Drie bedrijven uit Ede sturen hun personeel volgende week vrijdag verplicht het terras op. Alle 32 medewerkers mogen op kosten van de baas een middagje op een terras naar keuze genieten van een hapje en een drankje. "We kijken met z'n allen enorm uit naar een biertje een bitterballetje."
Het initiatief is tweeledig, legt managing partner Lukas Vlaar van Shoot My Food, Foodservice Network en Food Inspiration uit. Niet alleen willen de bedrijven op deze manier hun medewerkers bedanken voor het vele werk dat ze de afgelopen tijd hebben verzet, ook hopen ze de noodlijdende horeca steunen.

Het kabinet bepaalde dinsdag dat terrassen vanaf 28 april weer open mogen van 12:00 tot 18:00 uur. Wel zijn daaraan een aantal voorwaarden gesteld. Zo mogen per tafel maximaal twee bezoekers uit verschillende huishoudens plaatsnemen. Per buitenterras geldt een maximum van 50 personen. Liveoptredens en voetbalwedstrijden zijn verboden.
Bonnetje declareren
Maar dat alles mag de pret niet drukken. "We hebben met z'n allen zo uitgekeken naar een goede lunch en biertje en een bitterballetje", vertelt Vlaar. "Veel van onze medewerkers zijn hotello's, met een achtergrond in de horeca. We missen het enorm, met ons de rest van Nederland."
Alle medewerkers worden op 30 april geacht om stipt op twaalf uur met hun partner, vriend, familielid of collega op hun favoriete terras plaats te nemen en het er even goed van te nemen. Het bonnetje kunnen ze declareren, belooft hij. "We mikken op 50 euro, maar we kijken niet op een tientje meer of meer. Dat past niet bij onze bedrijfscultuur."

Zelf gaat de ondernemer met zijn vrouw en dochter naar het Faberplein in Nijmegen. Hier delen verschillende horecazaken een gezamenlijk terras. "Er ligt een grote speeltuin voor de deur, dus kun je je kind lekker loslaten, zodat wij even in alle rust kunnen genieten."
Investeren in terras
Over slecht weer maakt Vlaar zich in ieder geval geen zorgen. Uit ervaring weet hij dat veel cafés de afgelopen tijd flink hebben geïnvesteerd in hun buitenfaciliteiten om zo het terrasseizoen te verlengen, zoals parasols, heaters en winterbarbecues. "Buiten wordt het nieuwe binnen. Horecaondernemers zijn hierop aan het inspelen."
Vlaar plaatste de aankondiging gisteren op LinkedIn. Sindsdien stromen de likes en reacties binnen. "Het bericht is behoorlijk viral aan het gaan", vertelt hij trots. "Iedereen vindt het een superleuk idee. Ik heb al meer dan duizend reacties. Veel mensen taggen hun baas of hr-manager om ze op te roepen zich aan te sluiten. Gedurfd, maar wel heel cool."