'Extra duwtje de verkeerde kant op'

Problemen Suezkanaal raken ook Nederlandse bedrijven die exporteren

06 april 2021 15:20 Aangepast: 06 april 2021 17:11
De file in het Suezkanaal is voorbij, maar bedrijven kampen nog wel met de naweeën. Beeld © Mahmoud Khaled/Getty Ihttps://www.rtlnieuws.nl/node/5223748/edit#edit-revision-information--z-7kb5RL2I0mages

Niet alleen bedrijven die spullen halen uit Azië hebben last van de vertraging door de inmiddels opgeloste opstopping in het Suezkanaal. Het raakt ook Nederlandse bedrijven die exporteren naar het Midden- en Verre-Oosten.

Schepen die daar naartoe varen moeten ook door het kanaal, alleen de andere kant op.

Eind maart zat containerschip Ever Given vast in het Suezkanaal. Inmiddels is het schip losgetrokken en de file van schepen in het Suezkanaal is opgelost. De blokkade zorgt de komende tijd nog wel voor vertragingen, niet alleen voor Nederlandse importeurs.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Oponthoud Suezkanaal: bbq's en seksspeeltjes komen later aan

'Dit komt er nog eens bij'

"Het is moeilijk te zeggen wat de gevolgen van de eerdere blokkade in het Suezkanaal zijn", zegt woordvoerder Jan-Willem ter Avest van zuivelconcern FrieslandCampina. "Door corona was er al sprake van containertekorten en langere transporttijden, dit komt er nog eens bij, het is heel onzeker."

FrieslandCampina is actief in Europa met Nederland, Duitsland en België als thuismarkten, maar het exporteert ook onder meer naar Afrika en het Midden- en Verre-Oosten. Niet alle export hoeft via het Suezkanaal, maar jaarlijks worden er meer dan 50.000 containers verscheept, waarvan bijna de helft via het Suezkanaal.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Blokkade Suezkanaal: 'Mijn 3250 schoolagenda's liggen op dat schip'

'Alle hens aan dek'

"Het is een hele hectische periode voor exporteurs, met een beperkte hoeveelheid schepen, gestegen prijzen en brexitverstoringen. Het is alle hens aan dek, dit komt er nog eens bij", aldus Bert Colijn, senior econoom eurozone bij ING Bank.

"Het is niet het grootste probleem, maar het is zeker vervelend omdat het nu komt", zegt Colijn. "Dit is een extra duwtje de verkeerde kant op voor Nederlandse bedrijven die exporteren naar Azië."

'Containerterminals worden voller'

"We hebben geen bericht gehad van leden dat er problemen zijn bij export, maar er is morgen wel een overleg met verladers", zegt Rogier Spoel, senior beleidsmedewerker bij Evofenedex, de ondernemersvereniging die vervoerders en producerende bedrijven als lid heeft. Verladers zijn partijen die goederen willen laten vervoeren.

Rederijen vragen nu wel aan ondernemers om containers vanwege het tekort direct weer te gebruiken en niet dagenlang ergens laten staan.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Hoe trek je een schip van 225 miljoen kilo uit het zand?

Verder raken containerterminals in het binnenland voller, waardoor het soms aantrekkelijker is om een container met een vrachtwagen te laten vervoeren, alhoewel dat wel weer minder duurzaam is.

'Geen last'

Maar niet alle bedrijven die exporteren via het Suezkanaal zeggen hinder te ondervinden van de eerdere blokkade. Zo zegt Heineken dat de vertragingen voor het concern niet veel impact hebben. "We hebben altijd een extra voorraad."

Ook Vion, de grote producent van vlees, vleesproducten en plantaardige alternatieven zegt dat het niet wordt getroffen. "Er gaan wekelijks containers naar Azië, als er vertragingen waren, dan had ik dat geweten", zegt woordvoerder Nancy Aschman. Vorig jaar behaalde Vion 16 procent van de omzet in Azië.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van