Tienduizenden liters

Overeind blijven in een sloot van ginmerken: 'Zolang het maar kwaliteit is'

16 april 2021 07:26 Aangepast: 16 april 2021 12:05
Erik Molenaar, van ginmerk Wagging Finger, in zijn distilleerderij. Beeld © A nice try production

Gin is booming business, met alleen al ruim 50 merken van vaderlandse bodem. Is Nederland groot genoeg voor al deze merken of verwatert de ginmarkt er alleen maar door? "Ik denk dat we het hoogtepunt wel gehad hebben."

Afzonderlijk van elkaar besloten Erik Molenaar en Willy Mooren een jaar of 6 geleden om een eigen ginmerk te beginnen. Beiden waren in een heel andere branche werkzaam toen ze hun eerste batch distilleerden.

Beleving

"Van huis uit ben ik merkenbouwer", zegt Mooren. "Ik heb een creatief digitaal bureau en eigen platform voor online magazines en digitale publicaties." En daarnaast natuurlijk Hermit Dutch Coastal Gin, gemaakt met kaneel, sinaasappels, jeneverbessen natuurlijk, én een vleugje gefilterd zout water, uit de Oosterschelde. 

Het merk heeft dan een duidelijke focus op de kust, het wordt in heel Nederland verkocht. "We hebben een goede basis in Nederland, bij de betere horeca en bij slijterijen", zegt Mooren. Het merk wordt gebouwd in de horeca: "Het moet een beleving zijn die naar meer smaakt." 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Deze oud-bankier begon zijn eigen slijterij: 'Voelt als vrije tijd'

Willy Mooren bereidt een gintonic met de Hermit Dutch Coastal Gin, die hij uit een schelp in het glas schenkt. Willy Mooren bereidt een gintonic met de Hermit Dutch Coastal Gin, die hij uit een schelp in het glas schenkt.

Dipje

En daar kun je best wel wat mee verdienen, aldus Mooren, maar niet per se in deze coronatijd. "Afgelopen zomer was nog redelijk goed voor ons, de Nederlandse strandtenten hebben goed gedraaid. We hebben een dipje gehad, maar niet zo groot als ik had verwacht."

Maar de 10.000 liter gin die hij in een normaal jaar laat stoken, haalde hij in 2020 niet. "We zijn hard aan het werk om dat weer op te pakken."

Ontelbare varianten

De ginmarkt in Nederland is wat Mooren betreft echt een volwassen categorie geworden. "Toen ik net begon, waren er misschien vijf tot tien Nederlandse ginmerken. Inmiddels kun je door de bomen het bos niet meer zien. Dat maakt het ook divers, zolang de kwaliteit er maar is. Van bier en wijn zijn ook ontelbare varianten."

Hij denkt dat de consumptie van gin, met name in gintonics, nog steeds zal groeien, al vlakt die groei wel wat af. Het wordt 'minder drinken maar wel een beter kwaliteit', aldus Mooren. "Er komen nog steeds ginmerken bij, de spoeling wordt dunner, maar er zijn gelukkig heel veel liefhebbers."

Leo Fontijne, eigenaar van Van Toor, in de distilleerderij. Leo Fontijne, eigenaar van Van Toor, in de distilleerderij.

Distilleren door een ander

Mooren distilleert de Hermit Gin niet zelf, dat doet Van Toor in Vlaardingen. Leo Fontijne bestiert de distilleerderij sinds 2000, toen hij de zaak overnam van de laatste Van Toor. "Een jongensdroom die uitkwam, vroeger deed ik vakantiewerk bij Schiedamse distilleerderijen." 

De markt voor sterke drank is veranderd in de afgelopen 20 jaar, zegt hij. "Jonge jenever maak ik bijna niet meer, gin is juist ontzettend opgekomen. Sinds 2011 distilleer ik het, inmiddels produceer ik voor een stuk of 6 private labels. Het bottelen gebeurt ergens anders. Ik heb wel een klein bottellijntje voor draaidoppen, maar als ik zelf de kurk in een paar duizend flessen gin moet duwen, krijg ik wel pijnlijke handen."

20.000 liter 

Fontijne produceert in totaal zo'n 20.000 liter gin op jaarbasis. "Door corona is daar een beetje de klad ingekomen. In horeca wordt met name veel gin gedronken, in gintonics. Financieel was het daarom lastig afgelopen jaar, ik heb in ieder geval rode cijfers moeten schrijven. Het jaar begon hartstikke goed, in maart donderde alles in elkaar. Inmiddels ben ik weer aardig op dreef, met andere soorten drank zoals likeuren." 

Erik Molenaar. Erik Molenaar.

Erik Molenaar heeft met zijn ginmerk Wagging Finger eigenlijk vrij weinig last gehad van de coronacrisis. "Ik heb met name slijterijen als klant. Zij zijn het bijna allemaal beter gaan doen." 

Gekkigheid in de ginwereld

Het recept voor zijn gin vindt zijn oorsprong in een boek met Engelse ginmerken, uit de jaren '50 van de vorige eeuw. "Een daarvan hebben we als uitgangspunt genomen. De ginwereld kenmerkt zich door allerlei gekkigheid, ik zag laatst een gin met rivierkreeftjes erin, wij hebben het bewust klassiek gehouden. Doe maar gewoon, dan doe je al gek genoeg." 

Dus leunt Wagging Finger zwaar op de jeneverbes, met een beetje kruidigheid. "Ik wilde een stevige gin, die overeind blijft in al het geweld van tonic en ijs. Voor private labels maken we ook gin. In ieder geval voor één ander merk dat landelijk verkrijgbaar gaat zijn. Verder voor individuele slijterijen en restaurants, oplages van 80 tot 150 flessen, met een eigen smaakaccent, een eigen label, enzovoorts."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Consument koopt meer wijn, toch hebben slijterijen het zwaar

Sloot van gins

Molenaars ginproductie wisselt, gemiddeld distilleert en bottelt hij zo'n 7000 flessen per jaar. "Alleen van die 7000 flessen kun je niet leven. We hebben nu 40 tot 50 winkels waar we op stabiele basis mee samenwerken; in de sloot van gins die op de markt zijn is het lastig om dat aandeel uit te breiden."

Het is zijns inziens dan ook interessanter om bijvoorbeeld een special release uit te brengen, zoals Wagging Finger aankomende zomer wil doen. "Dat werkt beter dan pushen op je bestaande merk."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Alcoholvrij bier ingeburgerd, maar waar blijft de goede 0.0-wijn?

Regionaal product

Die sloot van gins zag hij vijf jaar geleden al aankomen, toen hij zijn eerste flessen gin geproduceerd had. "Vijf jaar geleden waren gintonics een hype in Amsterdam, de rest van Nederland volgt nu. Het feit dat slijterijen nog steeds een eigen variant willen, geeft aan dat de vraag er nog steeds wel is."

Molenaar is van mening dat het hoogtepunt van de ginhype wel geweest is. "We komen nu op een plateaufase, de groei vlakt af. Of het bestaan van zoveel ginmerken gerechtvaardigd is, is nog maar de vraag. Ik denk dat Nederlandse gins meer een regionaal product worden. Zoals wij Deventer en omstreken bedienen. Een paar grote merken ga je ook houden, maar dan met een ander prijsniveau."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van