Van onze partner Deloitte

‘Hierdoor hoefden wij geen ad hoc crisismanagement te voeren’

23 maart 2021 05:13 Aangepast: 29 maart 2021 12:04

Ondanks corona had sales en marketingbedrijf Hamilton Bright een prima jaar. Het bedrijf hoefde slechts beperkt mensen te laten gaan en niet enorm in de kosten te snijden. Hoe? Door tijdig en voldoende te investeren in medewerkers, klanten, innovatie en systemen.

Waar de meest bedrijven op 2020 terugkijken als een heftig en bizar jaar, geldt dat voor Hamilton Bright in Sneek in een beperktere mate. Het bedrijf eindigde het jaar met keurige cijfers en deed qua bedrijfsvoering niet heel veel anders dan anders. Friese nuchterheid of uitstekend management? CFO Rigt Numan vertelt je er alles over.

Niets nieuws

“Natuurlijk hebben we bij het ingaan van de eerste lockdown als directie wel meteen een actieplan opgesteld. Wij hebben veel mensen op winkelvloeren staan, dus hun veiligheid was onze eerste prioriteit op dat moment”, begint Numan.

Maar thuiswerken was voor het bedrijf, waar de gemiddelde leeftijd rond de 29 jaar ligt, niets nieuws. Het bedrijf werkt al jaren hybride. Numan: “Deze generatie verwacht een bepaalde flexibiliteit en vrijheid van hun werkgever. En die geven wij ze altijd al, we sturen bijvoorbeeld alleen op output, niet op uren. En thuiswerken gebeurde bij ons al volop.”

Ook aan Teams en Zoom was het bedrijf met vestigingen in Nederland en België al gewend. Numan: “Qua ICT hoefden we dus niets extra’s te regelen, de gemeente kwam zelfs bij ons vragen of wij nog laptops over hadden. Dat geeft wel aan dat we in Friesland altijd al bekend stonden als een bedrijf dat flexibel werkt.”

Rigt Numan, CFO Hamilton Bright Rigt Numan, CFO Hamilton Bright

Live online adviseur

Hamilton Bright helpt merken met het verkopen van hun producten door een optimale aankoopcyclus te verwezenlijken. De manier waarop ze dit doen varieert van het datagedreven inrichten van winkelschappen tot het creëren van in store experiences. En van sampling op de winkelvloer tot het organiseren van brand events. Sommige van deze activiteiten zijn door de sluiting van horeca en niet-essentiële winkels tijdelijk niet mogelijk, maar hier staat tegenover dat bepaalde onlinediensten een enorme vlucht hebben genomen. Numan: “Onze ‘live online adviseur’ is bijvoorbeeld een groot succes. Dit houdt in dat je tijdens het online shoppen een vraag kunt stellen en direct een live antwoord krijgt middels video. Bijna hetzelfde dus als wanneer je in een fysieke winkel iemand om hulp vraagt.”

Klantrelaties

Het bedrijf heeft door corona minimaal medewerkers hoeven ontslaan en ook geen klanten verloren. Numan: “Doordat we altijd goed in onze klantrelaties geïnvesteerd hebben, worden de uitdagingen die corona met zich meebrengt vanuit een echt partnership benaderd. Met onze klanten die last hebben van de sluiting van niet-essentiële winkels hebben we eigenlijk allemaal goede afspraken kunnen maken, zodat we bij opheffing van de lockdown aan beide kanten weer snel up en running kunnen zijn.”

Investeer in flexibiliteit

Numans tip voor andere leiders luidt dan ook: repareer het dak wanneer de zon schijnt, niet pas als het al regent. Numan: “Daar bedoel ik mee dat je businessmodel dusdanig flexibel moet zijn dat je snel op veranderingen kan anticiperen. Wij zijn dagelijks bezig met proactiviteit en snelle reactie op een veranderende omgeving. De alertheid om op veranderingen te reageren is een belangrijke factor in de groei van Hamilton Bright geweest. Wij hebben geïnvesteerd in het optimaliseren van flexibiliteit, in onze mensen, in onze klanten, in innovatie en in systemen. Hierdoor hoefden we geen ad hoc crisismanagement te voeren toen corona vorig jaar opeens uitbrak.”

Professionele gezelligheid

Daarnaast adviseert Numan om met creativiteit te kijken naar wat nog wél kan: “Ons bedrijf staat bekend om haar laagdrempelige en informele cultuur. We houden erg van professionele gezelligheid, ook nu we thuiswerken. Daarom hebben we de creatiefste mensen uit ons bedrijf gevraagd om na te denken over manieren om die gezelligheid in stand te houden en daar kwamen echt de leukste ideeën en initiatieven uit. Zo hebben alle afdelingen een quarantainefilmpje moeten maken (coronaproof natuurlijk), organiseren we regelmatig online activiteiten en worden alle werknemers regelmatig verrast met een kleine attentie per post. Zo houden we onze bedrijfscultuur toch zoveel mogelijk in stand.”

Hamilton Bright is deelnemer aan het Best Managed Companies-programma (BMC). Dit programma biedt deelnemende organisaties de kans om in hun strategische en operationele management te duiken. Ze verkrijgen inzicht in hun sterke en zwakkere punten en stellen op basis hiervan een korte én lange termijnplan op. Uiteraard worden bedrijfssuccessen samen met peers gevierd. Ga voor meer informatie naar de website van BMC. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van