Van onze partner Deloitte

‘Elke crisis biedt nieuwe kansen’

11 maart 2021 04:48 Aangepast: 29 maart 2021 20:22

Ondanks dat hun belangrijkste klanten in de retail- en evenementenbranche zitten, wist First Impression coronajaar 2020 goed af te sluiten. Lees hun verhaal over goed leiderschap en kansen zien in crisistijd.

Ze zijn bedenkers en makers van audiovisuele live belevingen, met voornamelijk klanten in de retail- en evenementenbranche. Dan moet coronajaar 2020 ronduit rampzalig zijn geweest, zou je denken. Toch kijken ceo (chief experience officer) Ron Haans en cio (chief inspiration officer) Koen Wouters van First Impression voornamelijk positief terug op afgelopen jaar, los gezien van al het coronaleed dat dit jaar ook kenmerkte. Hun motto: “Never waste a good crisis. Hoe vervelend een situatie ook is, crisis biedt altijd nieuwe kansen.”

Omzetdaling van negentig procent

2020 begon voor First Impression beter dan ooit, het bedrijf leek af te stevenen op een groei van maar liefst vijftig procent. Tot in maart het land op slot ging. Haans: “Onze grootste klant is Basic Fit, die moesten per direct hun deuren sluiten. Daarnaast hebben we veel klanten in de evenementenbranche die natuurlijk ook helemaal tot stilstand kwam. Opeens hadden we te maken met een omzetdaling van negentig procent.”

Achterstallig onderhoud

Natuurlijk schrokken de mannen, maar op dag één al zat de driekoppige directie samen om een plan van aanpak te maken. Wouters: “We hebben niet afgewacht, maar zijn meteen gestart met verschillende verbetertrajecten, zowel intern als aan klantzijde. Achterstallig onderhoud waar we eerder niet aan toe kwamen, zeg maar. In anderhalve maand hadden we zaken afgevinkt die pas voor over twee jaar op de planning stonden.”

Open en eerlijk

Helaas zorgde de crisis er ook voor dat First Impression 19 mensen moest laten gaan. Haans: “Het perspectief voor de evenementenbranche zag en ziet er zo slecht uit, dat we de helft van onze mensen aan die kant hebben moeten ontslaan.” Vreselijk natuurlijk, maar doordat ze deze beslissing vrij snel namen en er altijd open en eerlijk over waren, hoefden er geen mensen lange tijd in onzekerheid te zitten. Wouters: “En bij de mensen die mochten blijven bracht dit ook een bepaalde rust en zekerheid, zij mochten blijven en hoefden zich geen zorgen meer te maken.”

Ron Haans (l) en Koen Wouters tijdens één van hun interne updatesessies Ron Haans (l) en Koen Wouters tijdens één van hun interne updatesessies

Nieuwe tak van sport

Geheel volgens het eerdergenoemde motto van de heren, wisten ze deze teloorgang van hun evenemententak bovendien om te zetten in een enorme kans. Haans: “We zijn gestart met streaming studio’s, van waaruit we productlanceringen, jaarvergaderingen maar ook bedrijfsborrels en congressen voor onze klanten organiseren. In mei hadden we de eerste studio up and running, inmiddels zijn dat er zes.” Zo ontstond er midden in de crisis een nieuwe tak van sport bij First Impression, die inmiddels niet meer weg te denken is. Wouters: “We zijn ervan overtuigd dat een hybride vorm van zowel fysieke als digitale events de toekomst is.” Deze nieuwe ontwikkeling zorgde er bovendien voor dat een deel van de mensen die First Impression eerder had moeten laten gaan, weer aan heeft kunnen nemen.

Niet afwachten

Hun ultieme tip voor leiders in crisistijd? Haans: “Wacht niet af, maar onderneem meteen actie en kijk waar de kansen liggen.” Wouters vult aan: “En blijf altijd eerlijk en open richting je mensen communiceren, dat voorkomt veel onrust, onzekerheid en ontevredenheid.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Leidinggeven in crisistijd: ‘Focus op wat je wél kunt veranderen’

Groei is groei

2020 sloot First Impression overigens af met een groei van 0,50 in plaats van 50 procent. Wouters, lachend: “Maar groei is groei. En als de huidige lockdown niet té lang voortduurt, zou de coronacrisis ons onderaan de streep wel eens meer opgeleverd kunnen hebben, dan dat het ons gekost heeft… 

First Impression is deelnemer aan het Best Managed Companies-programma (BMC). Dit programma biedt deelnemende organisaties de kans om in hun strategische en operationele management te duiken. Ze verkrijgen inzicht in hun sterke en zwakkere punten en stellen op basis hiervan een korte én lange termijnplan op. Uiteraard worden bedrijfssuccessen samen met peers gevierd. Ga voor meer informatie naar de website van BMC. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van