Heeft plannen klaarliggen

Schmidt Zeevis verloor miljoenen door corona, maar houdt moed

14 oktober 2020 16:25
Beeld © Novum RegioFoto

Niet alleen de horeca krijgt weer harde klappen door de nieuwe coronamaatregelen. Ook de toeleveranciers hebben het zwaar. Groothandel Schmidt Zeevis is er een van. Het bedrijf verloor tijdens de eerste golf 40 miljoen euro omzet, maar gaat niet bij de pakken neerzitten. "We hebben vier a vijf scenario's klaarliggen die we uit de kast kunnen trekken mocht het nodig zijn."

Koninklijke Schmidt Zeevis Rotterdam is opgericht in 1916 en levert vis over de hele wereld. Grootafnemers zijn de horeca, cruiseschepen, superjachten en luchthavens.

Naast het leveren van vis heeft Schmidt ook zelf een winkel in Rotterdam en een webshop waar vis besteld kan worden. Maar daar blijft het niet bij. Door de coronacrisis worden nu supermarkten toegevoegd aan het imperium. 

Het is een noodzakelijke uitbreiding in een moeilijke tijd. De plannen lagen er al een tijdje, maar de coronacrisis zorgt ervoor dat ze sneller worden uitgevoerd, vertelt Ron Kadiks, commercieel directeur bij Schmidt Zeevis.

Verschillende scenario’s

De groothandel heeft zich goed voorbereid op deze nieuwe crisis. Dat moet ook wel als je onderneemt. "Je maakt allemaal scenario’s die je dan uit de kast kan trekken als dat nodig is", zegt Kadiks. "Wij hebben er een stuk of vier of vijf scenario’s bedacht om de kosten te reduceren."

Deze plannen moeten helpen om groothandel Schmidt Zeevis goed door deze tweede lockdown heen te helpen.

Een voorbeeld van een plan om de kosten te drukken is om niet meer ’s nachts te werken, maar alle arbeidsploegen overdag in te zetten. Werknemers ’s nacht laten werken is duurder dan overdag. Zo kan Schmidt Zeevis dus flink besparen op arbeidskosten.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Feitelijk een lockdown': horeca diep teleurgesteld over nieuwe maatregelen

Supermarkten

Nu de horeca dicht is, is de groothandel genoodzaakt om naar andere vormen te kijken dan die er nu zijn. Op dit moment levert Schmidt Zeevis vooral veel aan de horeca, maar die zijn nu dicht door de coronamaatregelen. Een andere optie is het leveren aan supermarkten.

Er wordt gemikt op de wat kleinere winkelketens. "Wij kijken wel selectief naar waar wat wij kunnen verkopen of niet", vertelt Kadiks. "De Albert Heijn is eigenlijk te grootschalig voor ons op dit moment. We kijken liever naar wat kleinere partijen."

Verse vis van Schmidt zal niet snel te vinden zijn in de schappen. "Echt verse vis verkopen zal niet werken, maar we kunnen wel bewerkingen van vis verkopen", zegt de commercieel directeur. "Denk aan conserven of sushi en sashimi. Zo kunnen de supermarkten hun aanbod uitbreiden en zich wat beter onderscheiden."

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Strengere coronamaatregelen: 'We hebben het met elkaar niet goed genoeg gedaan'

Koningin Maxima op de foto samen met het personeel tijdens de opening van het nieuwe kantoor van Schmidt Zeevis. Koningin Maxima op de foto samen met het personeel tijdens de opening van het nieuwe kantoor van Schmidt Zeevis.

Horeca

In de horeca is Schmidt Zeevis marktleider en daar hebben ze dan ook een grote naam weten op te bouwen. Kadiks heeft vertrouwen dat de sector ook uit deze nieuwe crisis komt.

"Er is echt een enorme veerkracht te vinden bij de horecaondernemers", zegt hij. "De horeca heeft zich snel moeten omschakelen naar de omstandigheden."

Zo besloten verschillende horecaondernemers om ook te gaan bezorgen, zodat ze alsnog wat inkomsten kunnen genereren. Dit komt ook goed uit voor Schmidt Zeevis, want zo kunnen ze ten minste nog wat inkomsten krijgen en wat vis leveren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Kan het derde steunpakket de tweede coronagolf wel aan?

Eerste coronagolf

Naast de horeca loopt Schmidt ook flink wat omzet mis doordat cruiseschepen en luchthavens nauwelijks nog wat afnemen. 

In totaal verloor het bedrijf 75 procent van de omzet in het voorjaar. De omzet van 2019 was ongeveer 53 miljoen euro. Dit komt neer op een verlies van ongeveer 39,75 miljoen euro in het voorjaar van 2020.

"Wij hebben ook overheidssteun moeten aanvragen om ons staande te houden", zegt Kadiks. "Ook de langzame herstellende klanten hebben kunnen helpen. Zo konden we nog wat verkopen." Schmidt Zeevis heef uiteindelijke 641.379 euro van de staat gekregen.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van