Bedrijf start in Rotterdam

Startup kneedt jongere met afstand tot arbeidsmarkt tot marketeer

28 september 2020 05:31 Aangepast: 02 oktober 2020 10:48
Sjoerd (rechts) en zijn team Beeld © The Young Digitals

Zo'n 300.000 jongeren in Nederland kunnen door psychische problemen of een instabiele thuissituatie niet goed meekomen op de arbeidsmarkt. Daar wil ex-marketeer Sjoerd Hauptmeijer (44) iets aan doen. Via The Young Digitals leert hij die jongeren de basis van online marketing en helpt hen aan de eerste werkervaring. Na Den Haag start het bureau vandaag ook in Rotterdam.

"Die jongeren hebben een valse start gehad, maar ze barsten ook van het digitaal talent", zegt Hauptmeijer in gesprek met RTL Z. Het gaat om duizenden jongeren, volgens data van CBS uit 2019 zo'n 400.000 in de leeftijd 16-30 jaar. 

De groep is divers, maar vaak gaat het om jongeren met complexe sociale of psychische problemen. Hierdoor zijn ze niet economisch zelfredzaam en hebben ze meer moeite dan anderen om aan werk te komen. Bijvoorbeeld omdat ze vroegtijdig gestopt zijn met school.

'Niet iedereen heeft discipline voor school'

Hauptmeijer werkte in de marketing en communicatie, onder meer bij verzekeraar NN en in de startupwereld. Het kriebelde om te gaan ondernemen. "Maar niet om aandeelhouders tevreden te stellen", zegt hij. Zijn werk in de adviescommissie van de Haagse Hogeschool bracht hem op het idee voor The Young Digitals.

"Niet iedereen heeft de discipline om vier jaar in de schoolbanken te zitten, sommigen werken liever bij de H&M."

Hij zag er de cijfers en de praktijk. "Niet iedereen heeft de discipline om vier jaar in de schoolbanken te zitten, sommigen werken liever bij de H&M", aldus de ondernemer. "Wil je daar 40 jaar werken? Ik denk toch van niet."

Marketing is makkelijk instappen

Marketing is een vak waar je relatief makkelijk in kunt stappen. "Het biedt groeimogelijkheden." Hauptmeijer bedacht daarom een opleiding van 10 weken voor de jongeren. "In de ochtend theorie, in de middag praktijk." In groepen van maximaal 15 gaan ze dan bijvoorbeeld naar ADO Den Haag om een online marketingplan te schrijven.

"Het gaat erom dat de jongeren binnen een jaar met opgeheven hoofd de arbeidsmarkt kunnen bestormen."

Van SEO tot bloggen of Google analytics. Met de gratis opleiding krijgen de leerlingen de basis te pakken. Het zijn dan nog geen door de wol geverfde marketeers, zegt de ondernemer. Maar het begin is er. Een deel van de leerlingen neemt hij vervolgens aan bij zijn bureau om de eerste werkervaring op te doen.

Verder leren

"Een deel van de jongeren wil toch verder leren of start een eigen bedrijf. We proberen zoveel mogelijk jongeren aan te nemen." Van de zestig leerlingen in Den Haag waren dat er bijvoorbeeld twintig. Ze krijgen een tijdelijke baan bij The Young Digitals om de eerste werkervaring op te doen.

Hauptmeijer startte in 2019 in Den Haag. Het bedrijf doet inmiddels betaalde klussen voor bedrijven zoals NN en VodafoneZiggo. Daar zet hij zijn jonge studenten op allerhande marketingopdrachten, van blogs tot rapportages. De jongeren krijgen er een minimumloon voor.

Valse start moet goede worden

"Er zijn al veel bedrijven enthousiast over onze aanpak. Uiteindelijk hopen we als bedrijf winstgevend te worden door opdrachten te doen", zegt de ondernemer die volgend jaar break-even denkt te draaien. Ook krijgt hij enkele donaties van onder meer stichting DOEN en ING.

De donaties hebben ervoor gezorgd dat de ondernemer zijn bedrijf van de grond kon krijgen. "Zij hebben de financiën ingebracht en wij onze bloed, zweet en tranen", zegt Hauptmeijer over zijn werk en dat van zijn compagnon.

"Het gaat erom dat de jongeren binnen een jaar met opgeheven hoofd de arbeidsmarkt kunnen bestormen."

"Analytisch denkvermogen en sociale vaardigheden zijn heel belangrijk, zeker bij de grote corporates."

Arbeidsmarkt is best goed, maar voor starters kan het lastig zijn

De arbeidsmarkt voor online marketeers was de afgelopen jaren goed, weet Victor Groothoff, partner bij SchaalX, een werving- & selectiebureau op het gebied van marketing en communicatie voor klanten zoals ABN Amro en Ahold Delhaize. Uit eerder onderzoek van de organisatie bleek dat de vraag naar marketeers groot is.

"De kansen zijn er ook nu nog, bedrijven willen graag jong, allround talent", zegt hij. Maar de markt is wel veranderd, mede door corona. Volgens Groothoff is het vooral voor starters een grotere uitdaging geworden om een baan te vinden. "Er komen veel mensen van de opleiding, maar bedrijven weten lang niet altijd de weg naar jongeren te vinden."

Voice marketing

Dat komt volgens hem onder meer omdat de opleidingen de snelheid binnen de sector niet genoeg kunnen bijbenen. SchaalX leidt jonge marketeers om die reden zelf aanvullend op. Bijvoorbeeld in voice marketing, omdat bedrijven willen kunnen werken met Google Home en Siri.

Ook zoeken bedrijven juist kandidaten met enige werkervaring. Een doorstromer met frisse blik die ook weet hoe hij die kan inzetten. "Analytisch denkvermogen en sociale vaardigheden zijn heel belangrijk, zeker bij de grote corporates", zegt Groothoff.

Dat maakt het bijvoorbeeld voor jongeren met een afstand tot de arbeidsmarkt een grotere uitdaging om werk te vinden. "Het maakt het lastiger, maar iedereen met goede vaardigheden maakt een kans."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van