Groeispurt door corona

Online slager Beef & Steak kan in nieuw pand weer 10 jaar vooruit

28 augustus 2021 14:47 Aangepast: 29 augustus 2021 20:15
Eigenaar Matthijs van der Pijl van Beef & Steak bij het ondertekenen van het contract voor het nieuwe pand. Beeld © Beef & Steak

Online slager Beef & Steak is de laatste jaren hard gegroeid en corona deed daar nog een flinke schep bovenop. Daarom was het dringend op zoek naar een nieuw pand. Nu dat eindelijk is gevonden is er ruimte om flink door te groeien. "Het idee is dat dat we er wel tien jaar moeten kunnen blijven."

Beef & Steak levert vlees aan particulieren. Als ze voor 11:00 uur bestellen, dan krijgen ze nog dezelfde dag geleverd. Het concept werkt, want het bedrijf is inmiddels uit zijn jasje gegroeid. Corona zorgde vorig jaar voor een groeispurt van maar liefst 50 procent. Normaal stijgt de omzet zo'n 20 procent per jaar. 

Het pand waar Beef & Steak nu in zit betrok het acht jaar geleden. Het is maar 300 vierkante meter groot. Onlangs kon het nog een terrein van 600 vierkante meter huren van de buren, dat is mede voor de opslag van onder meer containers.

Matthijs van der Pijl. Matthijs van der Pijl.

"Maar dat we het terrein van de buren huren is eigenlijk ter overbrugging van de periode tot de verhuizing naar het nieuwe pand", vertelt mede-oprichter en nu enig aandeelhouder Matthijs van der Pijl. In oktober of november 2022 trekt het bedrijf daar in.

Twee jaar gezocht

De zoektocht naar het nieuwe pand duurde wel bijna twee jaar. Van der Pijl is blij dat Beef & Steak in Ter Aar (bij Alphen aan den Rijn) kan blijven. "We hebben hier veel lokale klanten en we willen ons personeel graag behouden."

Het nieuwe pand is 1500 vierkante meter groot, dus vijf keer zo groot als het oude. Er komt een enorme vriezer in van minimaal 250 vierkante meter.

Daarnaast is er nog een stuk grond van nog eens 3000 vierkante meter. Daarop kan nog verder worden uitgebreid als dat nodig is en er kunnen workshops worden gehouden. In ieder geval komt er ook een nieuwe mooie winkel in het pand, aldus Van der Pijl. Ook nu al heeft Beef & Steak een stenen winkel, maar ook die wordt te klein.

250.000 à 300.000 kilo vlees

Beef & Steak werd in 2008 opgericht, door Van der Pijl samen met Jan Faber, een studiegenoot van hem. Er werd toen steeds meer online verkocht en de twee dachten: "waarom doen we dat niet met vlees?"

Vorig jaar verkocht Beef & Steak tussen de 250.000 en 300.000 kilo vlees. Sommige klanten kopen één biefstukje, andere bestellen barbecuevlees voor de hele buurt, zegt Van der Pijl.

'Nog veel groeipotentie'

Beef & Steak is volgens Van der Pijl de grootste online aanbieder van vlees aan particulieren van Nederland, 'en dat blijft ook zo.' Doordat het de eerste was, hadden ze een voorsprong op de rest en die hebben ze weten vast te houden, zegt hij. Hij ziet nog 'heel veel' groeipotentie in online food.

Er werken nu inclusief Van der Pijl zes fulltimers en nog eens vijf parttimers. Het aantal medewerkers zal de komende jaren wel toenemen, denkt Van der Pijl.

De winkel van Beef & Steak, bij de vestiging in Ter Aar. De winkel van Beef & Steak, bij de vestiging in Ter Aar.

Vijfde generatie slager

Inmiddels is Faber twee jaar geleden wat anders gaan doen en is Van der Pijl de enige aandeelhouder. Hij komt uit een echte slagersfamilie, hij is de vijfde generatie in het vak.

Als klein jongetje liep hij al bij zijn opa in de zaak rond en zijn vader had een groothandel in vlees. Alhoewel hij aanvankelijk een hele andere kant op wilde, kroop het bloed waar het niet gaan kon en ging Van der Pijl bij zijn vader werken.

Maar hij besloot heel bewust om de groothandel niet over te nemen. "Het moet altijd goedkoper, als afnemers ergens een stuiver minder kunnen betalen, dan gaan ze naar een ander. Ik vind het leuker om met mooie producten bezig te zijn, maar dat was er toen nog niet."

Duurzaam

Beef & Steak begon met het aanbieden van vlees dat je bijna nergens anders in Nederland vond. Daarbij vindt Van der Pijl duurzaamheid belangrijk. Zo hebben de dieren waarvan hij het vlees verkoopt de ruimte gehad, zonder stress, dat komt ook de kwaliteit van het vlees ten goede, zegt hij. "We willen alles weten van de hele keten".

Daarom verkoopt Beef & Steak Livarvarken in plaats van een industrievarken en geen plofkip, maar bijvoorbeeld de Gildehoen.

Het vlees wordt ook verpakt zonder piepschuim of andere milieuvervuilende verpakkingen. Toch kun je vanwege de CO2-uitstoot door de veeteelt beter minder vlees eten, maar kies dan bij het vlees dat je wel eet voor eerlijk en duurzaam, vinden ze bij Beef & Steak.

In de winkel in Ter Aar. In de winkel in Ter Aar.

Ook in België

Beef & Steak levert sinds een aantal maanden ook in het Nederlandstalige deel van België. Inmiddels is die omzet al goed voor zo'n 15 procent van het totaal. Uiteindelijk is het streven dat Vlaanderen zo'n 30 procent van de totale omzet gaat uitmaken, aldus Van der Pijl.

Over de eventuele uitbreiding naar andere landen zegt hij dat Duitsland een 'hele interessante markt' is, maar de bezorging daar noemt hij 'nog een uitdaging.' Voorlopig is er in Nederland en België nog heel veel te winnen, aldus Van der Pijl.

Shop-in-shop

Beef & Steak verkoopt naast in de eigen stenen winkel in Ter Aar ook in nog één andere winkel. Dat is een zogeheten shop-in-shop in tuincentrum Osdorp in Amsterdam. In een tuincentrum zijn er al klanten die interesse hebben in barbecuen. Het werkt ook twee kanten op, want de klanten die vlees kopen in de shop-in-shop van Beef & Steak zien misschien in het tuincentrum weer een leuk pannetje, aldus Van der Pijl.

Er waren plannen om meer shop-in-shops te openen, maar dat is door de enorme drukt in de online winkel een beetje komen stil te liggen. "Er zijn nog altijd plannen om uit te breiden, maar de prioriteit blijft bij de online winkel."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van