Van onze partner Rabobank

Nedcargo: van 'simpele' vervoerder naar volwaardige partner in de supply chain

19 juli 2021 11:11
Diederik Antvelink van Nedcargo

Waar het de oprichters van transportbedrijf Nedcargo in hun beginjaren vooral om groei ging, vinden ze waardevolle en duurzame relaties nu veel belangrijker. Zowel met hun klanten als met hun medewerkers.

Het verhaal van Nedcargo begint in 2000 als studievrienden Diederik Antvelink en Roderick de la Houssaye een online platform beginnen om transport en vervoerders aan elkaar te koppelen. En ondanks dat de heren hier veel geld mee weten op te halen, sterft het internetbedrijf enkele jaren later een stille dood. De logistieksector blijkt er nog niet klaar voor en ook de technologie is nog niet wat het zijn moet.

Echt transportbedrijf

Maar oprichters Antvelink en De la Houssaye hebben intussen wel een voet tussen de deur bij veel grote transportbedrijven en verladers en krijgen de mogelijkheid om met hun laatste geld een aantal bedrijven van de Van Uden Groep over te nemen. Antvelink: "Toen werd Nedcargo opeens een echt logistiekbedrijf in plaats van een online platform. Nooit ons plan geweest, maar wel zo gelopen."

Van de weg naar de binnenvaart

Eén van de onderdelen van de Van Uden Groep is de binnenvaart van containers over korte routes, van Rotterdam naar Antwerpen bijvoorbeeld. Antvelink: "Dit was in die tijd nog heel nieuw, in 1999 werden er pas voor het eerst containers over de binnenvaart vervoerd." Antvelink ziet al snel in dat dit wel eens de toekomst zou kunnen zijn: er komen steeds meer containers bij, maar het vervoer hiervan over de weg wordt steeds problematischer en minder wenselijk. Antvelink: "Dit zijn we toen samen met Heineken en andere klanten verder gaan ontwikkelen. Heineken wilde al hun vervoer van de weg naar de binnenvaart verplaatsen en daar hebben wij hen bij geholpen, we hebben bijvoorbeeld samen een eerste terminal gebouwd. Een geweldige tijd, we waren echt aan het pionieren."

Elektrische binnenvaart

De volgende stap is het verder verduurzamen van de binnenvaartschepen, opnieuw in samenwerking met Heineken. En dus bouwt Nedcargo tussen 2011 en 2016 hun eerste elektrische binnenvaartschepen. Antvelink: "Naast het duurzaamheidsaspect had het elektrificeren van de schepen voor ons ook een ander groot voordeel. Doordat er geen machinekamer meer nodig is op de schepen, konden we opeens zo'n 25% meer vracht vervoeren op een schip met exact dezelfde afmetingen als voorheen. Dit leverde ons dus elke dag direct extra geld op."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ik ben niet in de eerste plaats op winst uit'

Volwaardige partner

Maar de investering aan de voorkant is dan ook fors: een elektrisch binnenvaartschip kost een miljoen meer ten opzichte van een schip met dieselmotor. Antvelink: "Wij moesten dus langere en duurzamere contracten aan gaan met onze klanten. Waar de afspraken voorheen nog heel vrijblijvend waren en contracten maximaal een jaar duurden, sluiten we nu overeenkomsten van acht tot tien jaar af. Dat is misschien nog wel een grotere verandering dan het elektrificeren van de binnenvaart, maar een fantastische ontwikkeling waar iedereen beter van wordt. Waar we eerst een 'simpele' vervoerder waren, zijn we nu een volwaardige partner in de supply chain."

Subsidies en rentekorting

Rabobank speelde een belangrijk rol bij de ontwikkeling en financiering van Nedcargo's elektrische schepen. Antvelink: "Naast de standaard zaken als hypotheken en betalingsverkeer hebben ze ons bijvoorbeeld ook enorm geholpen bij het verkrijgen van subsidies en rentekortingen bij dit soort duurzaamheidprojecten. Dat heeft ons heel veel tijd en geld gescheeld. Maar ook overall weten zij goed wat er speelt in onze branche, dat merk je aan alles en dat werkt ontzettend prettig."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Impact maken met toiletpapier

Ouder en milder

Net zoals Antvelink nu duurzamere relaties met zijn klanten aangaat, wil hij dit ook voor zijn werknemers bewerkstelligen. "We werken nu veel met flexwerkers die niets liever willen dan een vast contract, dat willen we in de toekomst vaker kunnen bieden. Hopelijk gaat de nieuwe flexwet daar ook bij helpen. Net als bij onze klanten streven we ook hier naar langere en duurzamere relaties." Lachend: "Je wordt toch ouder en milder, dan ga je dit soort zaken belangrijker vinden. Twintig jaar geleden waren we vooral bezig met zo hard mogelijk groeien, nu meer met duurzaamheid en ethiek."

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dat houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van