Creatief door crisis

Gerberakwekers Joyce en Mike gooien roer om en zeggen veilingklok vaarwel

04 december 2020 15:48 Aangepast: 07 december 2020 09:40
Joyce Lansbergen Beeld © LG Flowers

Wie aan de afgrond staat, moet creatief zijn. Nadat een bacterie de gerberakwekerij van familiebedrijf LG Flowers in Pijnacker overnam, gooiden kersverse opvolgers Joyce Lansbergen (33) en broer Mike het roer om. Weg van variabele opbrengsten via de veiling naar 'echt ondernemerschap' met vaste klanten. Het houdt hen ook in deze crisis staande. "Veel kwekers weten niet wat ze verdienen, ze zijn aan de goden overgeleverd."

Bloemenmarktplaats en kwekerscoöperatie Royal Floraholland telt bijna 4000 leden en veilt namens hen meer dan 20.000 soorten bloemen en planten aan partijen zoals bloemisten en handelshuizen. Goed voor meer dan 100.000 transacties per dag. 

Het is een uniek Nederlands systeem waar het gros van de Nederlandse kwekers op leunt, weet Joyce Lansbergen, eigenaar van LG Flowers. Ook haar kwekerij, die wekelijks zo'n 1,5 miljoen gerbera's oplevert, deed dat. "Je kunt er eigenlijk altijd met je bloemen terecht, je hebt geen klant nodig", zegt ze.

Makkelijk en zeker 

Het is makkelijk en verzekert je van opbrengst, maar die is ook enorm variabel. "Je weet van tevoren niet welke omzet je gaat behalen, of wie je klanten precies zijn", zegt ze.

Je geeft je handel feitelijk uit handen aan een schare tussenpartijen. "Voor ondernemer zoals wij is dat van de zotte. Wij noemen onszelf handelskwekers."

Haar eigen omzet ligt, met zo'n honderd medewerkers, inmiddels op ruim 10 miljoen euro per jaar. Lansbergen kwam een jaar of vijf geleden als eerste vrouw in de directie van het familiebedrijf. "Ik was eigenlijk professioneel schaatser, daar leefde ik voor", vertelt ze. "Maar mijn werk is nu mijn sport."

Randje van afgrond

Klanten binden is die sport geworden. En dat was nodig, want het bedrijf stond ruim tien jaar geleden aan het randje van de afgrond. LG Flowers wilde het handwerk in de kassen automatiseren, maar in dat proces sloop ook een alg die de bloemen kapotmaakte. Een gerberaplant die het normaal vier jaar doet, kon na zes maanden de prullenbak in.

"Miljoenen verdampten en van de imagoschade hebben we nog jaren last gehad", zegt Lansbergen. Ooit trouwe klanten gooiden soms letterlijk de deur dicht.

"Het was de boel verkopen of opnieuw beginnen ", zegt ze over de keus van haar familie. Broer Mike wilde door en nam Joyce in zijn enthousiasme mee. 

"Je weet van te voren niet welke omzet je gaat behalen, of wie je klanten zijn. Voor ondernemer zoals wij is dat van de zotte. Wij noemen onszelf handelskwekers."

Zelf doen

Een stage bij een bloemenkweker in de VS bracht Mike inspiratie: daar bestaat helemaal geen veiling. Of een sociaal vangnet. Kwekers moeten het zelf doen: op zoek naar bedrijfsmodellen, nieuwe klanten.

Een grote meerderheid van de gerbera's van LG Flowers wordt inmiddels verkocht aan supermarkten en bloemistenketens, een klein restje gaat nog naar de veiling.

Dat zijn losse bloemen, zegt Lansbergen, maar ook boeketten, vazen en andere bloemstukken. Mike en Joyce zijn de boer op gegaan met hun bloemen bij grote handelshuizen die ze inkopen voor Jumbo en Albert Heijn. Op VT-Wonenbeurzen en Libelleweken. "Om de klant te leren kennen." 

Zelf prijzen bepalen

Het grote voordeel: ze kunnen zelf hun prijs bepalen. Die kent met zo'n 13 cent de bloem minder dalen dan op de veiling, maar ook minder pieken, zegt de ondernemer.

Maar de tussenhandel eruit snijden vergt ook meer eigen werk en risico's. "Er zit opeens een kweker aan de onderhandeltafel", aldus Lansbergen.

Volgens Michel van Schie, woordvoerder van Royal Floraholland wordt de prijs voor bloemen en planten evengoed mede bepaald door de prijzen op de veiling. "Er zijn meer kwekers die buiten de veiling om handelen", zegt hij. Omdat ze ontevreden zijn over de prijzen of service bijvoorbeeld. Maar velen kiezen er toch voor.

Meer dan één soort bloem

"Er valt hier meer te halen valt dan één soort bloem, dat trekt veel kopers. En kwekers hebben binnen een week hun geld."

Maar de sector kwam door de coronacrisis ook in zwaar weer terecht. Bij Floraholland werd een aanvoerstop ingevoerd, veel bloemen bleven onverkocht en konden worden vernietigd. Inmiddels krabbelt de sector weer op, maar de crisis heeft ook laten zien dat leunen op één verkoopkanaal misschien niet genoeg is.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sierteeltsector luidt noodklok: 'Het is écht een paar minuten voor twaalf'

Zelf mee spelen

Volgens van Schie kunnen kwekers er al voor kiezen om direct aan inkopers te verkopen via de veiling, de rest kan via de veilingklok. Daarnaast werkt het bedrijf aan een website waarop kwekers hun waar aan partijen kunnen aanbieden en direct afspraken kunnen maken. "Je kunt er zelf mee spelen", aldus de woordvoerder.

Meer ondernemerschap in de kweeksector dus. LG Flowers lanceerde in maart ook een website die de gerbera's direct aan klanten slijt. Dat hield hen staande de afgelopen tijd, zegt Lansbergen. "In het begin van de crisis bestelden veel bedrijven bloemen voor hun personeel, soms duizenden per dag."

Nu de storm is gaan liggen is dat ingezakt, maar is de site nog een fijn eigen goudmijntje, zegt de ondernemer.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Sierteeltsector krabbelt langzaam weer op: 'Tuinplanten hebben het geweldig gedaan'

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van