Hopen op liefdesomzet

Extra dure rozen, speciaal bier en gebak: ondernemers vieren ook Valentijnsdag

13 februari 2021 14:24 Aangepast: 16 februari 2021 11:06
Een Amsterdamse bloemist heeft een Valentijnsboeket gemaakt. Beeld © ANP

De middenstand viert Valentijnsdag ook. Met speciaal gebak, een nieuw biertje en aparte menu's om af te halen proberen ondernemers een graantje liefde mee te pikken. De bloemenbranche hoeft daar geen moeite voor te doen.

Banketbakker Jordi Jolink van het gelijknamige Gelderse familiebedrijf heeft een drukke dag. Hun box met twee brownies, twee gebakjes en chocola 'slaat best wel aan', vertelt hij. 

"We hebben bovengemiddeld goed gescoord", zegt Jolink. "Je ziet toch dat mensen elkaar met wat extra aandacht en iets leuks willen verrassen." Omdat de pakketjes nog voorbereid moeten worden, is het niet meer mogelijk om te bestellen. De brownies moeten bijvoorbeeld nog gebakken worden. 

"Je ziet toch dat mensen elkaar met wat extra aandacht en iets leuks willen verrassen."

De ondernemer uit Brummen is de hele ochtend bezig geweest met het maken van routes om de pakketjes morgen te bezorgen. De 150 adressen gaat hij niet alleen af, zijn ouders, broers en vriendin gaan ook op pad. 

Banketbakker Jordi Jolink (r) met zijn ouders Paul en Anja. Banketbakker Jordi Jolink (r) met zijn ouders Paul en Anja.

Of het al die extra moeite waard is? Jolink zegt van wel. De verkoop levert ongeveer 2250 euro aan extra omzet op, vergelijkbaar met de dagomzet van een van de drie winkels op een drukke zaterdag. De bestelactie is daarmee een mooie compensatie voor de rustige dagen in de afgelopen week. "Mensen gingen toch minder de straat op vanwege de sneeuw", vertelt Jolink. 

152 miljoen rozen

De bedragen die omgaan bij bakkerij Jolink steken bleekjes af bij de miljoenenomzet die Royal FloraHolland in de afgelopen weken haalde. Het grootste bloemenveilingbedrijf ter wereld verhandelde zo'n 152 miljoen rozen, ongeveer 45 procent meer dan in de weken voor 14 februari vorig jaar. 

Ook tulpen en chrysanten werden meer verkocht, wat de omzet van het veilingbedrijf met 33 procent omhoog stuwde ten opzichte van dezelfde periode in 2020. Bedragen meldt het bedrijf niet, maar in 2019 boekte het bedrijf een omzet van 4,8 miljard, vertelt woordvoerder Michiel van Schie. 

Bossen rozen in de veilinghal van Royal FloraHolland. Bossen rozen in de veilinghal van Royal FloraHolland.

Dat de dag van de liefde ook voor rinkelende kassa's zorgt, daar doet het bedrijf niet geheimzinnig over. In de afgelopen weken lag de prijs van een roos gemiddeld 25 procent hoger dan vorig jaar. "Rond Valentijnsdag is de vraag groot en dan gaat de prijs omhoog", legt Van Schie de economische wet van vraag en aanbod uit. "We zijn tevreden voor onze kwekers." 

Van de bloemen die in Aalsmeer van eigenaar verwisselen, gaat het grootste deel overigens naar het buitenland. 

Cherrysh the love-bier

Dat geldt niet voor het Cherrysh the love-speciaalbier dat de Haarlemse brouwerij Jopen dezer dagen verkoopt via supermarkten en slijterijen door het hele land. De 75 cl porter wordt onder meer bij Albert Heijn verkocht, voor het lieve sommetje van 5,49 euro. 

Het speciale Valentijnsbier van Jopen in de aanbieding in de supermarkt. Het speciale Valentijnsbier van Jopen in de aanbieding in de supermarkt.

Toch is het de brouwer niet echt te doen om de omzet, vertelt mede-eigenaar Lydian Zoetman-Ordeman. "We willen vooral mensen overtuigen dat speciaalbier een mooi product is. De pilsdrinker tot speciaalbier bekeren, dat is onze missie."

Vooral leuk om te doen

Van het donkere bier is zo'n 100 hectoliter gebrouwen, een fractie van de ruim 35.000 hectoliter die het bedrijf per jaar brouwt. "Dit is echt niche", aldus Ordeman-Zoetman. 

"We vinden het ook gewoon leuk om nieuwe biertjes te verzinnen", vult haar man en mede-eigenaar Michiel Ordeman aan. "Valentijn draait om chocola en bloemen. Met dat laatste kunnen we als brouwers niet zo veel, maar in deze porter zitten tonen van chocola en de kersensmaak doet denken aan de kersenbonbon."

Een brouwer van Jopen aan het werk. Een brouwer van Jopen aan het werk.

De naam maakt het af, al is niet helemaal duidelijk wie deze heeft verzonnen. En dat is wel van belang binnen Jopen, want de bedenker van een naam voor een nieuw bier krijgt als beloning een doos bier. "De credits gaan naar marketing, maar ze zullen de doos met z'n vijven moeten delen", denkt Ordeman-Zoetman. 

Dat een gigant als Albert Heijn het bier verkoopt, is volgens haar te danken aan de goede band die de brouwer heeft met inkopers van grote ketens. "Die gunnen ons wel wat, als onafhankelijk bedrijf dat wordt geleid door een man en een vrouw."

Valentijnsmacarons

De Zaanse grootgrutter heeft een flink assortiment om romantici te helpen hun geliefde last minute nog te verrassen. Daarin zitten onder meer speciale versies van macarons en tompoucen. Op hoeveel extra omzet het bedrijf hoopt, wil het niet zeggen. 

Valentijnslekkernijen bij de AH. Valentijnslekkernijen bij de AH.

Afhaaldiners populair

Waar de middenstand goede zaken doet, is het omgekeerde al maanden het geval in de horeca. Romantische dinertjes buiten de deur zitten er morgen niet in. Toch proberen restaurants er het beste van te maken, met speciale menu's om af te halen bijvoorbeeld.

En met succes. Het 4-gangen Valentijnsmenu van het Amsterdamse restaurant La Vallade is bijvoorbeeld uitverkocht. En Rotterdammers die de liefde culinair wilden vieren met een diner van sterrenrestaurant Parkheuvel komen ook bedrogen uit. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Dicht, open en weer dicht: dit was het turbulente jaar van de horeca

De populariteit van afhaaldiners blijkt ook uit een rondgang van persbureau ANP. Zo zijn de menu's van restaurants die aangesloten zijn bij plaform thuisuiteten.nl zo goed als uitverkocht voor morgen. En bezorgdienst Deliveroo verwacht net als voorgaande jaren een stijging van het aantal orders. 

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van