Ruim 10.000 vacatures

Transportbedrijven op jacht naar chauffeurs: 'Met 1 of 2 nieuwe al gelukkig'

07 oktober 2021 07:03 Aangepast: 07 oktober 2021 07:31
Alex de Geest (links), transportmanager bij Melis Logistics, met twee collega's op de open dag afgelopen dinsdag. Beeld © Alex de Geest

De arbeidsmarkt is krap, zeker voor vrachtwagenchauffeurs. Er zijn meer dan 10.000 vacatures. Bijna de helft van de transportbedrijven heeft een tekort aan chauffeurs en is daarom wanhopig op zoek naar nieuwe mensen. Tot overmaat van ramp zijn lang niet alle kandidaten geschikt.

"Als je nu 30 vrachtwagenchauffeurs voor me hebt, dan heb ik ze nog deze week allemaal aan het rijden", zegt Alex de Geest, transportmanager bij Melis Logistics in Duiven.

Ter vergelijking: er zijn nu 165 chauffeurs in dienst bij het bedrijf. "Aan materieel is wel te komen, je kunt het desnoods huren, maar nieuwe chauffeurs vinden is veel lastiger", aldus De Geest.

10.400 vacatures

In de hele transportsector zijn er nu 10.400 vacatures voor chauffeurs. Ter vergelijking: er zijn nu zo'n 91.000 vrachtwagenchauffeurs die in dienst zijn bij een transportbedrijf.

De vraag naar chauffeurs komt voor een belangrijk deel door vergrijzing: werknemers gaan met pensioen. De gemiddelde leeftijd van chauffeurs is de laatste tijd toegenomen. Was tien jaar geleden nog maar 17 procent van alle chauffeurs 55 jaar of ouder, nu is dat al bijna 25 procent.

Pieta Bekers, hr-manager bij De Klok Logistics in Nijmegen, kan meepraten over het tekort aan personeel in de sector. Binnenkort houdt het bedrijf een banenmarkt en als dat vier of vijf kandidaten oplevert dan zou dat al heel mooi zijn.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Aantal vacatures flink toegenomen, verkopers en monteurs in trek

Veel kandidaten vallen af

Niet elke kandidaat rondt zijn of haar opleiding succesvol af. "Als een derde het haalt, dan hebben we al een fantastische score", aldus Bekers. Een groot deel van de kandidaten struikelt over het theoretische gedeelte.

Die vier à vijf kandidaten leveren statistisch gezien daarom slechts één of twee nieuwe chauffeurs op. "Maar de arbeidskrapte is nu zo groot, dat we al gelukkig zijn met één of twee mensen."

Stilstaande vrachtwagen kost geld

Het is belangrijk om nieuwe chauffeurs te vinden. De economie groeit immers en de vraag naar transport dus ook. De vraag ligt al weer boven het niveau van vóór corona.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Meer vacatures dan werklozen: 'Personeel trekken met eigen opleiding'

Het is een duur grapje als je wel vrachtwagens hebt, maar als ze stil staan omdat er te weinig chauffeurs zijn. Een vrachtwagencombinatie kost al gauw zo'n 750 euro per dag, rekent De Geest voor.

Één of twee nieuwe chauffeurs

Bij De Klok hebben ze nu een kleine 160 vrachtwagenchauffeurs in dienst en het bedrijf is op zoek naar minstens 15 tot 20 nieuwe. Via eigen campagnes heeft De Klok dit jaar al een stuk of 15 chauffeurs aangenomen, maar door pensionering of verhuizing zijn ze er ook al een stuk of acht kwijtgeraakt.

De Klok was dinsdag dan ook op een banenmarkt in Nijmegen. Die werd georganiseerd door STL (Sectorinstituut Transport en Logistiek), een organisatie opgericht door de sociale partners in de sector om onder meer te zorgen voor de instroom van personeel.

Pieta Bekers (links), hr-manager bij De Klok Logistics, en collega's op de open dag. Pieta Bekers (links), hr-manager bij De Klok Logistics, en collega's op de open dag.

Dat leverde twaalf kandidaten op die wel oren hebben in het opleidingstraject bij het bedrijf. In ongeveer een half jaar worden ze klaargestoomd om chauffeur te worden, waarbij ze vier dagen werken en één dag naar school gaan. 

"Als enige gaven we een cadeautje weg, een powerbank met chocolaatjes", vertelt Bekers. "Dat valt wel op." Maar die twaalf gegadigden leveren dus waarschijnlijk maar zo'n vier nieuwe chauffeurs op.

Geke Gerritsen belt vandaag met Melis Logistics voor een afspraak om een keer mee te rijden. Geke Gerritsen belt vandaag met Melis Logistics voor een afspraak om een keer mee te rijden.

"Lijkt me heel gaaf"

Een van de kandidaten van Melis Logistics is Geke Gerritsen (21). Ze doet nu nog een zorgopleiding, maar vrachtwagenchauffeur lijkt haar ook heel leuk. Ze is een keer meegeweest met een vriend die vrachtwagenchauffeur is en ze dacht: "Dit is wel heel erg gaaf."

Ze heeft haar theorieexamen voor het groot rijbewijs al gehaald. Nu wil ze gaan lessen voor haar praktijkexamen. Op Instagram zag ze dat er een open dag was voor mensen die vrachtwagenchauffeur willen worden en zo kwam ze in contact met Melis Logistics.

Uiteindelijk lijkt het haar leuk om ook ritten naar het buitenland te rijden, 'maar eerst in Nederland, om het vak te leren kennen'. Het begin is er, vandaag belt ze met Melis Logistics voor een afspraak om een keer mee te rijden.

Samenwerken

Concurrent Melis Logistics had meer succes. "We hadden zo'n 25 gegadigden en ik denk dat er zeker vijf van overblijven die bij ons gaan werken", aldus De Geest.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Koolmees ziet haast bij aanpak arbeidsmarkt, maar geen mogelijkheid tot actie

Dit jaar heeft het bedrijf uit Duiven er per saldo al 20 chauffeurs bij gekregen. "Maar dat is nog lang niet genoeg." Een oplossing is dat er samen met branchegenoten wordt gekeken of ze zendingen kunnen samenvoegen. Dus in plaats van allebei een halfvolle vrachtwagen laten rijden, samen één volle, legt De Geest uit. "Dat was vroeger onbespreekbaar."

Een ander voordeel is dat je door zo samen te werken sommige klanten wel dagelijks kunt beleveren, aldus De Geest. "En het is ook beter voor het milieu."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van