Te weinig voor iedereen

Limiet aan aantal pakjes: stress bij kleine ondernemers na maatregelen PostNL

23 december 2020 15:14 Aangepast: 23 december 2020 22:01
Pakketjes in een distributiecentrum van PostNL Beeld © ANP Foto

De enorme pakketdrukte van dit jaar zorgt voor stress bij kleine ondernemers. PostNL zit aan het absolute maximum en legt het aantal pakketjes dat door bedrijven meegegeven kan worden aan banden. "Ik ben in de nacht opgestaan om te kijken of ik al pakketjes kon versturen."

Pakjeslimiet brengt kleine bedrijven in de knel

Petra de Boevere uit Sluis is één van de winkeliers die worden getroffen door het maximumaantal pakketjes dat PostNL heeft ingesteld.

De kerstperiode is hoe dan ook druk bij PostNL, maar dit jaar slaat echt alles legt woordvoerder Dagna Hoogkamer uit. "Vorige jaar waren er piekdagen van 1,5 miljoen pakketjes per dag. Deze feestdagenperiode doen we dat dag in dag uit. Inmiddels zitten we op structureel 1,7 miljoen pakketjes per dag." 

En dus kondigde PostNL deze week drie maatregelen aan om de pakketstroom enigszins onder controle te krijgen.  

Wachten met retourneren

Zo verzoekt het postbedrijf klanten om pas na 7 januari pakketjes terug te sturen en zijn er extra uitreikpunten die naast drukke locaties staan.

De hevigste maatregel is het maximale aantal pakketjes dat klanten aan PostNL mee mogen geven. Petra de Boevere, die een eigen slijterij heeft, merkt dat behoorlijk.

"Opeens kreeg ik een foutmelding dat ik geen labels meer kon printen. Toen zag ik in mijn mail dat PostNL die maatregel had ingevoerd. Dat betekent voor mijn klanten dat ze hun pakketjes later dan verwacht gaan krijgen. Misschien zelfs na de kerst."

Wie het eerst komt

De maatregel van PostNL werkt als volgt: Elke dag kunnen er 1,7 miljoen pakketjes worden opgehaald. Er wordt door PostNL een verdeling gemaakt. Een deel van de pakketjes komt van urgente, grote klanten en een deel van alle kleinere ondernemers samen.

"De grote klanten krijgen een dag van tevoren een bericht over hoeveel pakketjes ze kunnen meegeven. Voor kleinere klanten is er een totaal aantal beschikbare labels per dag. Is dat aantal bereikt dan kunnen ze geen labels meer aanvragen", aldus Hoogkamer van PostNL.

Het betekent voor kleinere bedrijven dat het niet zeker is of ze die dag alle pakketten kunnen versturen.

Nodige stress

Het zorgt De Boevere voor de nodige stress. "Het is wie het eerst komt wie het eerst maalt. Ik weet niet wanneer er weer nieuwe labels beschikbaar zijn. De eerste nacht ben ik om middernacht gaan kijken en om 3 uur ’s ochtends nog een keer."

Dagna Hoogkamer van PostNL geeft toe dat het voor de kleine ondernemer stress kan opleveren. "Het is inderdaad wie het eerst komt wie het eerst maalt, maar dit is de enige manier waarop we de instroom vanuit de pakketpunten kunnen controleren", zegt ze.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

1,7 miljoen pakketten per dag voor PostNL: 'Stuur retour in 2021'

'Ook voor grote webwinkels maximum'

Voor De Boevere is kerst een belangrijke periode. "Normaal gesproken is dit de buffer voor het begin van volgend jaar. Doordat ik niet weet of ik pakketjes kan meegeven, kan ik ook veel minder verkopen. Terwijl die grotere webwinkels wel gewoon door kunnen." 

Maar dat klopt niet zegt Hoogkamer. "Ook grotere klanten kunnen minder aanleveren dan ze zouden willen. Op de manier zoals we het nu doen, draagt iedereen een steentje bij."

Frustratie maar ook begrip

Wijnand Jongen van brancheorganisatie Thuiswinkel.org krijgt de afgelopen dagen veel meldingen van zijn leden. "Honderden webwinkels hebben ons al gebeld. Sommigen zijn ook echt heel boos, maar we zijn er reëel in. Het is helaas niet anders", zegt hij.

Jongen begrijpt de frustratie, maar zegt dat PostNL dit ook niet wil. "Ik zou PostNL met stropdas en al over de toonbank kunnen trekken, maar daar schiet je niets mee op. Niemand had kunnen voorzien dat er zo vlak voor kerst ook nog een lockdown zou komen. PostNL doet er alles aan om zoveel mogelijk pakketten te bezorgen."

Dan maar zelf bezorgen

Ook voor het onderscheid tussen kleine en grote webwinkels heeft Jongen begrip. "Dat heeft echt te maken met de processen die anders zijn. Een grote klant heeft mogelijk zelf al voorgesorteerd, waarmee je een stap over kunt slaan. We hebben begrip voor de manier waarop PostNL dit oplost."

Ondertussen heeft De Boevere voor zichzelf al een oplossing bedacht: klanten die in de buurt wonen krijgen hun pakketjes bezorgd door haar zoon. "Zo kan ik hopelijk genoeg labels printen voor de rest.”

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

PostNL zwoegt ook met briefpost: kerstkaartjes mogelijk iets later

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van