Nog wel zakenvluchten

Reisbeperkingen corona raken verhuurders privéjets hard

05 november 2020 06:33 Aangepast: 05 november 2020 10:24
Nu is er, voor zowel zaken als vakanties, minder vraag naar privévliegtuigen. Beeld © Getty

Als je niet met een reguliere vlucht van KLM of Transavia wil, dan neem je toch gewoon een privéjet? Vooral in het afgelopen voorjaar en de zomer was de vraag naar privévluchten groot. Maar door het negatieve reisadvies van het kabinet is de situatie inmiddels een stuk somberder voor verhuurders van privévliegtuigen.

In het voorjaar was er veel vraag naar privévliegtuigen. Tijdens de eerst golf van coronabesmettingen wilden veel reizigers namelijk terug naar Nederland.

Zij die het zich konden veroorloven hadden geen zin om op een gewone vlucht te stappen, vertelt Stephan van den Hurk, mede-eigenaar van Global Aviation. Dat bedrijf verhuurt privéjets.

In de zomer kozen ook vakantiegangers vaker voor een vlucht met een privévliegtuig, vult Sven Noorlander, eigenaar van First Class Aviation (dat eveneens privévliegtuigen verhuurt) aan. Hij spreekt van twee pieken dit jaar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Ons leven wordt komende 2 weken nog wat ingewikkelder: de maatregelen op een rij

Rustiger

Inmiddels is de situatie weer heel anders. "Dat komt doordat mensen nu worden ontmoedigd om te gaan reizen. Bovendien is het altijd rustiger in deze periode en dat effect is nu nog sterker", aldus Stefaan Ghijs, mede-eigenaar van Fly Aeolus.

Bij dat bedrijf kun je met name privévliegtuigen voor kortere afstanden, tussen de 600 en 1000 kilometer huren.

Nu nog wel zakenreizigers

Er wordt minder gevlogen dan in dezelfde periode vorig jaar, beaamt Van den Hurk, maar er zijn nog wel altijd zakenreizigers die 'er niet onderuit komen' om te reizen.

"Er zijn bedrijven die met grote overnames bezig zijn, dat gaat toch allemaal door", zegt hij. "En het gaat vaak om grote bedragen, dat regel je niet allemaal via Zoom of Teams."

Daarbij komt dat je nu met gewone commerciële vluchten simpelweg niet overal kunt komen en dan kies je voor een privéjet, legt Van den Hurk uit.

Intercontinentale vluchten

Hij ziet vooral meer vraag naar bestemmingen buiten Europa. Prettig voor hem is dat de prijzen daarvan veel hoger liggen dan voor vluchten binnen Europa. Als je van Amsterdam naar bijvoorbeeld Stuttgart wilt met een paar personen, dan kost je zo'n retourvlucht in totaal 6.000 tot 7.000 euro, aldus Van den Hurk.

Wanneer je echter naar Azië wilt, dan praat je al snel over 100.000 euro. De afstand is immers groter en je hebt een groter toestel nodig, legt Van den Hurk uit.

Hij verdient meer aan de verhuur van een vliegtuig voor een intercontinentale vlucht dan aan zo'n vlucht binnen Europa, maar hoeveel, dat zegt hij niet. "Maar eerlijk is eerlijk, vluchten van 6.000 euro komen aanzienlijk meer voor dan intercontinentale vluchten."

'Geen invloed op prijzen'

De prijzen voor privévliegtuigen waren in het voorjaar en in de zomer niet hoger dan normaal, zegt Van den Hurk. De privévliegtuigen die hij verhuurt zijn van rijke mensen, maar er zijn er in Europa zoveel van, dat de hogere vraag toen de prijs niet beïnvloedde.

"Als je te veel vraagt voor een toestel, dan huren klanten gewoon een ander toestel. Huurders van de toestellen kunnen zich best een wat hogere prijs veroorloven, maar waarom zouden ze? Ze letten meestal wel op de prijs, ze zijn niet voor niks zo rijk geworden."

Anderzijds dalen de prijzen ook niet nu de vraag lager is, aldus Noorlander. "Je hebt immers een bepaalde kostprijs en die blijft hetzelfde."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Grote regionale verschillen in het aantal coronabesmettingen, dit zijn de cijfers in jouw gemeente

'Prima jaar'

Dankzij de piek tijdens de eerste coronagolf en in de zomer denkt Van den Hurk dat dit jaar "misschien wel het beste jaar ooit wordt van de 26 jaar dat we bestaan." 

Toch hoopt hij dat volgend jaar de kwestie met corona achter de rug is. "Ik heb liever dat de gewone vluchten met privevliegtuigen terug komen, dan dat we het van incidenten moeten hebben, zoals in het voorjaar en in de zomer."

Skivakanties

Maar niet alle verhuurders van privéjets zijn zo enthousiast over 2020 als geheel. Ghijs verwacht dit jaar juist geen groei in vergelijking met vorig jaar.

"Als de grenzen weer opengaan in december en mensen weer mogen reizen, dan trekt misschien de vraag naar privéjets voor skitrips weer aan, maar dat is nog heel onduidelijk", zegt hij.

RTL Z First Nieuwsbrief

Schrijf je in voor de Z First nieuwsbrief

Wil jij elke ochtend als eerste op de hoogte zijn van wat er speelt op economisch gebied? Schrijf je dan nu in voor de Z First nieuwsbrief

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van