Van onze partner Deloitte

'Corona bracht ons meer inspiratie en ideeën dan ooit’

13 april 2021 15:01 Aangepast: 14 april 2021 12:16

Corona betekent voor AFAS geen crisis, integendeel. Het bracht de softwareontwikkelaar juist meer dan ze vooraf ooit gedacht hadden.

Natuurlijk was 2020 een raar jaar, ook voor AFAS. Maar van een crisis wil cfo Arnold Mars absoluut niet spreken. “Het was voor ons juist het jaar met de meeste ideeën, initiatieven en inspiratie ooit.” Daar willen we meer van weten…

In de cloud

Het toeval wilde dat de HR-softwareontwikkelaar nét helemaal over was op werken in de cloud toen Nederland voor het eerst in lockdown ging, zowel qua medewerkers als qua klanten. De switch naar thuiswerken was dus gemakkelijk te maken. Mars: “Zelfs voor onze consultants die voorheen altijd onderweg waren, bleek hun werk heel goed vanuit huis te doen.” En het zou goed kunnen dat ze dat deels blijven doen, ook als ze straks weer naar klanten toe mogen. Ook de andere afdelingen bevalt het thuiswerken goed: “Onze projectleiders willen niet meer anders.”

Clubhuis

Nog meer toeval: eind 2020 verhuisde AFAS naar hun indrukwekkende, nieuwe, zelfgebouwde hoofdkantoor. Bij het ontwerp en de bouw hiervan werd al niet uitgegaan van vaste werkplekken voor iedereen. Mars: “We zien het nieuwe hoofdkantoor echt als ons clubhuis, een plek voor ontmoeting en verbinding. Denk aan brainstormsessies, overleggen, borrels. Met collega’s, maar ook met klanten.” Lachend: “Werken doe je thuis maar.” Ruim voor AFAS het nieuwe pand betrok, had het bedrijf zich deze nieuwe vorm van werken noodgedwongen al eigen gemaakt.

Arnold Mars, cfo AFAS Arnold Mars, cfo AFAS

Icebreaker

Van de ontmoetingsfunctie van het nieuwe pand heeft AFAS helaas nog geen gebruik kunnen maken, maar het bedrijf introduceerde verschillende nieuwe initiatieven om het contact met collega’s toch zo goed mogelijk te houden. Mars: “Zo hebben we elke woensdag de ‘icebreaker’. Dit houdt in dat er voor iedereen een Teams-call van 30 minuten ingepland wordt met een willekeurige collega. Dit kan iemand zijn uit je eigen team, maar ook iemand die je nog nooit gezien of gesproken hebt.” Op deze manier probeert het bedrijf het vroegere koffieautomaatpraatje te vervangen en dat bevalt alle medewerkers na een jaar nog altijd goed.

Vraag en aanbod matchen

Een ander initiatief dat door corona ontstaan is, is de AFAS Hulp-hub. In deze online omgeving werden in het begin voornamelijk thuiswerk-tips gedeeld, maar bijvoorbeeld ook recepten voor een lekkere en gezonde thuislunch. Mars: “In de periode dat we net thuiswerkten en nog niet goed wisten hoelang dat ging duren, gebruikten we deze hub ook om vraag en aanbod in mensen en werk te matchen. Een collega van hospitality die normaalgesproken gasten ontving heeft bijvoorbeeld een tijd meegeholpen bij het nabellen van klanten. En dat deed ze met veel succes, ze heeft de salesafdeling toen echt enorm geholpen.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

‘Hierdoor hoefden wij geen ad hoc crisismanagement te voeren’

Winterwonderland

En zo kan Mars nog wel even doorgaan met nieuwe creatieve initiatieven die uit nood geboren zijn: de maandelijkse online borrel waarvoor elke medewerker een pakket met ‘benodigdheden’ variërend van versnapering tot spel thuisgestuurd krijgt. Of het drive trough-kerstfeest dat uit een waar winterwonderland in de nieuwe parkeergarage bestond en waarbij elk directielid verkleed en al een eigen act deed.

Eindejaarswandeling

Ook aan de eindejaarsgesprekken tussen manager en medewerker wist AFAS een eigen draai te geven. Waar de meeste bedrijven er een digitaal gesprek op afstand van maakten, gingen de managers van AFAS met koffie to-go bij hun mensen langs, om de gesprekken al wandelend plaats te laten vinden. Mars: “Al deze noodgedwongen nieuwe initiatieven hebben ons zoveel meer gebracht dan we vooraf ooit hadden gedacht. Ondanks dat we elkaar veel minder zien dan voorheen, wordt veel van het contact dat er wél is als extra persoonlijk ervaren. De eindejaarswandeling is daar een goed voorbeeld van, die willen we er zeker in houden.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

‘Innoveren en verdienen gaan niet samen’

Luisteren en digitaliseren

Dit brengt Mars meteen bij zijn tips voor andere leiders en ondernemers in tijden van crisis of andere ongewone omstandigheden: “Blijf tussen je mensen in staan en zoek naar nieuwe manieren om contact te houden, dat is in dit soort situaties extra belangrijk. En probeer vervolgens niet alleen te zenden, maar vooral ook te vragen en luisteren.”

Mars zijn tweede advies is om optimaal te digitaliseren. “Digitaliseren móét gewoon in deze tijd. Bedrijven die zich afgelopen jaar verzet hebben tegen alle noodgedwongen veranderingen zijn denk ik echt achteropgeraakt.”

AFAS is deelnemer aan het Best Managed Companies-programma (BMC). Dit programma biedt deelnemende organisaties de kans om in hun strategische en operationele management te duiken. Ze verkrijgen inzicht in hun sterke en zwakkere punten en stellen op basis hiervan een korte én lange termijnplan op. Uiteraard worden bedrijfssuccessen samen met peers gevierd. Ga voor meer informatie naar de website van BMC.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van