Corona-angst

Olympische Spelen van Tokio zijn 'duivels dilemma' voor de sponsors

22 januari 2021 07:18 Aangepast: 03 februari 2021 11:52
De klok tikt in Tokio. Beeld © Getty Images

Een plan-B voor de Olympische Spelen van Tokio komende zomer lijkt er niet te zijn, al groeit de roep om uitstel en daarmee afstel van het mega-evenement. Sponsors van de Nederlandse Olympische sporters willen graag aan boord blijven, maar niet tegen elke prijs.

De Olympische Spelen van Tokio zijn met een jaar uitgesteld vanwege de coronacrisis. Japan en het Internationaal Olympisch Comité stellen alles in het werk om het sportevenement komende zomer mogelijk te maken.

"We zijn vastbesloten om deze Spelen veilig en succesvol te maken", zei IOC-president Thomas Bach onlangs. Het IOC zegt dat veiligheid voorop staat en ziet geen reden om opnieuw te schuiven. Veel sponsors van de Olympiërs zijn er nog niet zo zeker van.

Er is nog veel onzekerheid over hoe het evenement er uit gaat zien. En dus bereiden ze zich ook voor op het ergste: totale afgelasting.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

Bach: geen plan-B voor Olympische Spelen van Tokio

Tokio 2020/2021

De Olympische spelen Tokio 2020 zijn nu gepland van 23 juli tot 8 augustus 2021. Zo'n 11.000 atleten uit 200 landen nemen eraan deel. De kosten zijn door het uitstel met 22 procent gestegen tot 12,5 miljard dollar. 

Bekijk ook: Japanners willen Spelen niet meer

De meeste inwoners van het gastland voelen er inmiddels niks meer voor.

Omgaan met teleurstellingen

"Net als voor atleten kent de sport ook voor sponsors momenten van teleurstellingen", zegt Henk Jacobs van Missie H2, een consortium van bedrijven (waaronder Gasunie en Shell) dat waterstof promoot en dat sinds vorig jaar sponsor is van de Olympische ploeg.

Daarbij heeft hij het over opnieuw uitstel van de Spelen. Of het volledig schrappen ervan. Zeker in het plotseling hevig door het coronavirus geteisterde Japan zelf wordt daar serieus over gesproken. Na jarenlang enthousiasme wil tachtig procent van de bevolking ze niet meer. Het wordt gezien als een grote gok

Vreemde eend

Dat schrappen zou vanuit communicatieoogpunt een enorme tegenvaller zijn voor de sponsors. Miljoenen mensen in Nederland en miljarden wereldwijd vallen weg als sportconsument. Toch lopen sponsors niet massaal weg.

"Als vreemde eend in de bijt wilden we onze loyaliteit tonen", zegt Jacobs. "We hadden een jaarcontract voor 2020. Toen bleek dat alles een jaar later zou gaan gebeuren, hebben we besloten toch weer mee te blijven doen."

Zeilster Marit Bouwmeester Zeilster Marit Bouwmeester

Rabo weg

Zo niet Rabobank, inmiddels voormalig hoofdsponsor van Team NL. "Rabobank is sinds 2021 geen Team NL partner meer", laat woordvoerder en issuemanager Elise van Heeswijk weten. "We zullen op de Spelen in Tokio zelf niets doen."

Rabobank, dat naar verwachting over 2020 een sterke winstval zal noteren als gevolg van de coronacrisis sponsort nu meer op club en sportbondniveau.

Sporters helpen bank

In plaats van zichtbaarheid bij het grote olympische publiek, wil de bank meer hulp voor het eigen personeel.

"We kijken waar we eventueel 'andersom' ook hulp van sporters kunnen gebruiken richting onze collega's. Bijvoorbeeld door een serie van interviews met sporters over hun ervaringen in deze tijd voor onze collega's, maar ook fitheidsvideo's voor onze collega's."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

NOC*NSF wil dat IOC voortrekkersrol neemt bij vaccineren sporters

Heineken Huis

Een andere Olympische steunpilaar is Heineken. De bierbrouwer pakt al decennia uit bij zomer- en winterspelen met een Holland Heineken Huis en is ook hoofdsponsor van Team NL.

Vorig jaar was al besloten dat zo'n feestpaleis - dat deze keer de naam Team NL Tokio Center zou dragen - er niet zou komen. En dat komt er ook dit jaar niet. Hoe het sponsorschap verder invulling gaat krijgen weet Heineken nog niet.

"Maar een ding is zeker", zegt een woordvoerder. "Het wordt niet zoals we dat de afgelopen edities gedaan hebben. Als we al iets doen dan zal dat significant veel kleiner van opzet zijn. Het allerbelangrijkste is de veiligheid en ieders gezondheid. "

'Dat is een duivels dilemma. Ook sponsors zitten daarmee.'

