De internationale betaaldienst PayPal breidt haar dienstverlening voor midden- en grootbedrijf in rap tempo uit. Benelux-directeur Joachim Goyvaerts ziet een toekomst waarin betalen op maat kan worden ingericht.
Nederland is een erg belangrijke markt voor PayPal, zegt Benelux-directeur Joachim Goyvaerts. Hij werkt al ruim zeven jaar bij PayPal, waarvan de laatste twee aan het roer van PayPal Benelux. "Nederland is de vijfde grootste e-commerce markt van Europa. En daarom een goede uitvalsbasis vanwege de uitstekende infrastructuur en sterke digitalisering."
Het nieuwe normaal
Het afgelopen jaar was voor ondernemingen een jaar van transformatie. De groei van e-commerce ervaart een significante toename. Veel bedrijven hebben hiervan geprofiteerd door hun e-commerce capaciteiten te ontwikkelen om hun klanten te bedienen waar ze winkelen. Zelfs consumenten die nog steeds aarzelden om gebruik te maken van online betaaldiensten zijn ze gaan omarmen. Goyvaerts ziet vooral dat bedrijven hun aanpak optimaliseren gebaseerd op de kennis die ze hebben opgedaan bij de introductie van nieuwe digitale kanalen. "We staan nu op het punt waarvan we verwacht hadden dat we dit pas over drie jaar zouden bereiken."
Feilloos afrekenen
Consumenten zijn steeds ongeduldiger en verwachten snelle doorlooptijden. Dat betekent snelle levering, direct afrekenen en probleemloos kopen, vooral mobiel, waar ze nog sneller geneigd zijn hun winkelwagen te verlaten als er sprake is van enige vertraging. Joachim noemt de opkomst van ultrasnelle leveringen. Dit soort bestellingen worden meestal op een mobiel apparaat gedaan. "Paypal’s snelle check-out oplossing past het beste bij dit soort aankopen", zegt Goyvaerts. "Zeker op een mobiele telefoon wil je je niet door talloze pagina's worstelen tijdens het afrekenproces." Het voordeel van snelheid voor elk bedrijf is dat bestellingen sneller worden geplaatst met minder kans dat ze niet worden afgerond voor de betaling.
Een andere trend die het afgelopen jaar in een stroomversnelling is gekomen is de contactloze betaling, die gemak en veiligheid biedt. Het doel van elk bedrijf moet zijn om alle mogelijke obstakels, vertragingen en frustraties van klanten weg te nemen wanneer ze online of in persoon afrekenen. Dat is de reden waarom PayPal QR-betalingen heeft geïntroduceerd. Goyvaerts: "QR-codes bieden een snelle en eenvoudige manier om betalingsinformatie tussen een klant en een bedrijf uit te wisselen zonder dat de klant contant geld of een creditcard bij zich hoeft te dragen."
Kopers en verkopers over de hele wereld met elkaar verbinden
In Nederland heeft PayPal 2,5 miljoen gebruikers, wereldwijd zijn er 403 miljoen actieve gebruikers: stuk voor stuk potentiële klanten die door grote ondernemingen zouden kunnen worden bereikt. Goyvaerts somt een paar voordelen op: wie via PayPal verkoopt heeft verkopersbescherming op in aanmerking komende transacties (beperkingen zijn van toepassing). "Dit betekent dat PayPal je helpt met het beheren van je saldo en je helpt te beschermen tegen het verliezen van geld door claims en terugvorderingen. En dan is er nog het grote voordeel van het enorme internationale bereik: met PayPal kun je in meer dan 100 valuta’s en 200 markten betalingen versturen en ontvangen. Consumenten zien de kosten, belastingen en verzendkosten in hun lokale valuta."
PayPal is voortdurend bezig met het optimaliseren van een wereldwijd netwerk van zowel kopers- als verkopersinput, waardoor het platform naadloos werkt en wat resulteert in vertrouwen bij consumenten en organisaties. Zo werkt PayPal hard om uw transacties veilig te houden. Ook helpt PayPal bij het verifiëren of zowel de verkopers als hun klanten werkelijk zijn wie ze zeggen dat ze zijn.
Goyvaerts: "Al deze diensten laten zien dat PayPal veel meer is dan een betaalknop, het is een eind-tot-eindplatform dat meerdere conversiepunten levert gedurende de consumentenreis van ontdekking tot aankoop via herhalingsaankopen en loyaliteit."
Wil je meer weten over PayPal? Klik hier.