Amsterdam Fashion Week

Deze nieuwe modemerken proberen de wereld te veroveren

19 september 2020 10:46 Aangepast: 19 september 2020 11:36
Amsterdam Fashion Week september 2019 Beeld © ANP Kippa

Lieselot Elzinga en William Ampofo zijn pas twee jaar ondernemer in de modewereld en dit jaar mogen ze hun talent laten zien tijdens Amsterdam Fashion Week (AFW). Elzinga debuteerde al eerder dit jaar bij het halfjaarlijks evenement, Ampofo mag deze week voor het eerst zijn talent laten zien.

Elzinga is een Amsterdams merk met wereldwijd succes. Zo verkopen ze kleding op Aziatische markten en in het Verenigd Koninkrijk.

Maar in Nederland is het bedrijf nog niet zo bekend. "We zitten in Amsterdam, maar veel mensen weten ons nog niet te vinden in Nederland", vertelt mede-oprichter Lieselot Elzinga. "Amsterdam Fashion Week kan voor veel publiciteit zorgen en toen ze ons benaderden zagen we een geweldige kans."

Cruèl

Naast Elzinga is ook het modemerk Cruèl een partner van AFW en debuteren ze zelfs deze week. "Doordat we al meerdere shows hadden gegeven in Amsterdam zijn we eigenlijk op gaan vallen bij Fashion Week", vertelt William Ampofo, oprichter van Cruèl. "Ze zochten een merk dat een frisse wind kon brengen."

William Ampofo begon eerst als rechtenstudent. Vanuit huis werd namelijk aangegeven dat dit een veiliger keuze was. Toch trok de modewereld hem erg en besloot hij uiteindelijk het risico te nemen. Hij volgde een modeopleiding en daarna richtte hij Cruèl op. Nu is Cruèl te vinden in winkels in Amsterdam en Londen.

Lastige markt

Elzinga verkoopt nu vooral veel kleding aan Aziatische klanten. De stijl die dit merk creëert heeft wat kinderlijks en dat verkoopt gewoon wat beter in de Aziatische landen dan de markten in West-Europa, stelt het bedrijf. Mede-oprichter Miro Hämäläinen vermoedt dat dat komt doordat in Nederland de mensen toch sneller goedkope of dure kleding kopen, maar de modemerken die daar net tussen vallen zijn wat minder populair.

Coronacrisis

De coronacrisis gooide roet in het eten bij een plan om in New York partners te zoeken. "Er was veel niet zeker en de verkoop daalde ook flink", vertelt Hämäläinen. "Het is vooral erg dat je niet weet wanneer het stopt." Veel kledingwinkels gingen dicht en moderetailers vielen om. Toch ging de focus alweer snel naar Amsterdam Fashion Week en besloot Elzinga niet te veel aandacht te besteden aan de crisis.

Ook voor Cruèl was de coronacrisis spannend. "Toen de coronacrisis begon heb ik gelijk met mijn team rond de tafel gezeten", vertelt Ampofo. "We zagen dat mensen het moeilijk hadden en hebben toen onze plannen aangepast." Uiteindelijk heeft de coronacrisis juist goed uitgepakt voor Cruèl.

Een van deze aanpassingen was het verlagen van de prijzen zodat de klanten de kleding bleven kopen, geeft hij aan. "Dit konden onze klanten ook heel erg waarderen", vertelt Ampofo. "Wij vonden het vooral belangrijk dat onze klanten zich fijn konden voelen in deze toch spannende tijden."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van