Politieke discussies

Het wordt in Tokio niet het grote feest als altijd, ziet ook sportmarketeer Marcel Beerthuizen. Sponsors hebben het er niet makkelijk mee. "De politieke discussies die worden gevoerd over of en hoe dan de spelen door moeten gaan is iets wat sponsors niet willen. Maar de druk op hen wordt ook groter om er iets van te vinden."

Kerngezonde sporters eerst

Zo wordt nu gesproken over alle deelnemers van de spelen te vaccineren. De kritiek daarop is dat dan kwetsbaardere groepen door de kerngezonde sporters later aan de beurt zijn.

En dat sommige landen om verschillende redenen hun sporters wel snel vaccineren en anderen niet. Beerthuizen: "Dat is een duivels dilemma. Ook sponsors zitten daarmee."

"Geen merk wil mensenlevers op het spel zetten."

Ik-eerst benadering

Want de kritiek hierop is niet mals. WHO-voorzitter Tedros Adhanom Ghebreyesus had ook geen goed woord over voor dit 'vaccin-nationalisme'. "De ik-eerst benadering is een catastrofale morele fout."

Beerthuizen denkt niet dat sponsors druk uitoefenen op de Olympische organisatie om de spelen wel of juist niet door te laten gaan. "Geen merk wil mensenlevers op het spel zetten."

De basketbalfinale USA-Servië bij de Olympische Spelen 2016. De basketbalfinale USA-Servië bij de Olympische Spelen 2016.

Druk vanuit de media

De druk komt van andere partijen, denkt hij. "Vanuit de media en de publieke opinie is er veel druk. Denk aan een NBC, dat de uitzendrechten heeft."

NBC lanceerde deze week nog een tool voor Olympische adverteerders om hun merk effectiever onder de aandacht te brengen. Een jaar geleden had het bedrijf al 90 procent van de advertentieruimte verkocht voor 1,25 miljard dollar.

Ook het IOC wil ook uit financieel oogpunt de spelen door laten gaan. Ze hebben alleen de zomer- en winterspelen als evenement. Daar komt het overgrote deel van de inkomsten uit voort.

In Japan is het enthousiasme voor de Spelen weg. In Japan is het enthousiasme voor de Spelen weg.

Tokio 2024

In Japan - waar 3 miljard dollar werd opgehaald bij sponsors - loopt net als bij de bevolking het enthousiasme onder bedrijven om door te gaan terug. Dat is vaak ook noodgedwongen, omdat de bedrijven zelf omzet en winst zien kelderen.

De burgemeester van Osaka en leider van een oppositiepartij zei gisteren dat de Spelen moeten worden uitgesteld tot 2024. En dat de Spelen van dat jaar, in Parijs, en die van Los Angeles in 2028 ook vier jaar vooruit geschoven moeten worden.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook

IOC-lid Pound: beter Spelen zonder toeschouwers dan geen Spelen

Loterij

Terug naar de Nederlandse sponsors. De Nederlandse Loterij is al jaren een belangrijke sponsor van het Nederland Olympisch team en zegt dat ook in de huidige mindere tijden voort te blijven zetten.

"We vinden het belangrijk om juist nu onze samenwerking met NOC*NSF in de vorm van steun aan TeamNL te verlengen én te versterken", zei loterijdirecteur Niels Onkenhout daarover bij de verlenging van het contract tot eind van dit jaar.

Geen sfeer

NOC-NSF merkt dat de sponsors die zijn gebleven nog steeds zin hebben in de Spelen. Ook als die flink uitgekleed zijn zonder publiek en zonder sfeerplaatjes zoals het leven in het Olympisch dorp.

Geert Slot van NOS-NSF: "Sporters gaan straks maximaal vijf dagen voor hun wedstrijd naar Tokio en komen binnen 48 uur weer terug naar Nederland. De media maken zoveel mogelijk programma's vanuit Nederland. En sponsors die met relaties naar de wedstrijden zouden willen gaan: dat gebeurde toch al bijna niet meer."

Dafne Schippers wil goud in Tokio na zilver in Rio. Dafne Schippers wil goud in Tokio na zilver in Rio.

Filmpjes maken

Sponsors willen zich volgens Slot blijven associëren met de Olympische sporters. "Ook als dat vanuit Nederland moet."

Dat is ook precies wat Jacobs met Missie H2 aan het doen is. "Wij sponsoren met name de sporters die iets op of in het water doen. En maken allerlei filmpjes die we ook nu al via sociale media verspreiden. Wellicht worden die sporters in de onzekere periode die we nu zitten nog wel meer gevolgd dan ooit."

"We denken dat die aandacht voor de sporters ook blijft als de Olympische Spelen worden afgelast. Dus als het puur om het rendement van de sponsoring gaat dan durf ik wel te zeggen dat het niet uitmaakt of ze doorgaan. Maar als sportliefhebber wil ik er niet aan denken natuurlijk."

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van