Druk, drukker drukst

Pakketbezorgers vrezen winkelsluiting: 'Bekaf en overwerkt'

14 december 2020 13:54 Aangepast: 14 december 2020 15:23
Vanwege corona bestellen mensen nog meer online. Beeld © Egbert Hartman

De sluiting van winkels door het kabinet betekent een kleine ramp voor de koeriers en pakketdiensten van Nederland. Het zorgt voor nóg meer bezorgwerk, en het was al razend druk met online bestellingen. "Chauffeurs zijn bekaf en werken zich een slag in de rondte."

Vanavond spreekt premier Mark Rutte Nederland toe vanuit zijn Torentje. Het kabinet plant strengere coronamaatregelen. En kiest voor een zwaar scenario.

Daarbij moeten onder andere scholen en alle niet-essentiële winkels tot 19 januari worden gesloten. Supermarkten en apotheken blijven wel open.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Harde lockdown tot en met 19 januari, alle scholen dicht

Online kerstinkopen

Dat scenario betekent ook dat Nederland een deel van zijn kerstinkopen online moet gaan doen. En daar zitten de bezorgdiensten van Nederland niet echt op te wachten, blijkt uit een rondgang van RTL Z.

Veel kleinere koeriersdiensten in Nederland lopen over, vertelt een van de eigenaren anoniem aan de redactie. "Onze inkomsten hangen af van PostNL, vandaar dat we onze naam liever niet delen", vertelt de eigenaar. Het bedrijf heeft drie vaste koeriers en een aantal oproepkrachten in dienst.

Dubbel aantal adressen

"Normaal doen onze chauffeurs zo'n 110 adressen per dag aan. Op een dag als vandaag zijn dat er 230", aldus de ondernemer. PostNL wil dat de koeriers er minimaal 24 per uur doen, weet de ondernemer.

Het betekent weinig adempauze, veel chauffeurs zijn bekaf. "Mijn partner en ik springen op dit moment bij om de bezorgers te ontlasten. We werken ons een slag in de rondte." Nu is het nog een beetje te behappen, zegt de eigenaar. "Wordt het nog drukker met bestellingen dan kunnen we onze borst natmaken."

Nieuwe mensen: duurt lang

Dat komt ook omdat het bedrijf niet zomaar nieuwe chauffeurs kan aannemen. Voordat die de weg op mogen moeten ze namelijk verplicht een toets halen van PostNL en een Verklaring Omtrent Gedrag (VOG) regelen bij de overheid. "Je bent zo twee weken verder."

De werkdruk bij de postbedrijven is al hoog en zal met sluiting van de winkels verder toenemen, denkt vakbond FNV. "Ook omdat we dit jaar meer kerstkaarten versturen", zegt FNV-bestuurder Mariska Exalto.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

PostNL kan pakjesdrukte weer niet aan, webwinkels en klanten de pineut

Bezorgbonus

Volgens de bond hebben bedrijven zoals PostNL maatregelen getroffen om de kans op besmetting voor hun personeel te verkleinen. Ook krijgen de vaste bezorgers een bonus voor hun harde werk. "Dat zou eigenlijk ook voor de vaste uitzendkrachten moeten gelden, die werken minstens net zo hard", aldus Exalto.

Nu al wordt er een ongekend aantal pakketten bezorgd, zegt PostNL zelf. Daarom werden er 1000 extra bezorgers de weg op gestuurd. Het zijn er in totaal nu zo'n 5500 per dag die 1,5 miljoen pakketjes bezorgen. "We bereiden ons voor op verschillende scenario's", zegt een woordvoerder over de kabinetsmaatregelen.

Er zijn grenzen 

Er is een grens aan wat het bedrijf aankan, al wil het niet ingaan op waar die precies ligt. "De gezondheid van onze bezorgers heeft prioriteit." PostNL besloot deze maand om minder pakketten op te halen bij webwinkels. Consumenten werd verzocht te wachten met retourzendingen.

Bezorger DPD beleeft 'een grotere piek dan ooit' wat betreft bezorgdrukte. Het bedrijf vraagt consumenten op tijd te bestellen. Er is volgens woordvoerder Lieke van Lieshout rekening gehouden met de drukte door de inzet van extra personeel en nieuwe sorteercentra. Om die reden zouden de meeste pakketten op tijd worden bezorgd. 

Webwinkels hebben last

Veel webshopeigenaren hebben desondanks last van bezorgproblemen. Om toch op tijd te leveren, maken sommige ondernemers extra kosten in de vorm van een bezorgtoeslag. Ook voelen sommigen zich genoodzaakt om aanvullende koeriersdiensten in te zetten, al is daarmee geen garantie dat bestelde spullen ook op tijd aankomen.

Webshop Bol.com zegt in een reactie te overleggen met bezorgdiensten over de gang van zaken. "We zitten in de drukste periode van het jaar", zegt woordvoerder Eva Hersbach. En de maatregelen lijken er een schepje bovenop te doen: "We zien vandaag al meer bestellingen dan we hadden verwacht."

Snel voor lockdown naar bouwmarkt en Rituals: 'Dit heb ik echt nodig'

Veel mensen gaan vandaag nog snel even naar de winkel om de laatste inkopen te doen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van