Van onze partner Accenture

Blue Tulip Awards in een nieuw innovatief jasje

02 november 2020 15:27
De online finale in juni 2020

De voormalige Accenture Innovation Awards heten sinds vorig jaar de Blue Tulip Awards. Dit jaar komt daar een aantal inhoudelijke wijzigingen bij: het traject wordt korter, de thema’s zijn gewijzigd en er zullen voorlopig geen fysieke sessies meer zijn.

Vorig jaar al werden de Accenture Innovation Awards omgedoopt tot de Blue Tulip Awards. De wereldwijde coronapandemie maakte vervolgens onverwacht dat ook de vorm van de innovatiewedstrijd veranderde. De finale moest last minute van fysiek live event getransformeerd worden tot een online variant. De bekendmaking was live te volgen via de online kanalen van RTL Z. En met succes!

Tijd voor actie

Dit smaakte naar meer: voor komend jaar staat er nog een aantal vernieuwingen rondom de Blue Tulip Awards op de planning. De huidige omstandigheden en ontwikkelingen maken dat de organisatie dit het moment vindt om actie te ondernemen. “De belangrijkste veranderingen zijn het versnellen van het hele traject, het verschuiven van fysieke sessies naar online én het wijzigen van de thema’s die per dit jaar gebaseerd zijn op de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN.“ aldus Frank Rennings, directeur Innovatie bij Accenture Nederland.

Korter traject, nieuwe thema’s

Waar het totale traject voorheen een heel jaar in beslag nam, worden dat nu cycli van zo’n drie maanden. Deze cycli worden generations genoemd, de eerstvolgende hiervan gaat vandaag (2 november 2020) van start. Daarnaast zijn de thema’s iets veranderd ten opzichte van voorgaande jaren, ze zijn dit jaar voor het eerst volledig gebaseerd op de Ontwikkelingsdoelstellingen van de VN. Tot slot heeft de succesvolle verschuiving naar online vorig jaar ervoor gezorgd dat in ieder geval de komende generation volledig online plaats zal vinden.

Serieuze gesprekspartner

Anouk Binkhuysen van Faqta won vorig jaar de award in het thema Educatie en zit komende generation in de jury. Het winnen van de Blue Tulip Awards heeft haar startup veel opgeleverd: “Het winnen van de award gaf zowel onszelf als onze klanten de bevestiging dat we goed bezig zijn. Maar we merken nu ook dat het ons helpt in de gesprekken met potentiële klanten. We worden echt serieus genomen en gezien als een gesprekspartner op directie- en bestuursniveau.”

Nieuwe klanten en investeerders

Ook oud-winnaar Patrique Zaman van Avy geeft aan veel baat te hebben gehad bij het winnen van de award. “Naast de enorme eer en de energy boost van het winnen, heeft de award ons ook heel veel waardevolle contacten opgeleverd. Onze coach natuurlijk, maar we hebben ook nog veel contact met andere startups en zelfs nieuwe potentiële klanten en investeerders aan onze deelname overgehouden!”

Meld je startup nu aan

Van 2 november tot 11 december 2020 kunnen innovaties passend in de thema’s Voedsel & Water en Educatie & Werkgelegenheid zich inschrijven voor Generation 2 van de BlueTulip Awards. De documentaire ‘Op weg naar de Blue Tulip Awards’ die RTL Z in samenwerking met Accenture maakte laat zien hoe zo’n deelnametraject eruitziet, en is hier te bekijken:

Wil je meer weten over de Blue Tulip Awards of je inschrijven? Ga dan naar de website van de Blue Tulip Awards.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van