Tahin en stukjes chebakia

Haagse ijsmakers trakteren op gratis ijs tijdens Suikerfeest

13 mei 2021 17:36 Aangepast: 13 mei 2021 19:56
SilkRoad-oprichters Shanin Olamaie en Farid Rostami. Beeld © SilkRoad

Om het einde van de islamitische vastenmaand te vieren, delen ijsmakers Farid Rostami en Shanin Olamaie uit Den Haag dit jaar in aanloop naar het Suikerfeest gratis ramadanijs uit aan mensen die getroffen zijn door corona, net als zijzelf. "We halen er veel voldoening uit."

Terwijl de meeste Nederlanders vandaag genieten van een vrije Hemelvaartsdag, vieren ruim een half miljoen Nederlandse moslims het einde van een zware maand vasten. Het Suikerfeest gaat traditioneel gepaard met veel zoetigheid, zoals chebakia, het befaamde Marokkaanse honingkoekje dat niet mag ontbreken tijdens de iftar.

Dus waarom geen ijs met chebakia, dachten Rostami en Olamaie van SilkRoad Ice Cream, bekend om zijn ijs met ingrediënten rondom de zijderoute, zoals saffraan. IJschef Olamaie ontwikkelde speciaal ramadanijs op basis van tahin en stukjes chebakia om deze vervolgens uit te delen aan gezinnen die zijn getroffen door de coronacrisis.

De vraag is enorm, zegt zakelijk leider Rostami. "We hebben tussen de 700 en 800 ijsjes uitgedeeld aan daklozen, mensen uit de geestelijke gezondheidszorg en alleenstaande moeders met veel kinderen. Wat ze met elkaar gemeen hebben, is dat ze allemaal zijn getroffen door corona."

Iets terugdoen

De ijsmakers werden zelf ook geraakt door de coronacrisis, omdat hun klanten als gevolg van de lockdowns hun restaurantdeuren moesten sluiten. "Als corona er niet was geweest, dan waren we niet op dit idee gekomen", vertelt Rostami. "We willen nu iets terugdoen voor de samenleving. We halen er veel voldoening uit."

Miniatuurvoorbeeld
Bekijk ook

Sober suikerfeest: 'Jammer dat het niet met z'n allen kan'

De in Iran geboren Rostami en Olamaie kwamen beiden als asielzoeker naar Nederland. Na verschillende fabrieksbaantjes stortte Olamaie zich op het ijsambacht. Hij liep stage in Italië en Californië om de keepjes van het vak te leren. Een eigen ijssalon in Den Haag volgde, maar acht jaar later ging de ijsmaker failliet.

Rostami bleef geloven in zijn stiefvader en stopte drie jaar geleden al zijn spaargeld in een nieuw bedrijf. Ze huurden een garagebox en kochten een ijsmachine. Vader zou zich bezighouden met de productie van ijs, de stiefzoon met de rest, vertelt hij. "Sindsdien is het gaan lopen en kwam de vraag vanuit restaurants gestaag op gang."

Buitenlandse expansie

Om hun ijs ook buiten Den Haag te kunnen bezorgen, kocht het duo een bestelbusje van 300 euro, een vriezer van 50 euro en omvormer van 800 euro om de vriezer ook in de auto te laten koelen. "Daarmee konden we ons ijs ook naar Amsterdam, Utrecht en Rotterdam brengen."

Sinds de horecasluitingen zet SilkRoad ook in op de verkoop via de retail. Hun ijs ligt inmiddels in ruim veertig supermarkten en speciaalzaken, met name in de Randstad. Ook is het mogelijk om SilkRoad-ijs online te bestellen via een gespecialiseerde webwinkel in diepvriesproducten. Winst wordt er nog niet gemaakt.

De volgende stap is die naar het buitenland. Het Haagse ijs ligt al in een paar speciaalzaken in Stockholm en Berlijn, maar dat moeten er meer worden. Er is al interesse uit Frankrijk, de Verenigde Staten en Dubai, vertelt Rostami. "Niet alle deals lopen even goed, omdat sommigen ons te duur vinden. Maar ik ga niet inleveren op kwaliteit."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van