Nederlands bedrijf zet stap over grens

Buitenlandse baby's aan Hollandse geitenmelk: 'Geit is een blijvertje'

10 oktober 2020 08:14 Aangepast: 10 oktober 2020 09:53
Frank Dekker (l) en Rogier van Anholt Beeld © The Pure Goat Company

Twee jaar geleden lagen de eerste blikken babyvoeding op basis van Hollandse geitenmelk van The Pure Goat Company in de schappen van Etos. Het was misschien even wennen in een koemelkcultuur als de onze, maar geit is een blijvertje, zegt oprichter Frank Dekker. Deze maand lanceert het bedrijf in Duitsland. "Er gaan ook blikken per trein naar China."

In landen zoals Nieuw-Zeeland is geitenmelk als basis voor babyvoeding al veel langer een gewoonte, maar het is pas sinds 2014 door de EU goedgekeurd als grondstof, naast koemelk en soja. Dekker en zijn compagnon Rogier van Anholt waren een van de eerste Nederlandse ondernemers die daar enkele jaren geleden kansen in zagen.

The Pure Goat Company maakt sinds 2018 melkpoeder op basis van biologische (volle) geitenmelk. Het bedrijf koopt geitenmelk in bij Nederlandse boeren en laat het 'verpoederen' bij een gespecialiseerd Nederlands bedrijf. Alle ingrediënten van de voeding worden gemengd en verpakt bij een fabriek in Oostenrijk.

"Het is een nieuwe sector waar veel gebeurt", vertelde bioloog en voedingsexpert Van Anholt eerder aan RTL Z. "Dat maakt het interessant. De koemelksector is al dichtgetimmerd, daar kom je als kleine ondernemer moeilijk tussen." Geitenmelk bleek een markt in opkomst waar nog wél kansen liggen.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Baby's aan de geitenmelk: 'Beter imago dan koemelk'

Trend: weten wat erin zit

Geitenmelk is anders dan koemelk in smaak en samenstelling, maar verschilt uiteindelijk weinig in voedingsstoffen en -waarde van koemelk. Toch groeit de vraag naar het product, zeg Dekker nu. "Het past binnen de trend dat mensen meer en meer willen weten wat er in producten zit." Zo kiezen Nederlanders vaker voor biologisch en minder vaak voor koe.

Vanwege strenge controles wordt Nederlandse geitenmelk gezien als hoogwaardig product. The Pure Goat hoopt zich daarbij te onderscheiden met een biologische variant met Omega-3 DHA uit duurzame algen in plaats van de gebruikelijke tonijn(olie).

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Melk minder in trek, klant laat 'ongezonde' zuivel staan

2 milljoen euro

Met 2 miljoen euro omzet op jaarbasis en een team van slechts vier man (en een vijfde in aantocht) maakt het bedrijf naar eigen zeggen inmiddels winst. De consument lijkt bereid om in de buidel te tasten voor pure geitenmelk: een blik kost 29,95, twee keer duurder dan een goedkope versie.

"Toen we eenmaal bij Etos in de schappen lagen, was alles erop gericht om daar ook te blijven", zegt Dekker, die zelf ook investeerde in zijn bedrijf. En hoewel de concurrentie groeide, zo kwam Kruidvat met een eigen goedkopere merk, bleef het bedrijf overeind. Albert Heijn verkoopt de producten van Dekker inmiddels ook online.

Serieus bedrijf

Maar voor een serieus bedrijf is de Nederlandse markt alleen te klein, zegt de ondernemer. Hij stapte daarom in de auto naar Duitsland. 'Om veel schnitzels te eten' met mensen die hem verder konden helpen.

De eerste tweehonderd apotheken in Duitsland werden begin deze maand bevoorraad met blikken geitenmelkpoeder, de plek waar Duitsers hun babyvoeding kopen. Ook werd een webshop opgetuigd, inclusief Duitstalige telefoniste en reclamecampagne. De poeder wordt ook verkocht via amazon.de.

Melkblikken Melkblikken

Chinezen

"Duitsers zijn terughoudender dan Nederlanders met nieuwe producten", zegt Dekker. Het is daarom nog afwachten wat de verkoopaantallen doen. "In potentie is de Duitse markt vijf keer groter dan de Nederlandse, maar we mikken op een omzet van zo'n 3 miljoen per jaar."

En wie Nederlandse babyvoeding verkoopt, kan Chinezen verwachten. Een markt die Dekker aanvankelijk nog niet wilde betreden, omdat hij 'gecontroleerd' wil groeien. "Verschillende handelaren stonden op de stoep", zegt hij. Chinese babyvoeding heeft een slechte reputatie, waar de Hollandse gewild is.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

'Wekelijks naar de winkel voor babyvoeding China'

Grillige markt

Dekker koos uiteindelijk één partij die de waren per boot of trein verscheept. Dat was vorig jaar al, maar toen kwam het coronavirus. "Dat heeft de zaken wel bemoeilijkt en de markt was heel grillig", zegt hij. Zo ineens sloegen mensen aan het hamsteren, maar daarna werd juist veel minder verkocht. "Uiteindelijk drinken baby's niet meer of minder melk door het virus."

Inmiddels is de boel weer redelijk stabiel, Dekker zegt voorbereid te zijn op een eventuele volgende hobbel. Enkele tienduizenden blikken zijn nu richting China gegaan. En meer moeten volgen. "Als wij het niet doen, doen anderen het", zegt hij. 

En: "Singles Day komt eraan." Dat betekent twee halen één betalen in het Chinees. Dat moet inslaan worden als je weet dat een blik geitenmelkpoeder daar 54 euro kost.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

In 5 minuten 3 miljard omgezet op Singles Day

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van