'Geen krasje te zien aan boeg'

Ever Given eindelijk in Rotterdam, maar hoe ziet de lading eruit?

29 juli 2021 06:36 Aangepast: 29 juli 2021 14:46
De Ever Given wordt aan de kade gelegd in de Rotterdamse haven. Beeld © Remko de Waal/ANP

Blokkeerschip Ever Given kwam vanochtend vroeg, maanden later dan gepland, aan in de Rotterdamse haven. Ladingeigenaren zijn benieuwd: hoe ziet hun bestelling eruit als ze straks de container openen?

Geduld, heel veel geduld moesten de ladingeigenaren van goederen die op de Ever Given stonden hebben. Toen het schip in maart in het Suezkanaal strandde, wisten ze nog niet dat het vier maanden zou duren voordat de kostbare waar gelost kon worden in Rotterdam.

Geen plek

Eerst legden de Egyptische autoriteiten het schip lange tijd aan de ketting na een financieel conflict over de schade. Toen het slot eraf ging, voer de bemanning uiterst langzaam richting Europa. "Er was geen plek aan de kade", zegt een woordvoerder van het Havenbedrijf.

Er was dus ook geen reden om haast te maken. "Vaak zijn die schepen binnen een dag weg, maar deze blijft langer liggen omdat ook lading uit Duitsland er hier afgaat. Pas nu is er plek." 

Vanochtend aangekomen

Vanochtend vroeg kwam het schip dan aan, onder grote belangstelling van pers en bootspotters. Vanwege de harde wind (kracht 6) was het nog even spannend of het schip überhaupt naar binnen kon komen, vertelt RTL Z-verslaggever Simone Vogel. "Het spande er echt om. Gelukkig was de windrichting goed."

Samen met andere media zat ze aan boord van een klein passagiersschip om de aankomst van het 400 meter lange gevaarte in beeld te brengen. "Het schip is imposant. Je voelt ze zo klein als je ernaast vaart. We kwamen tot wel 50 meter afstand. Ik heb nog gezocht naar een krasje, maar daar zie je niets van terug."

Twaalf containers

Robbert Jan Dekker, directeur van houthandel Koninklijke Dekker, heeft al verschillende keren gekeken waar het schip voer. Aan boord twaalf containers, gevuld met onder meer houten tuintegels, geschaafde vlonderplanken, geverfde boeidelen (dakrandpanelen) en geverfde binnendeurkozijnen.

"Twaalf containers is voor ons niet veel. Die komen hier dagelijks aan. Maar ook de schepen die achter de Ever Given zaten, liepen door de blokkade vertraging op. Wij konden niet alles op tijd aan onze klanten, zoals groothandels en bouwmarkten, leveren. Die gaven ons zonder pardon een boete, omdat we te laat waren. Ze zijn daar heel hard in, ook onder deze omstandigheden."

De producten die nu aankomen, zal hij niet meteen kunnen verkopen. Het seizoen waarin mensen gaan klussen in hun tuin is bijna voorbij. "Maar de goederen zoals de houten tuintegels zijn niet modegevoelig, die kunnen we volgend jaar ook nog verkopen."

Schimmel

De vraag is wel in welke staat het hout is. Het is goed verpakt, maar is die verpakking afdoende als hout maandenlang in een dichte container zit? 's Nachts is het koud, overdag ontzettend heet in Egypte.

"Door deze temperatuurverschillen kan het hout gaan schimmelen. Het is namelijk niet voorgedroogd', legt Dekker uit. "Als de container niet goed schoon is, krijg je condensvorming waarbij zwarte druppels vanaf het plafond naar beneden vallen. Hopelijk heeft de verpakking het meeste tegengehouden."

Zodra hij erbij mag, gaat hij met personeelsleden de lading inspecteren. "Oppervlakteschimmel kunnen we er gelukkig vanaf boenen. Maar de schade loopt wel op door die extra handeling, maar we hebben ook kosten om naar de haven te gaan en kosten voor de opslag in de winter."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Miljoenenclaim voor Suez-stremming: wie gaat dat betalen?

Averij grosse

De houthandel heeft een ladingverzekering. Belangrijk, want de rederij heeft averij grosse uitgeroepen. Daarbij moeten alle belanghebbenden meebetalen voor de kosten van de redding van het schip en de lading. Dit gaat naar rato van de waarde van het schip en de waarde van de lading.

"Dat kost onze verzekering ongeveer een ton", schat Dekker in. "Maar we hebben ook schade door de boetes en door de extra opslagkosten. Dat is ondernemersrisico. Ik schat dat de problemen met de Ever Given ons een halve ton kosten. Schade aan het product kun je normaal claimen, maar ik betwijfel of dat ik deze situatie kan."

Een deel van de ladingeigenaren haalt de lading niet op, zo is de verwachting. Het gaan dan om producten die hun houdbaarheid hebben verloren, producten van bedrijven die failliet zijn of bijvoorbeeld kleding die volgend jaar niet meer in het modebeeld past. Niet iedereen heeft een transportverzekering.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ever Given komt volgende week aan, maar ladingeigenaren moeten geduld hebben

Borg

Om de goederen in ontvangst te mogen nemen moesten onverzekerde ladingeigenaren borg storten, gelijk aan 25 procent van de ladingwaarde. "Niet iedereen zal dat gedaan hebben", verwacht Jolien Kruit, maritiem advocaat bij Van Traa Advocaten. "Sommigen zullen de lading laten staan."

Om hoeveel containers het gaat, weet niemand. Belangenvereniging Evofenedex heeft wel geprobeerd een berekening te maken.

Onverkoopbaar

"Maar dat was heel lastig", zegt Rogier Spoel, beleidsadviseur Zeevracht . "In sommige containers zit eten zoals groente of fruit. Dan weet je zeker dat het onverkoopbaar is. Maar er zijn ook verladers (ladingeigenaren) die de lading misschien toch willen ophalen om te zien wat er te redden is en later een claim indienen."

Die claim zullen de verladers waarschijnlijk gezamenlijk indienen. "Verschillende leden van de branchevereniging hebben zich al bij ons gemeld om te vragen of zoiets gezamenlijk kan."

Evofenedex verwacht een lange juridische procedure. Dat verwacht ook Kruit. "Rechtszaken gaan jaren duren. Allerlei aspecten uit het zeerecht komen hier samen."

Uitgever Ilse van der Stoep met haar grote agenda voor leerlingen die moeite hebben met plannen. Uitgever Ilse van der Stoep met haar grote agenda voor leerlingen die moeite hebben met plannen.

Schoolagenda's

Ilse van der Stoep van uitgeverij Stoepkrijt gaat geen claim indienen. Op het schip liggen 3350 prikkelvrije schoolagenda's. Haar tussenpersoon is verantwoordelijk voor de schade door het uitroepen van averij grosse. "Wel heb ik ook 6000 tot 7000 euro schade. Ik heb extra agenda's moeten laten drukken, omdat ik niet wist of alles op tijd geleverd kon worden."

De agenda's komen op 5 augustus in Baarn aan. "Het moet eerst nog door de Douane heen en dan op transport. Normaal hebben alle klanten hun agenda rond deze tijd al aangeschaft, maar gelukkig vertrouwen ze mij dat het nog geleverd gaat worden en zijn ze niet naar een ander gegaan. De verpakkingen liggen al klaar. Vrienden en familie komen me helpen, zodat we direct alles kunnen verzenden."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van