Van onze partner Centraal Beheer

‘Dankzij corona groeien we nu meer dan ooit’

02 februari 2021 09:47 Aangepast: 17 februari 2021 12:41

Het bleek geen eenvoudige opgave om liefhebbers van boten aan de elektrische motor te krijgen. Maar door volharding en focus weet De Stille Boot steeds meer klanten te overtuigen. ‘Nu is het tijd voor een volgende stap’, aldus mede-eigenaar Anton van Wijk.

De Stille Boot, gevestigd in het Friese Heeg, is een klein bedrijf - zeven man om precies te zijn - maar de droom is groot. "We willen een toonaangevende speler worden op de wereldmarkt", zegt Van Wijk. Tien jaar geleden begon hij dit bedrijf samen met een partner met de ambitie om vervoer op het water schoner te maken. Van Wijk: "In 2010 voegde ik mijn bedrijf Elektrosloep samen met het bedrijf De Stille Boot. Ook een investeerder stapte in. Samen gingen we van start met het huidige bedrijf.’ Elektrisch varen bestond niet of nauwelijks. ‘Waar we in de auto-industrie de omschakeling naar elektrisch al een tijdje zien, gebeurt dat in de watersport nog niet of nauwelijks. Daar valt dus nog een hele markt te winnen", aldus Van Wijk. 

De omschakeling kan beginnen 

Maar klanten zaten de droom en ambities aanvankelijk in de weg. Van Wijk: "De botenwereld is een traditionele wereld. We konden mensen maar moeilijk overtuigen dat schoon en stil varen beter is dan varen met het ronkende geluid van een diesel- of benzinemotor. Mensen hebben nog steeds veel vooroordelen over elektromotoren. De actieradius is daar één van. Maar met een elektrisch bootje kun je al snel zeven tot acht uur per dag varen." Inmiddels heeft het bedrijf de wind mee. Van Wijk: "Mensen zijn zich bewuster van hun omgeving en de noodzaak tot verduurzaming is inmiddels wel doorgedrongen. De omschakeling kan beginnen. Het liefst zien we dat alle boten met oude dieselmotoren worden vervangen door elektrische motoren."

De Stille Boot  

  • Opgericht in: 2004 

  • Aantal medewerkers: 7 

  • Vestigingsplaats: Heeg 

  • Rechtsvorm: BV 

Durven investeren 

Sinds enkele jaren is het bedrijf uit de rode cijfers en heeft het de weg naar boven gevonden. "In 2018 groeide onze omzet met twintig procent, in 2019 met dertig procent en in 2020 met 49 procent", zegt Van Wijk. "We doen nu alles nog zelf. Ik ben de operationele man en mijn zakelijk partner doet de strategie. Maar als we gaan groeien, komen daar natuurlijk meer mensen bij en zullen we ook meer moeten doen aan marketing. Die investeringen moeten we nu gaan doen. En dat is een spannende stap. We hebben behoorlijk moeten vechten om te komen waar we nu zijn. We zijn nu eindelijk financieel gezond. Dan vraagt het moed om weer te investeren en uit te breiden. Maar dat is onvermijdelijk willen we verder kunnen groeien. En eerlijk gezegd kijk ik er ook naar uit om een deel van het werk over te dragen aan mensen die daar beter in zijn dan ik."

Kosten voor de baat 

"Wil een onderneming groeien, dan gaan de kosten voor de baat uit. Dat is niet anders", zegt Ralph van Dam, business partner Ondernemerschap bij Centraal Beheer. "Bovendien gaan investeringen hoe dan ook gepaard met risico’s. Het is een spanningsveld waar iedere ondernemer die verder wil met zijn bedrijf, mee te maken krijgt. En zeker, dat is heel spannend."

E-book: actief aan de slag met groei

Om te kunnen groeien is het belangrijk om vooruit te kijken. Maar vooruitkijken kost tijd. En waar moet je eigenlijk beginnen? Met dit praktische e-book helpt Centraal Beheer je eenvoudig op weg. Zo kun je direct aan de slag met groei. Download het e-book hier.

Zicht op uitgaven 

Van Dam: "Hoe dan ook is het belangrijk dat een ondernemer z’n kosten financieel inzichtelijk maakt. Doet hij dat niet dan loopt hij het risico verrast te worden door te weinig reserves of heeft hij niet op tijd de financiering rond voor een volgende groeispurt."

Van Wijk weet waar Van Dam het over heeft. "Ik heb altijd te weinig zicht gehad op de uitgaven" vertelt hij. "Ik investeerde vaak zonder dat ik wist of we ons dat konden veroorloven. Daar heb ik van geleerd. We hebben inmiddels een strategisch financieel adviseur in de arm genomen die ons helpt en bijstuurt. Dat hadden we echt nodig. Onze rapportages zijn nu veel beter op orde. Investeringen die we gaan doen, zijn weloverwogen en onderbouwd."

