In de eerste week van de lockdown is de pinomzet van horeca-ondernemers minder hard gedaald dan tijdens de sluiting in maart. Dit blijkt uit cijfers van ING. De bank vermoedt dat een snellere omschakeling naar bestellen en afhalen de reden is dat het nu wat beter gaat.
Op de eerste dag van de lockdown in maart daalde de pinomzet nog met 85 procent. Op de eerste dag van de lockdown in oktober is dat 65 procent. Nog steeds een flinke klap, maar wel minder heftig, aldus ING.
ING ziet een toename van het aantal online transacties sinds 15 oktober: er wordt meer eten bezorgd en afgehaald. Het onderschrijft volgens de bank dat de horeca sneller omschakelt.
"Tijdens de eerste lockdown was alles nog nieuw en kwam het ook onverwachts", zegt ING-econoom Marten van Garderen. "Nu kan de horeca sneller inspelen op deze situatie."
Bezorgen omdat het moet
Jermain de Rozario, chef-kok bij de Rozario in Helmond, weet daar alles van. Hij koos er voor om wel te gaan bezorgen, maar twijfelde ook.
"In het begin was er nog commentaar binnen de horeca zelf over bezorgen", vertelt hij. "De ene zei dat we het wel moesten doen de andere zei van niet. Ik vond het zelf verschrikkelijk. Als ik maaltijden bij mensen thuis had willen brengen dan was ik wel de catering in gegaan."
Toch besloot De Rozario om te gaan bezorgen, pizza's. "Je wilt toch een ritme aanhouden", zegt de chef-kok. "Daarnaast wil je ook je personeel aan het werk houden."

Bezorgen is niet de redding
De cijfers van ING komen wel met kanttekeningen, vindt De Rozario. Het lijkt misschien positief, maar er zijn ook veel horecaondernemers die niet kunnen bezorgen, weet hij. "Die hebben het op dit moment echt heel erg lastig."
Voor zijn restaurant is bezorgen ook niet de redding. Er is zoveel omzet verloren gegaan dat bezorgen het niet goed maakt. Toch blijft de ondernemer optimistisch en nadenken over de toekomst.
'Brutale pizza's'
"Eigenlijk zijn we best wel brutaal en eigenwijs op het gebied van pizza’s", vertelt de chef-kok. Je hem niet snel een pizza Hawaï zien maken. "We proberen echt wel bijzondere smaken te maken."
Of het een succes is, is nog te vroeg om te zeggen. Maar in de twee dagen tijd dat de Rozario pizza’s bezorgt, zijn er al meer dan driehonderd gemaakt.
