Carrièreswitch

Van operazangeres naar truienbreister door corona

19 oktober 2020 06:13 Aangepast: 19 oktober 2020 19:49
Beeld © Foto: Yvonne Compier

Ze speelde hoofdrollen in bekende producties als Phantom of the Opera, Aida, Tosca en Die Walküre. Momenteel verdient de Nederlandse operazangeres Wiebke Göetjes (59) echter de kost met het ontwerpen, breien en verkopen van truien. Een noodgedwongen carrièreomslag door de coronacrisis.

"Je kunt niet van de een op andere dag beslissen dat je de kost gaat verdienen met breisels", ontmoedigt Göetjes iedere oma die ook wel andere klandizie wil dan kleindochters en kleinzoons.

"Ik ben er eigenlijk voor opgeleid. In de jaren '80 heb ik de lerarenopleiding textiele werkvormen gedaan. Daar heb ik maar een paar jaar iets mee gedaan, want aan het einde van de opleiding werd ik toegelaten tot het conservatorium en toen ging het met mijn zangcarrière best snel."

Duitsland

Ze is met name een grote naam in Duitsland, waar ze lange tijd woonde. Dertig jaar lang verdiende de sopraan de kost met haar stem en met haar lessen aan potentiële operazangers. Haar carrière lag de laatste drie jaar even stil door de continue zorg voor haar demente moeder, maar na diens overlijden in december 2019 wilde ze weer full speed aan het werk.

"Door bezuinigingen op de cultuursector is er minder geld om artiesten in te huren. Er zijn minder betaalde optredens, en ik word ook een dagje ouder en kreeg minder rollen." Ze wilde eigenlijk een verdeling qua inkomsten tussen breien en zingen en werk als dementiecoach. "Maar door de coronacrisis veranderde alles".

Wiebke aan het werk als operazangeres. Wiebke aan het werk als operazangeres.

Oude machine op zolder

Sinds eind jaren '80 had Göetjes geen breimachine meer aangeraakt. "Die machine stond op zolder. Ik had nooit gedacht dat ik weer zoveel zou gaan breien."

Inmiddels heeft ze een eigen website opgezet en is The Dutch Knitwit Studio ook actief op Instagram en Facebook. "Dat is allemaal nieuw voor me. Ik ben ook echt nog aan het onderzoeken hoe ik de doelgroep het beste aanspreek. Mensen die dit soort truien kopen, zijn vaak hip. Ik heb nu een jong marketingbedrijfje erop gezet."

Met koffertje langs winkels

Verder wil ze zodra dat kan langs 'de 9 straatjes' in Amsterdam, een winkelgebied met veel kleine exclusievere winkels. "Vroeger verkocht ik daar ook truien aan. Dan ging ik met mijn koffertje bij al die winkels langs om aan de eigenaren te laten zien wat ik gemaakt had."

Online worden op haar site verschillende door haar gebreide truien aangeboden zoals de Witty Knitty, de Chunky en de Softy Mohair.

"Tijdens de lockdown heb ik echt heel veel truien gebreid, in verschillende maten. Mode komt altijd weer terug en van die mohair truien wist ik dat ze het vroeger heel goed deden. Verder kunnen mensen op verzoek een speciaal patroon laten maken in de gewenste maat."

Markten

Ze probeert die mensen onder meer te bereiken via zogenoemde creatieve markten. Ook dat gaat met vallen en opstaan. "Soms komt op zo'n markt niet de gewenste doelgroep. Laatst stond ik bijvoorbeeld ergens op een markt waarbij we vlakbij goedkope winkels als de Action stonden. De mensen die langskwamen kopen geen trui van honderd euro of meer."

Per trui is het gemiddeld een dag werk. En soms zit er een foutje in het breipatroon en moet ze alles uithalen en opnieuw beginnen. Dan lijkt honderd euro juist weinig. "Ik moet inderdaad eens naar die prijzen kijken. Ik zie dat concurrenten het dubbele vragen. Ik ga uit van een tientje per uur. Is dat te weinig voor een zzp’er? Ja, eigenlijk wel hé. Het is ook allemaal echt nieuw voor me. Gelukkig heb ik Tozo zodat ik rustig kan opbouwen."

Wiebke breit een trui. Wiebke breit een trui.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van