Eerst Nederland 

Eerst is Nederland aan de beurt, maar Van Wijk droomt ook al verder. "We hebben in 2018 een nieuwe elektrische inboard motor in het assortiment gekregen. Die willen we nu verkopen aan verschillende landen. We hebben met behulp van de Groeiversneller, een programma van Centraal Beheer voor mkb-ondernemers, een groeiplan ontwikkeld waarin alle stappen zijn uitgewerkt. We hebben tijdens deze sessies echt handvatten gekregen om de groei vorm te geven. Personeel, marktsegmenten, productportfolio, financiën, een strategische foto van de organisatie, alles kwam aan bod."

Van Dam: "Eén van de adviezen tijdens dit programma is dat ondernemers die naar het buitenland willen daar vooral niet zelf een distributienetwerk moeten opbouwen. Dat is veel te kostbaar en arbeidsintensief. Ze kunnen beter op zoek naar een lokale distributiepartner met een al bestaand eigen netwerk."

Masterclasses: Strategie of leiderschap

Samen met collega-ondernemers praktisch aan de slag met groei? Meld je aan voor één van de gratis online masterclasses van Centraal Beheer. En werk in een interactieve sessie aan jouw strategie of leiderschap. Meld je hier aan.

Strategische keuzes 

Het bedrijf is klaar voor een volgende stap en heeft daarvoor een aantal duidelijke strategische keuzes gemaakt. Waar Van Wijk zestien jaar geleden begon met het zelf bouwen van elektrisch aangedreven boten, heeft het bedrijf dit idee nu losgelaten. Van Wijk: "We bouwen niet meer zelf, maar we zijn importeur en distributeur geworden van elektromotoren en alles wat daarbij komt kijken. Partijen die hun boten elektrisch willen maken, kunnen bij ons alles vinden; kabels, stekkers, zekeringen. Plug & play. Zo willen wij ons profileren." Ook de verkoop aan eindgebruikers heeft het bedrijf losgelaten. Van Wijk: "De helft van onze business was particulier, de helft bedrijven. Het leek ons verstandiger om uitsluitend te focussen op B2B. Onze webshop en winterstalling hebben we verkocht. Onze business is hierdoor eenvoudiger en overzichtelijker geworden waardoor we onze B2B-klanten beter kunnen bedienen."

Tien miljoen omzet 

Tien miljoen euro omzet. Dat is de doelstelling voor 2024. Van Wijk: "We zaten in 2020 op ruim drie miljoen. We hebben nog een lange weg te gaan, maar ik ben ervan overtuigd dat het ons gaat lukken." De coronacrisis helpt daarbij een handje. Van Wijk: "Ook voor de crisis groeiden we al mooi, maar in 2020 zijn de cijfers echt flink omhooggegaan. Ten opzichte van een jaar eerder maakten we vorig jaar zelfs 95 procent meer winst. Het geld dat mensen hadden gespaard voor dure vakanties, geven ze tijdens de crisis onder andere uit aan bootjes. En elektrisch ligt dan steeds meer voor de hand. Gewoon omdat het fijner en beter varen is. We willen onze marketing dan ook niet zozeer richten op de elektromotor zelf, maar op het gevoel dat elektrisch varen mensen kan bieden. Genieten van rust en mooie natuur, zonder het milieu te belasten."

‘Ons hele bedrijf is in vlammen opgegaan’

Na dit interview met Anton van Wijk sloeg het noodlot toe. Zijn bedrijfspand brandde volledig af. "Dit kan niet waar zijn, dacht ik toen ik even na middernacht bij onze loods aankwam", vertelt Van Wijk achteraf. "In een kwartier tijd stond alles in lichterlaaie. De oorzaak is door de enorme verwoesting niet te achterhalen." Schade: zo’n 600.000 euro. Van Wijk: "Gelukkig hadden we alle documenten in de cloud opgeslagen. Dat scheelde veel ellende. En een paar dagen later al kregen we de sleutel van een kantoor en loods in Sneek. We hebben samen met de medewerkers een gezamenlijk werkdocument gemaakt waarin we alle lopende zaken en aandachts- en actiepunten op een rij hebben gezet. Ook hebben we direct leveranciers benaderd in onder andere Finland en Slowakije om motoren en onderdelen te bestellen zodat we de orders die er lagen kunnen uitvoeren. Bij onze vaste leverancier waren deze niet meer te krijgen." De Stille Boot krabbelt na de brand dan ook snel weer op. "We gingen tenslotte heel goed", zegt Van Wijk. Een belangrijke les die Van Wijk meeneemt uit deze ramp betreft de verzekeringen. "Onze voorraad was in december groter dan we hadden verzekerd. Dat hebben we niet goed in de gaten gehad. Dat is een flinke schadepost. Als ondernemer moet je dus altijd waakzaam zijn en steeds weer monitoren waar je staat. Een ramp kan tenslotte zomaar gebeuren."

Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met FD Mediagroep.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van