Handige ondernemer

'20 bedrijven, and counting:' Bas Smit stuitert naar volgend project

01 september 2021 06:50 Aangepast: 02 september 2021 12:40
Bas Smit Beeld © ANP

Ondernemer Bas Smit (40) is als een stuiterbal: enthousiast springt hij van het ene project naar het andere. Hij ziet overal kansen: snackmachines, groentensnoepjes, padel, niets is te gek. Hij zit inmiddels 'in een stuk of twintig bedrijven', al beklijft niet alles. De rode draad? Het moet leuk zijn én niet alleen vanaf de zijlijn. "Ik ben meer dan een uithangbord."

Smit en zijn vrouw Nicolette van Dam hebben samen 'iets van negentien bedrijven', zo vertelde hij eerder bij De Zwoele Stad op AT5. Quote had het over dertig bedrijven en projecten. In gesprek met RTL Z houdt hij het op 'een stuk of twintig.' "Het fluctueert, soms komt er wat bij en soms gaat er wat af", zegt de ondernemer.

Natuurlijk is er de bekende Brasserie Van Dam in Amsterdam. Maar er is meer. Vorige maand lanceerde Smit de Engelse snelbezorgdienst Zapp nog in Amsterdam. Nu stort hij zich alweer op het volgende project: als boegbeeld van de vegan ijsjes van The Lickin' Company. "Ik ben lactose-intolerant."

Hollen

Nicolette is ondertussen het gezicht van de groentesnoepjes van Let's. En samen bemoeien ze zich met de zogenoemde 'vending machines', waar snacks uitkomen, van Junea. Deze zomer kwam het stel met een zelf uitgegeven vakantieboek: Nederland Heeft Alles. En er is veel ruimte voor het goede doel, zoals het Prinses Máxima Centrum.

Hoe ze het doen? Hollen van afspraak naar afspraak. Dit interview wordt er ook voor onderbroken. Het coronajaar was er een van te veel werken, zegt Smit. "Maar het is allemaal te leuk. En nu de horeca weer open mag, zie je Nicolette op vrijdag weer door in de brasserie 'rammen' in de bediening, zegt hij. "Het geeft energie. Daar doen we het voor."

"Ik wil me ermee kunnen bemoeien, ondernemen en zelf risico's kunnen nemen."

Startkapitaal

Smit wist bovendien voldoende startkapitaal te vergaren in zijn loopbaan. Die begon als optiehandelaar op de beurs. Daarna klom hij onder Coolcat-baas Roland Kahn op in de handel in vastgoed. Op dit moment beheren ze samen nog een flinke portefeuille, zegt hij. En een deel van dat geld gaat naar venture-capitalfondsen en jonge bedrijven.

Vastgoed is een belangrijk deel van de BV Smit. Het andere bestaat vooral uit de twee BN'ers zelf: zij een populaire presentatrice. Hij een Instagramhit met meer dan 800.000 volgers. Veel van de genoemde bedrijvigheid vloeit hieruit voort. "Ik heb veel vrouwelijke fans", zegt Smit. Dat is fijn, want die vrouwen bepalen wat er bij hen thuis gegeten en gedragen wordt.

Met die invloed kunnen ze influencen, al houdt Smit niet van dat woord. Want producten aanprijzen onder fans in ruil voor veel geld doet hij zo nu en dan, maar aanprijzen in ruil voor een winstdeel of belang in een bedrijf is wat hij liever doet. "Als iets potentie heeft, wil ik me ermee kunnen bemoeien, ondernemen en zelf risico's kunnen nemen", zegt hij.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bas Smit verdient 'echt heel veel' met Instagram-succes

Reputatie

Want wie zijn gezicht leent, leent zijn reputatie. "Daarom ga ik niet zomaar in het zijspan zitten." Hij investeerde bijvoorbeeld geld in The Lickin' Company 'omdat het een tof product is'. En hij heeft een belang in Zapp. "Ik ken de oprichter." Zapp haalde al veel geld op en Smits bijdrage was naar eigen zeggen beperkt.

Die zeggenschap is groter bij bedrijven zoals Let's en Junea. Smit wil niet concreet zijn over zijn belangen, maar rept over tientallen procenten en een meerderheid in Let's. Dat laatste bedrijf noemt hij een schoolvoorbeeld van hoe de twee werken.

Snoep met groenten

Smit en van Dam wilden hun dochters namelijk een gezonde snack meegeven naar school. "Er bestond gewoon nog geen snoepje met groenten erin", zegt hij.

En dus trokken ze het land in om dat voor elkaar te boksen. Ze kwamen uit bij foodproducent NMK Esbaco in Hoorn. Nicolette is een partnership aangegaan met de directeur, zegt Smit. NMK ontwikkelt en maakt, zij bedenkt en promoot. En de meiden waren natuurlijk proefkonijn.

Let's en Junea zijn paradepaardjes, zegt Smit. Het snackmachinebedrijf wordt dan weer gerund door zakenpartner Patrick Stooker. "Er is altijd een andere ceo in het spel, alles opereert zelfstandig." Smit zelf is meer van het koppelen: "Ik kan niks, behalve mensen en dingen verbinden", grapt hij. Zo verbonden de twee ook hun naam aan kleding en sneakers.

Goed van leven

Nicolette, Bas en een handjevol anderen managen hun talenten onder de vlag van Gamechangers. Vanuit daar werkt Smit met een 'mannetje of zes' aan zijn projecten. Hij kan er goed van leven, maar cijfers deelt hij niet. Uit data van de Kamer van Koophandel blijkt wel dat een belangrijke BV in zijn stal, Robasco, in 2019 een eigen vermogen van bijna 6 miljoen euro had.

"Ik ben geen Quote-500 ondernemer, maar wel een blije", aldus Smit.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Bas Smit wil niet op tv: 'Hou liever zelf de regie'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van