette van hun grootvader uit te bouwen tot een internationaal succesvolle wasserij die vooroploopt op het gebied van innovatie en duurzaamheid.

Dat de broers De Win het familiebedrijf Nedlin nu samen runnen lag niet van jongs af aan al vast. Beiden volgenden een studie met het idee daarna een ‘gewone baan’ te zoeken. Maar toen hun vader -de tweede generatie- zo aan het einde van de broers hun studietijd een interessante overname deed, kregen ze er tóch oren naar om in het familiebedrijf te stappen: “Deze overname maakte dat het bedrijf in omzet verdrievoudigde. Daardoor kreeg het een zodanige omvang dat het groot genoeg was om samen over te nemen, zonder elkaar voor de voeten te lopen.” En zo geschiedde.

Drie segmenten, drie landen

De broers bouwden de kleinschalige ‘lokale’ wasserette die hun grootvader in 1952 startte uit tot een duurzame industriële wasserij, die vooroploopt als het om innovatie gaat. Actief in drie verschillende segmenten (industrie, zorg en horeca) én drie verschillende landen (Nederland, België en Duitsland).

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Minder druk op de woningmarkt door snelle woningen voor tijdelijke bewoners

Elke dag uitdagen

Het familiebedrijf is inmiddels koploper als het gaat om innovatie en duurzaamheid in de toch wel conventionele wasserij-wereld. “Eigenlijk waren we dit altijd al en zit deze drive echt in het DNA van ons bedrijf ingebakken, we waren ons er alleen nooit zo bewust van.” Tot het bedrijf in 2017 een rebranding onderging. Tijdens de verkenningsgesprekken met onze marketing- en communicatieadviseurs, kwam heel duidelijk naar voren dat duurzaamheid en de drang om het iedere dag beter te doen, diepgeworteld is in ons DNA. “Sindsdien dragen we dit ook veel meer uit, bijvoorbeeld met onze pay off: a new day, new opportunities.”

Slimste wasserij van Europa

Momenteel hebben de heren hun handen vol aan de bouw van een geheel nieuwe wasserij voor de healthcare-tak. Dit moet de slimste wasserij van Europa worden, boordevol duurzame technologie. “Het werk dat wij doen bestaat uit een hele lange logistieke keten van kleine stapjes. Bij het ontwerpen van onze nieuwe wasserij hebben we al deze stappen één voor één onder de loep genomen: hoe kan het beter, slimmer, efficiënter en duurzamer? “ Eén van de uitkomsten hiervan is dat de dat de nieuwe wasserij een eigen waterzuiveringsinstallatie krijgt, waardoor er nauwelijks water wordt verbruikt.. Daarnaast zijn de isolatiewaarden van alle wanden en vloeren heel hoog, komt er overal ledverlichting die alleen brandt waar en wanneer nodig en wordt de restwarmte van machines gebruikt voor het verwarmen van her proceswater.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

’Wie heeft de meeste koeien?’ wordt ‘Wie heeft de meeste natuur?’

Klanten, medewerkers en planeet

Maar het mes snijdt bij Nedlin altijd aan twee, of eigenlijk meerdere, kanten: “Bij elke beslissing die we nemen kijken we niet alleen of wij er zelf beter van worden, maar ook en vooral of het goed is voor onze klanten, onze mensen en de planeet. We nemen daardoor ook regelmatig besluiten die voor onszelf niet persé de beste deal zijn, maar qua duurzaamheid wel. En op de lange termijn betalen ook dat soort keuzes zich altijd terug, is onze ervaring.”

Op één lijn

Veel van de besluiten rondom de nieuwe wasserij namen de mannen toen de coronacrisis op haar hoogtepunt was. Dit was ook het moment dat ze bij Rabobank aanklopten voor financiering, hun grootste financieringsaanvraag ooit. “En hoewel dit ook voor banken een uiterst spannende tijd was, durfde Rabobank het toch aan. Sterker nog, we kregen een mooie rentekorting wegens onze enorme duurzaamheidsinspanningen.” Dat is tekenend voor hoe de broers hun langdurige samenwerking met de Rabobank ervaren. “Ook zij kijken naar de lange termijn en gaan voor duurzame keuzes, daarin zitten we echt op één lijn.”

Jezelf uitvinden

De broers sluiten af met hun ultieme tip voor andere ondernemers: “Blijf jezelf elke dag opnieuw uitdagen en uitvinden en neem je bedrijf of team daarin mee. Dat houdt het leuk en spannend voor jezelf, maar ook voor je klanten en medewerkers.”

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dat houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van