Al weken dicht

Kapper Marloes is de wanhoop nabij, 5500 euro aan NOW-subsidie terugbetalen

06 februari 2021 18:39 Aangepast: 08 februari 2021 15:26
Marloes Nederveen doet het haar van een klant in betere tijden. Beeld © Foto: Iris Kolff.

Machteloos, verdrietig, boos. De emoties wisselen elkaar af bij kapster Marloes Nederveen (30). Hoe moet ze het hoofd boven water houden? Ze is vanwege de lockdown al weken dicht en nu viel er ook nog een brief op de deurmat. Ze moet een deel van de NOW-subsidie uit de eerste lockdown terugbetalen, omdat ze in mei 2020 wel omzet gedraaid heeft.

In maart 2020 gingen de kappers dicht en viel de omzet van Nederveen die een kapsalon in het Brabantse Dussen heeft compleet stil. Na de lockdown in het voorjaar stond de telefoon niet stil met klanten die een afspraak wilde maken voor mei.

"Maar een klant die geknipt is, komt daarna de eerste weken niet terug. Dus hadden we in juni en juli amper omzet." Ze vroeg voor de eerste lockdown steun aan, een tegemoetkoming in de loonkosten (NOW 1). Broodnodige inkomsten, omdat ze de twee kapsters die ze in dienst heeft ook gewoon moet betalen.

En hoewel de kapsalon dicht was, liepen de kosten gewoon door. Die waren hoger dan normaal zelfs.

Verbouwing

"Om weer open te kunnen volgens de RIVM-richtlijnen heb ik de zaak moeten verbouwen. Zo is een muur verplaatst, omdat we anders niet genoeg vierkante meters hadden voor het aantal personen dat normaal gesproken tegelijkertijd aanwezig is en om mijzelf en mijn personeel weer volledig aan het werk te kunnen zetten."

De ruimte werd groter dus moesten er nieuwe stoelen bij. Ook moest voortaan al het kappersgereedschap en de stoelen gereinigd worden.

Extra kosten

"Dat zorgt voor extra slijtage. En denk verder aan de kosten voor het gebruik van mondkapjes, extra handschoenen, energiekosten door het extra wassen en drogen en extra energiekosten voor het warm stoken van het pand, omdat er geventileerd moet worden."

Hoewel het veel geld koste, nam Nederveen haar verantwoordelijkheid. Iedereen moet immers een steentje bijdragen om het coronavirus te bestrijden, meent ze. Nu ze echter ook nog haar NOW-vergoeding deels (5500 euro) moet terugbetalen, is de maat vol.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Eerste kappers sinds middernacht al open: 'Weg met dat coronakapsel'

Bloedend ondernemershart

"Mijn ondernemershart bloedt. Rutte zegt steeds: we doen dit met z'n allen. Het voelt voor mij niet alsof we het met z'n allen doen. Het voelt voor mij alsof de ondernemers het moeten doen. En dat we vooral niet mogen klagen, want we krijgen toch steun?", zo schrijft ze in een Facebookpost.

"Ik lig er van wakker. Ik heb de afgelopen 7,5 jaar keihard gewerkt om mijn kapsalon op te bouwen tot een mooie en goede kapsalon. Klein begonnen en steeds geïnvesteerd om te komen waar we nu zijn, een gezonde groeiende onderneming. Toen was daar de coronapandemie: ineens staat de hele wereld op z'n kop.", zo legt ze uit.

Bijna blut

De brief van het UWV waarin stond dat ze 5500 euro aan steun terug moest betalen was de druppel. Waar moet ze dat geld vandaan halen, midden in de tweede lockdown?

Er wordt wel een betalingsregeling aangeboden, waarin ze in termijnen betaalt, maar dat is voor Nederveen geen oplossing nu er geen cent binnenkomt. Ook is niet duidelijk wanneer ze weer wel open mag en inkomsten krijgt dus kan terugbetalen.

"Op mijn privérekening staat nog maar 16 euro", legt ze uit. "Op de zakelijke rekening wel iets meer, maar dat geld is gereserveerd voor bijvoorbeeld vakantiegeld voor mijn personeel."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kappers wanhopig: 'We gaan kapot zonder betere steun'

Frustratie

Midden in de nacht nam ze een video op waarin ze met een brok in haar keel haar zorgen uitsprak. "Ik wil de politiek wakker schudden om te kijken hoe het echt gaat met de hardwerkende ondernemers van Nederland."

De overheid kijkt naar het omzetverlies in de maanden maart, april en mei, legt ze uit. "Als ik mijn klanten niet meteen vanaf 11 mei, maar na 1 juni geknipt had dan was dit hele verhaal heel anders geweest. Dan had ik mijn steun niet hoeven terugbetalen. Dat is zo frustrerend."

Bovendien, waar moet ze van leven? "De uiteindelijke NOW-vergoeding die ik na terugbetaling mag houden, komt nog niet in de buurt van vier weken salaris voor mijn kapsters. En de vaste lasten lopen door. Hoe moet ik alle rekeningen betalen en waar moet ik boodschappen van doen."

Lenen

Ze krijgt van verschillende mensen hulp aangeboden. Vrienden en zelfs klanten willen geld lenen.

"Maar dat is niet de oplossing. Dan ben ik jaren aan het terugbetalen. Ik kan het heel slecht hebben dat de overheid zegt dat ondernemers gesteund worden terwijl dat niet zo is. En er is ook geen perspectief, ik weet niet wanneer ik weer open mag."

Klanten

Haar klanten kunnen niet wachten om weer geknipt te worden. "Ze liggen nog net niet in een slaapzak voor de deur. Maar ook als we weer open gaan, heb je maar een paar weken inkomsten."

Geknipt is geknipt, zegt ze. "Bij de horeca ga je misschien een keer extra eten om ze te steunen, maar bij een kapper doe je dat niet. Ik denk zelfs dat het referentiekader van mensen verandert. Straks komen ze niet meer bij één centimeter uitgroei, want dat is niets bij de uitgroei die ze nu gewend zijn."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kappers weer open met coronatoeslag: 'Dit dekt nog niet de helft van de extra kosten'

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van