Van onze partner Rabobank

Impact maken met toiletpapier

18 juni 2021 15:56 Aangepast: 29 juni 2021 16:10
Schellekens te midden van zijn collega's van The Good Roll

Met vrolijk verpakt toiletpapier de wereld een stukje mooier maken. Dat is wat Melle Schellekens en Sander de Klerk met The Good Roll doen. “We zijn in een jongensdroom beland.”

Met een achtergrond in de horeca en hotellerie lijkt een toiletpapiermerk beginnen geen heel logische stap. Toch was het dat voor Schellekens wel. “Je denkt er misschien niet zo snel aan, maar ‘toiletpapier-waste’ is een groot probleem in de hotelbranche. Gasten verwachten een kraakverse toiletrol als ze hun hotelkamer binnenkomen, wat ervoor zorgt dat er bergen ongebruikt toiletpapier overblijven bij hotels.” Dit in combinatie met het feit dat een derde van de wereldbevolking vandaag de dag nog steeds geen toegang heeft tot een schoon en veilig toilet, bracht Schellekens en zijn compagnon De Klerk op het idee van The Good Roll. Schellekens: “Een product dat iedereen toch al elke dag gebruikt, en waarmee je nu alleen maar door het te gebruiken bijdraagt aan een betere wereld.”

Toiletten in West-Afrika

De helft van hun winst steken de mannen in de bouw van toiletten in West-Afrika. Schellekens: “Daarmee leggen we onszelf natuurlijk best wat extra druk op, maar het maakt het ondernemen tegelijkertijd een stuk uitdagender. En op deze manier maken we heel direct impact met ons bedrijf. “

De kleurrijke en duurzame toiletrollen van The Good Roll De kleurrijke en duurzame toiletrollen van The Good Roll

Jerrycans reinigen

De Afrikaanse toiletten bouwt The Good Roll helemaal zelf. Ze gaan daarbij overigens veel verder dan toiletten alleen. Schellekens: “We bekijken en bespreken per situatie waar behoefte aan is. Soms zijn dat bijvoorbeeld douches, of een oplossing om jerrycans mee te reinigen. Want mensen kunnen wel toegang tot schoon water hebben, als ze dat vervolgens in vieze jerrycans vervoeren is dat nog steeds heel ongezond en gevaarlijk.”

Sociale werkplaats

Maar The Good Roll maakt ook impact dichter bij huis. Ze zijn hun eigen sociale werkplaats in Weesp gestart, van waaruit al het picken en packen van hun bestellingen gedaan wordt. Met onze eigen werkplaats bieden ze zo’n 60 werkplekken aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, en bij externe werkplaatsen nog eens 100 plekken. “Het werk in onze werkplaats maakt dat deze mensen zich nuttig en gewaardeerd voelen, ze zijn onderdeel van ons bedrijf en dat is zo belangrijk voor hun eigenwaarde. Daar dragen wij graag aan bij.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Ik ben niet in de eerste plaats op winst uit'

Vast contactpersoon

Dit jaar maakte het bedrijf de stap van startup naar scale up. Rabobank is hier actief betrokken bij geweest. Schellekens: “Onze opschaling is gefinancieerd door Rabo Foundation en ze hebben ons ook geholpen bij de lease van onze eerste machines. Maar we konden ook met heel andere zaken bij onze vaste contactpersoon terecht. Zo heeft hij ons ook heel erg geholpen bij het zaken doen in Afrika: hoe zorg je daar voor veilige en controleerbare geldstromen? Daar hadden we echt geen idee van toen we daar begonnen. Tot slot heeft Rabobank verschillende trainingen gegeven en hebben ze ons in contact gebracht met andere geldschieters, zoals stichting DOEN.”

Een jongensdroom

Het duurzame en 100% recyclebare toiletpapier is momenteel in Nederland, België, Duitsland en Groot-Brittannië te koop. Via de eigen website en online supermarkten, maar de duurzame rollen liggen ook in de Jumbo, Deen en een aantal Duitse supermarkten. Aan plannen en ambities geen gebrek: “We zijn nu een fabriek in Afrika aan het bouwen waar we toiletpapier van bamboe gaan maken. Hiermee helpen we weer 250 mensen direct aan een baan en zo’n 1500 mensen, zoals boeren, indirect. Het is echt een jongensdroom om hiermee bezig te zijn.”

Juiste balans

Schellekens heeft een tip voor andere ondernemers die hij zelf graag eerder had gekregen: “Zorg vanaf dag één voor een juiste balans tussen werk en vrije tijd. Las desnoods elke dag een uurtje of half uurtje in om te ontspannen zonder telefoon. Daardoor bekijk je alles even vanuit een ander perspectief en dan ontstaan echt de beste ideeën.”

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dat houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers verder te helpen. Ga naar de website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van