Muziekvideo's

Nederlands Xite scoort in de VS: 'Samenwerking met Vevo is enorm'

20 oktober 2020 06:24 Aangepast: 20 oktober 2020 17:22
Beeld © Gijs van der Most

Zes jaar geleden verhuisde Cees Honig met zijn vrouw naar New York. Vanuit zijn appartement in Brooklyn begon hij voor het Nederlandse muziekvideoplatform Xite de verovering van Amerika. Een lange weg met diepe dalen, die nu resulteert in een gezamenlijke app met muziekvideogigant Vevo.

Die app voor Apple TV wordt de komende tijd in verschillende landen uitgerold, waaronder de Verenigde Staten, Spanje en Brazilië.

Opgewonden?

"Haha, ja zeer. Voor ons is dit een enorme stap. We krijgen door deze samenwerking in de hele wereld toegang tot het bereik van Vevo op tv. Dat betekent op sommige platformen soms wel het tienvoudige van ons huidige bereik. Dat is heel erg tof. En daarnaast is het een hele eer dat zo'n grote partij als Vevo in zee gaat met het relatief kleine Xite uit Amsterdam."

Vevo is - met elke dag 800 miljoen bekeken video's - inderdaad een grote partij. Wat zien zij in jullie?

"Het begon allemaal begin dit jaar. We hadden een grote partij nodig die ons zou helpen met de verkoop van de advertentieruimtes op onze kanalen. Vevo kan dat goed: reclames verkopen rond muziekvideo’s."

"Zij raakten geïnteresseerd in onze techniek. Wij streamen muziekvideo's op kanalen waarbij mensen geen zoekopdrachten en andere handelingen hoeven te verrichten. Het favoriete muziekmenu voor onze kijkers ontstaat vanzelf doordat mensen clips skippen of liken."

"Zo worden afspeellijsten gepersonaliseerd en dat werkt beter dan een bak met video's en zoek het maar uit. Wij hebben een tv-app, een soort Netflix-app gebouwd, maar dan voor muziekvideo's."

Hoezo werkt dat beter?

"Het verschil in kijkbeleving - en dus in kijktijd - is groot als je dat vergelijkt met bijvoorbeeld YouTube. Op YouTube kijken mensen gemiddeld 40 minuten. Op onze app is dat tussen de 70 en 120 minuten."

"Doordat kijkers op onze kanalen het muziekaanbod kunnen personaliseren blijven consumenten langer kijken. Daardoor kunnen wij ook meer advertenties per uur kwijt zonder dat kijkers weglopen. En dat levert natuurlijk ook meer inkomsten op."

Hoe ziet de nieuwe app eruit?

"De Vevo-app wordt uiteindelijk overal vervangen door de app van Xite. En die gezamenlijke app gaat heten 'Vevo powered by Xite'. De synergie is de distributie en het merk van Vevo en de technologie en het product van Xite. 

Is dit een fusie?

"Nee, het is tot nu toe echt een samenwerking. Ik ben daar heel trots op."

Jullie hebben je voor de verovering van Amerika nogal in de schulden gestoken. Hoe gaat het financieel op dit moment?

"De eerste vijf jaar hebben we een hele winstgevende business in Europa opgebouwd op basis van kabelcontracten. Daarbij betaalden de kabelaars ons voor de zenders en de app. Daarna zijn we gaan investeren en ben ik zes jaar geleden met mijn vrouw en twee koffers naar New York gekomen.

Het is fantastisch om hier te zijn, maar de business is keihard. Die eerste jaren zijn zwaar geweest. Het was heel hard werken om de platenmaatschappijen aan onze kant te krijgen voor de rechten.

Ik heb bij Apple, Amazon, Roku en al die andere tv-platformen op de stoep gestaan, om distributiecontracten af te sluiten. Met een merk en een team mensen dat niemand kende. Sommige deuren bleven wel vier jaar dicht.

Ondertussen bleven de investeerders en de bank en wijzelf geloven dat het zou gaan lukken. Xite is inmiddels beschikbaar in meer dan 100 miljoen huishoudens wereldwijd. En sinds dit jaar - ook door Covid-19 - zijn we uit de rode cijfers. Want mensen zitten nu thuis voor hun tv muziekvideo's te kijken."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van