Van onze partner Rabobank

'Ik ben niet in de eerste plaats op winst uit'

05 mei 2021 12:34 Aangepast: 05 mei 2021 16:59
Erik Does, algemeen directeur Ekoplaza Beeld © Sasha Videography Amsterdam

Zijn biologische supermarktketen Ekoplaza opent vestiging na vestiging en weet al jaren op rij mooie resultaten te behalen. Toch is algemeen directeur Erik Does niet in de eerste plaats op winst uit: “Ik kijk liever naar hoe ik zaken en doelen op een nette en verantwoorde manier kan bereiken.”

De supermarktomzetten groeiden vorig jaar met zo’n 10% en die groei lijkt ook dit jaar onverminderd door te zetten. Toch antwoordt Does niet met gigantische groeicijfers of omzetten die door het dak gaan wanneer je hem vraagt naar de impact van corona op Ekoplaza. Does: “Hoe vreselijk corona ook is, het heeft er wel voor gezorgd dat de consument zich bewuster dan ooit is van zijn eigen vitaliteit. En inziet dat het nergens goed voor is om jezelf vol te stoppen met ongezonde ‘vulling’ in plaats van goede, voedzame producten. Dat is slecht voor ieders gezondheid én voor de wereld.”

Grotere plaatje

Zijn antwoord is tekenend voor hoe Does in het leven staat en misschien nog wel meer voor hoe hij biologische supermarktketen Ekoplaza leidt. Eerst kijkend naar het grotere plaatje, naar de mensen en de wereld om hem heen. En daarna pas naar het eigen gewin. Does: “Ik ben niet in de eerste plaats op winst uit, ik kijk liever naar hoe ik zaken en doelen op een nette manier kan bereiken. Met mijn leveranciers praat ik amper over de prijs, maar kijk ik naar hoe hun verpakkingen bijvoorbeeld beter composteerbaar gemaakt kunnen worden.”

Biologisch boeren

Zo maakte Ekoplaza vorige maand bekend boeren te gaan helpen bij de overstap van regulier naar biologisch boeren. Does: “De reden dat veel boeren deze overstap zelf niet maken, is de onzekerheid die het met zich meebrengt. Zeker in het begin. Wij bieden ze perspectief door ook in die lastige overstapfase gegarandeerd af te nemen.” Tot volle tevredenheid van de ongeveer honderd boeren waar Ekoplaza al mee werkt. Does: “Ze vinden het een verademing dat wij samen met hen verantwoordelijkheid nemen, in plaats van ze allemaal regels en quota op te leggen.”

Meebewegen met natuur

Hoe anders deze werkwijze van Ekoplaza is ten opzichte van andere supermarktketens blijkt uit het voorbeeld van aspergeteler Erik Verhoeven. Door droogte kon hij zijn asperges pas later leveren dan in eerste instantie met Ekoplaza afgestemd. Op zo’n moment beweegt de biologische supermarktketen ‘gewoon’ met de boer en de natuur mee. Ekoplaza geeft de teler geen boete maar verschuift hun geplande asperge-actie met een paar weken. Does: “Dan moeten we inderdaad af en toe nee verkopen, maar door de oorzaak erachter uit te leggen heeft de consument daar meestal prima begrip voor.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ondernemers met een missie: ‘We móéten dit gewoon doen’

Boetes

Dit meebewegen met de boer en de natuur klinkt misschien logisch, maar is het absoluut niet. Does: “Je ziet dat veel boeren meer gaan telen dan er vraag is, om maar op tijd te kunnen leveren en vooral geen boetes te krijgen. Deze financiële druk legt de verantwoording bij de teler die daardoor ongewild aan de bron van de voedselverspilling staat.”

Minder voedselverspilling, minder rente

Voedselverspilling. Nog zo’n thema waarmee Ekoplaza recent in het nieuws kwam, als eerste klant van de nieuwe ‘SDG 12.3 Loan’-lening van de Rabobank. De essentie van deze lening is eenvoudig: hoe minder voedsel je verspilt, hoe minder rente je betaalt. De naam is afkomstig van het Sustainable Development Goal 12.3 waarmee de Verenigde Naties in 2030 de helft van alle voedselverspilling wil verminderen. Het afnemen van de lening was een absolute no-brainer voor Does: “We werken al sinds 1993 met Rabobank en hebben intussen een heel prettige en duurzame relatie opgebouwd. Ze hebben ons altijd gesteund, ook in mindere tijden, dus toen ze met het voorstel van deze nieuwe lening kwamen heb ik meteen ja gezegd. Dit past bij ons en voelt goed, dus dan doe ik het gewoon.”

“Gewoon doen”

Dat brengt Does meteen bij zijn tip voor andere ondernemers: “Gewoon doen. Blijf niet eindeloos denken, wachten of doorrekenen, maar kom in actie. Zeker als het om duurzaamheid gaat. De ultieme oplossing of het perfecte moment om bij te dragen aan de wereldwijde duurzaamheidsproblematiek komt er niet, dus doe nu gewoon wat je kunt. En doe dingen eens wat meer vanuit je hart dan vanuit je bankrekening.”

Rabobank is een coöperatieve bank die gelooft in de kracht van samen. Dat houdt in dat ze naast hun financiële middelen ook graag hun kennis en netwerk inzetten om ondernemers te helpen. Ga naar hun website om te zien wat Rabobank voor jouw onderneming kan betekenen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van