Foodtruck-trend zet door

Weinig evenementen, toch meer cateringbedrijfjes: 'Helemaal vrolijk van'

30 juli 2021 07:02 Aangepast: 30 juli 2021 08:38
Theo aan het werk in zijn foodtruck: Satheo. Beeld © Theo van den Dungen

Minder evenementen, wel meer evenementen-cateraars, rara hoe kan dat? De coronajaren 2020 en 2021 kunnen de boeken in als 'saai', met weinig tot geen festivals en entertainment buitenshuis. En toch waagden meer ondernemers de stap naar de evenementencatering, bijvoorbeeld met een foodtruck, blijkt uit cijfers van de Kamer van Koophandel. "Dit is mijn droom."

Er stonden in het tweede kwartaal van dit jaar 16.438 ondernemers ingeschreven bij de Kamer van Koophandel, met als hoofdactiviteit evenementencatering. Dat is bijna een verdubbeling ten opzichte van vijf jaar geleden. In dezelfde periode in 2016 waren het er nog ruim 8500.

En zelfs in 2020 en 2021 begonnen ondernemers aan een avontuur met een foodtruck. Theo van den Dungen bijvoorbeeld, een Brabantse vijftiger met een grote glimlach.

Vijf, zes dagen per week vol

Begin 2020, vlak voor corona, begon hij met Satheo. Wat zou je daar nou kunnen bestellen? "Alle gekheid op een stokje!", zegt hij in gesprek met RTL Z. "Vlees, kan ook vis zijn, maar tegenwoordig ook vega. Dat is tegenwoordig ook popi."

De foodtruck van Satheo. De foodtruck van Satheo.

De zaken gaan best goed, met Satheo. "Ik zit vrij vol met kleine dingen. Ik ben nog niet verwend met grote festivals en veel verdienen. Als ik een kleine omzet kan maken van een paar honderd euro per dag, dan is het eigenlijk ook al goed. Dus ik heb bedrijfsfeestje, zomerborrels, campings, bouwvakkersfeestjes. Ik heb van alles en zit vijf, zes dagen in de week vol." 

47 smaken

Ook ondernemer Rudo Slappendel startte afgelopen jaar een foodtruck. Hij heeft een marketing- en evenementenbureau, maar volgende maand ook ‘Tante Suikerspin’. "We verkopen 100 procent suikerspinnen. Met 47 verschillende smaken en iets meer dan 20 kleuren."

Miniatuurvoorbeeld
Lees meer

Foodtrucks in trek: enorm veel nieuwe cateringbedrijfjes

Slappendel en zijn bedrijf hadden een goed jaar achter de rug, dus hij vond het eind 2020 tijd om te investeren. "Maar uiteindelijk hadden we wel minder haast om ‘m gereed te maken." Want het festivalseizoen is toch een beetje in het water gevallen. 

Maar een foodtruck starten is een kwestie van ‘gewoon beginnen’, volgens Van den Dungen. En stug doorgaan, ook als er tegenslagen zijn. Zoals een wereldwijde pandemie. 

Timing

Tuurlijk, als kersverse foodtruckondernemer heeft hij zich heus weleens achter zijn oren gekrabd met de vraag: is dit het juiste moment? "Maar als je eenmaal de start hebt gemaakt, kun je niet meer afremmen. Ik heb het afgelopen jaar gebruikt als een soort stage. Dingen uittesten en proberen", zegt hij.  

En ondertussen werkte hij ook voor de GGD, als gastheer op vaccinatielocaties en op de teststraten. Maar sinds een week of twee is hij fulltime aan de slag met zijn foodtruck, een omgebouwde ME-bus waar het tralieglas nog in zit. Met zichtbaar plezier: "ik word er echt helemaal vrolijk van!"

De foodtruck van Tante Suikerspin, in aanbouw. De foodtruck van Tante Suikerspin, in aanbouw.

Slappendel heeft de mazzel dat zijn bedrijf niet volledig afhankelijk is van evenementencatering. "Maar ik heb wel de ambitie dat er over een paar jaar vijf van die wagens rijden. En dat iedereen die aan suikerspinnen denkt ook aan Tante Suikerspin denkt. Dat het echt op zichzelf kan staan. Daarvoor richten we ons niet alleen op events en festivals, maar ook op de zakelijke markt. Bedrijfsopeningen en dat soort dingen."

Toch hopen beide ondernemers dat er binnenkort weer volop gefestivald kan worden. Van den Dungen: "dit moet nu niet meer veel langer gaan duren."

Moeilijke markt, maar ondernemers zoeken kansen en mogelijkheden

“Als een hoek het lastig heeft gehad dan is het wel de eventcatering en de bedrijfscatering”, zegt sectoreconoom Jos Klerx van de Rabobank. Hij nuanceert de stijging van het aantal KvK-inschrijvingen. “Wat je vaak ziet is dat mensen dan ingeschreven staan met een foodtruck, maar dat ze in de praktijk thuismaaltijden verzorgen bijvoorbeeld.”

En een foodtruckonderneming heeft weinig vaste kosten. Buiten sta-geld en onderhoudskosten hoef je als ondernemer weinig in te teren op je eigen vermogen. “En als je dan tijdelijk kunt gaan schilderen bijvoorbeeld, dan hoef je niet meteen te stoppen met je bedrijf”, aldus Klerx. 

Marloes Weidema, operationeel manager bij horeca-groothandel Bender in Den Haag, snapt wel dat horeca-ondernemers naar de mogelijkheden van foodtrucks hebben gekeken afgelopen jaar. “Dat was eigenlijk het enige dat kon, naast to-go en bezorging. Dus dan zoek je de mensen op. Neem bijvoorbeeld de periode met het schaatsweer: dat bracht mensen op de been. En als je bij het ijs staat kun je daar dan nog wat verdienen met een foodtruck. Zo werkt ondernemen.” 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van