Ron Reinders van Racetrailer.com uit het Overijsselse Vriezenveen produceert opleggers voor de professionele autosport. Dat de Formule 1 nu neerstrijkt in Zandvoort is vooral leuk, want het grote geld zit bij de lagere raceklassen. "Dit weekend wordt heel veel champagne drinken."
De familie Schumacher, vader Keke en zoon Nico Rosberg, Le Mans-coureurs Jan en Kevin Magnussen en McLaren. Met een grote glimlach somt Reinders wat namen op van klanten waarvoor hij de afgelopen jaren speciale trailers ontwikkelde om hun raceauto's veilig te kunnen vervoeren. "Daar zijn we heel trots op."
Hoewel de Formule 1 het meest tot de verbeelding spreekt, haalt Reinders de meeste omzet uit andere racecategorieën. "Als autosportliefhebber vind ik het fantastisch dat de Formule 1 weer in Nederland is, maar zakelijk hebben wij daar niet heel veel aan", reageert hij nuchter.
Dat weerhield hem er niet van enkele F1-auto's te kopen, waaronder die van Jos én Max Verstappen.
Nee, Reinders moet het vooral hebben van de 'lagere' raceklassen, zoals de European Le Mans Series (ELMS), World Endurance Championship (WEC), de World Touring Car Cup (WTCR), de Deutsche Tourenwagen-Master (DTM) en de rallysport. "Die auto's moeten ook allemaal vervoerd worden."
Kantoor op wielen
Van een afstandje zien de opleggers van Reinders er misschien simpel uit, maar het zijn meer dan rechthoekige bakken op wielen, verzekert hij. "Er zit een tweede deck in, zodat er twee tot vier auto's in passen. En ze mogen niet naar beneden vallen. Een F1-auto kost al snel 5 miljoen euro. Er is geen ruimte voor fouten."
Dan bevindt zich voorin de trailer vaak een kantoor, waarin rijders en ingenieurs met elkaar kunnen overleggen. En dan moet er nog ruimte overblijven voor brandstof en reserveonderdelen, zoals spatborden en banden. En dat allemaal binnen de wettelijke grens van 4 meter hoog en 2,55 meter breed. Reinders: "We benutten elke centimeter maximaal."
Een oplegger van Racetrailer.com kost dan ook een flinke duit. Zo kunnen de kosten voor een state-of-the-art-trailer (naast ruimte voor vier auto's ook een uitschuifbaar deel voor kantoor, keuken en slaapkamer) oplopen tot 150.000 euro. Voor de minder gefortuneerden biedt de Nederlandse ondernemer ook tweedehandsjes aan.
Klanten bezoeken
Reinders, die lang werkte als marketeer bij bandenmaker Continental en Volkswagen-importeur Pon en verder bijkluste als commentator en verslaggever bij racewedstrijden, richtte Racetrailer.com in 2008 op. "De combinatie van marketing en mijn contacten in de autowereld werkte goed om zo'n bedrijf uit de grond te stampen."
Binnen tien jaar wist Reinders zijn bedrijf uit te bouwen tot een van de grotere spelers binnen Europa. Maar, vond hij, om verder te kunnen groeien, verkocht hij in 2018 een meerderheidsbelang van 60 procent aan Movico. Dit Brabantse bedrijf verhuurt promotietrailers voor evenementen, zoals de Tour de France en grote beurzen.
Sindsdien kan Reinders weer kan doen waar hij écht warm van wordt: de boer opgaan en klanten bezoeken. Dat is precies wat hij ook tijdens de Dutch Grand Prix gaat doen. "De paddock is onze showroom. Je ziet iedereen weer even. Dit weekend wordt vooral heel veel champagne drinken."