Amazon voor ondernemers

Amazon lanceert programma om Nederlandse startups te helpen

01 oktober 2020 12:19 Aangepast: 01 oktober 2020 19:01
Beeld © GettyImages

Amazon.nl start vandaag met Amazon Launchpad een nieuwe manier om zich te onderscheiden in Nederland. Launchpad is een omgeving waar Nederlandse startups makkelijk hun producten kunnen verkopen.

De dienst begon in 2015 en is ondertussen naast de VS en andere grote markten ook actief in de EU in landen als Frankrijk, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk.

Voordelen

"Wat Launchpad zo bijzonder maakt is dat de startups bijvoorbeeld extra informatie kunnen toevoegen om hun product interessanter te maken", vertelt Roeland Donker, country manager Benelux bij Amazon. "Door deze extra informatie kunnen klanten zich meer binden met dit product en de startup."

Er zijn nog meer voordelen. Zo kan het beginnende bedrijf zijn markt in één klap flink uitbreiden door via Launchpad het product op Amazon te zetten. Daarnaast kan Amazon helpen door een gedeelte van de klantenservice over te nemen.

"Als er bijvoorbeeld iemand uit Spanje een product koopt en daar vragen of opmerkingen over heeft. Dan kan de startup ervoor kiezen om gebruik te maken van de klantenservice van Amazon", vertelt Donker.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amazon in Nederland: 'Aanwinst voor consument, maar aanbod valt flink tegen'

Niet voor alle startups

Amazon Launchpad is alleen geschikt voor startups die al een marktwaardig product hebben. Als een beginnend bedrijf nog bezig is met het ontwikkelen van een product dan is Launchpad niet geschikt, vertelt Donker. Het programma van Amazon is vooral bedoeld om de kennis van Amazon in te zetten voor om je product aan een grote publiek te verkopen.

Overigens verdient Amazon er ook wat mee. Voor alle services die Amazon Launchpad beginnende bedrijven biedt, krijgt de Amerikaanse gigant 5 procent van de verkoopprijs.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Amazon-ceo Bezos bezit als eerste meer dan 200 miljard dollar

Zoekmachinepositie

Het nadeel van Launchpad is dat het best wel verstopt zit op de site van Amazon. Daardoor is het voor Nederlandse klanten lastiger te vinden, zegt Frank Quix, managing director en retailexpert van Q&A, een consultancybedrijf dat retailers en merken helpt beter te presteren.  

"Amazon in de Verenigde Staten en Duitsland is eigenlijk net zoiets als Google. Het is een zoekmachine", vertelt Quix. "Als je zo’n zoekmachine positie kan hebben, dan is Launchpad interessant."

Doordat je die zoekmachinepositie hebt is de kans groter dat klanten op je product terecht komen. Het probleem is alleen dat Amazon in Nederland die positie nog niet echt heeft, zegt Quix.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nieuwe site Amazon: 'een zootje', 'blunders' en 'lachwekkende vertalingen'

Lastige markt

Het is voor Amazon net wat lastiger om zich te positioneren in Nederland, legt Quix uit. De Nederlanders zijn eigenlijk al best wel veel gewend. We krijgen producten de volgende dag al binnen en we betalen geen verzendkosten als we boven een bepaald bedrag bestellen. Doordat wij al zoveel gewend zijn, is Nederland eingelijk best wel een lastige markt.

"Ik denk dat partijen zoals Bol.com vooral voordeel hebben gehad van de coronacrisis", vertelt Quix. "Precies toen wij in lockdown gingen, lanceerde Amazon haar Nederlandse website." Amazon moest zich nog bewijzen maar eigenlijk zijn ze een beetje ondergesneeuwd door de coronacrisis.

Niet gebonden

De beginnende ondernemingen hebben overigens nog steeds de mogelijkheid om de producten via andere websites te verkopen, benadrukt Donker. "Het betekent niet dat als je jezelf bij Launchpad inschrijft dat je dan niet meer je producten ergens anders kan verkopen", zegt Roeland Donker.

Als een startup wil weggaan bij Launchpad dan zal het product niet langer meer in de Amazon Launchpad omgeving te zien zijn. Maar de bedrijven behouden wel alles wat ze hebben gedaan samen met Amazon.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van