Belgische speler komt naar Nederland

Pieter Schoen wil scoren met nieuw energiebedrijf: 'Beter dan NLE'

15 juli 2021 07:15
Pieter Schoen haalt energiebedrijf Mega naar Nederland Beeld © Pieter Schoen

Investeerder en ondernemer Pieter Schoen weet het zeker. Er is ruimte voor nóg een speler op de Nederlandse energiemarkt. Met het van oorsprong Belgische Mega hoopt de oprichter van de Nederlandse Energiemaatschappij (NLE) dit najaar opnieuw te scoren. Een leerschool van 13 jaar en 'verspilde miljoenen' vertelden hem: dit moet een tweede keer.

Schoen en zijn compagnon Theo de Rooij stapten in 2019 al in het Belgische bedrijf. Dat deden ze via een holding met de toepasselijke naam 'La Deuxième Phase'. Voor zo'n 10 miljoen euro kochten ze een belang van 59 procent in de verkoper van groene energie.

Inmiddels zit Mega ook in Frankrijk. En telt naar eigen zeggen 750.000 klanten. "In 2018 waren het er 55.000", zegt Schoen. In september is Nederland aan de beurt. Het bedrijf huist in een kantoor tegenover Schoen's investeringsmaatschappij Shoe Investments in Rotterdam.

Concurrentiebeding

Het NLE-avontuur smaakte naar meer. "We keken naar de Belgische markt, want die lijkt erg op de Nederlandse", zegt de Dragons Den-investeerder. Hij mocht zich ook een tijdje niet begeven op de Nederlandse energiemarkt. Na de verkoop van NLE in 2018, dat voor zo'n 200 miljoen euro werd overgenomen door Nuts Groep, tekende hij een concurrentiebeding.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nuts Groep wordt vierde grootste energiebedrijf met overname NLE

‘Weer beginnen’

Het beding verviel begin dit jaar en Schoen pakte direct de telefoon. Hij belde zijn goede kennis Marten Eikelboom, de man achter Nutsgroep en nieuwe eigenaar van NLE. "Ik zei: ik ga weer beginnen. Hij kon erg waarderen dat hij dat als eerste wist."

Schoen heeft grootse plannen met Mega, waar hij ook in het bestuur zit. "Wij zijn zo kostenefficiënt, dat gaat niemand ons nadoen", roept hij. De ondernemers achter het bedrijf hebben volgens de investeerder alles wat ze niet hadden bij NLE. "Het zijn echte IT'ers", zegt hij. "Ze bouwen alles zelf."

Standaard product

In de energiemarkt tel je volgens de ondernemer alleen mee als je de meest spaarzame speler bent. "Energie is een standaard product", zegt Schoen. Of je nu Essent heet of NLE, ze verkopen allemaal hetzelfde. Groene en grijze stroom.

Verdienen doe je als energiebedrijf het meest door goedkoop te werken en veel klanten te trekken. En dat is volgens Schoen precies wat Mega wil doen in Nederland. De klant wordt gelokt met 'het goedkoopste tarief'. De kosten gedempt door een online business model.

Switchen

"Wij verdienen aan klanten die switchen", zegt Schoen. Van april 2020 tot en met maart 2021 stapten bijvoorbeeld ruim 1,6 miljoen huishoudens over naar een andere energieleverancier.

Volgens Schoen wordt er met 100 man personeel inmiddels 20 miljoen euro winst geboekt. Bij NLE werkten ze met veel meer mensen, weet hij. Ook gebruikten ze daar dure software en hadden ze 50 ontwikkelaars in dienst. Bij Mega zijn het er acht.

"NLE is dertien jaar lang een geweldige leerschool geweest", zegt hij. Maar ook een dure, want als hij het nu bekijkt zijn er miljoenen verspild.

Grote campagnes

Kleine kantoren, digitale facturen en geen dure reclamecampagnes. Het lijkt zo simpel. Toch werd juist NLE groot dankzij agressieve telemarketing en grote mediacampagnes met BN'ers die riepen: gewoon doen. Schoen wil ook voor Mega campagnes doen, maar wel op een andere manier, zegt hij.

Overstappen kan namelijk geld schelen in tijden van stijgende energiekosten. Maar hoeveel wil Schoen niet kwijt. "We passen de (variabele) prijzen aan op die van onze concurrenten."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Forse stijging energierekening dreigt voor 5,5 miljoen huishoudens per 1 juli

Iedereen kan verkopen

Concurrenten zijn er behoorlijk wat, van Budget Energie en Eneco tot zelfs de ANWB. Want de zogenoemde retailkant van energie staat open voor wie wil, weet Hyung-Ja de Zeeuw, Strateeg Duurzaamheid bij Rabobank. "Iedereen die stroom wil verkopen is in principe vrij om dat te doen", aldus De Zeeuw.

De aanbieders zijn in Nederland echter wel streng gesplitst van het netbeheer, de productie en levering. Die mogen niet onder één dak.

Overnemen en verder bouwen

"Budgetpartijen moeten knokken in de markt voor hun voortbestaan", zei Hans de Kok van vergelijkingssite Pricewise eerder tegen RTL over alle energieaanbieders. Iets dat Schoen zelf ook ziet.

"Veel energiebedrijven in Nederland hebben het moeilijk. En er is een hele trits die we continu volgen." De strategie: overnemen en verder bouwen.

"Mega deed al zeven overnames in drie jaar. Bedrijven mogen zich melden voor een samenwerking", aldus Schoen. En hij heeft een flinke oorlogskas om dat te doen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe rijk zijn de investeerders in Dragons' Den eigenlijk?

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van