Inhaalslag door coronacrisis

'Streamingdiensten hebben eind 2020 meer omzet dan bioscopen'

11 september 2020 13:00 Aangepast: 11 september 2020 13:08
Beeld © Imago Stock & People GmbH

De coronacrisis hakt er flink in bij de bioscopen wereldwijd, maar is een zegen voor streamingdiensten als Netflix, Amazon en Videoland. Ze zien hun omzet flink toenemen, terwijl de bioscopen hun omzet hard zien dalen.

Dit blijkt uit onderzoek van advies- en accountantsbureau PwC.

Het bureau verwacht dat in 2020 de omzet van bioscopen zal dalen met bijna twee derde. Tegelijkertijd zal de streamingsector groeien met ongeveer 26 procent. Dit zou betekenen dat de streamingdiensten voor het eerst meer omzet zullen maken dan de bioscopen.

Veel meer gestreamd

Door de coronacrisis gingen de bioscopen dicht en doordat veel mensen thuis zaten nam het aantal abonnementen voor streamingdiensten toe. Daarnaast heeft de lancering van streamingdienst Dinsey+ ook invloed gehad op de omzetgroei.

Voor de rest verwacht het adviesbureau dat de omzet tot en met 2024 onder het niveau van 2019 zal blijven. Voor de streamingdiensten wordt in dezelfde periode juist een omzetverdubbeling verwacht van 46,6 miljard dollar (39 miljard euro) naar 86,6 miljard dollar.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Enorme groei bij streamingdiensten door coronacrisis

Ongekende omzetdaling 

Het adviesbureau heeft in de afgelopen 21 jaar nog nooit zo’n scherpe omzetdaling in de entertainment- en media-industrie gezien als in 2020. Naar verwachting zal de omzet dit jaar met meer dan 120 miljard dollar dalen, dat is bijna 6 procent minder dan vorig jaar. Zelfs tijdens de kredietcrisis van 2008 daalde de omzet niet zo hard.

PwC komt niet alleen met slecht nieuws voor de entertainment- en mediasector. Voor 2021 wordt er een stevig herstel verwacht en een groei van 6,4 procent.

Daarna wordt er tot en met 2024 een gemiddelde groei van 2,8 procent verwacht. Deze groei wordt vooral gedreven door digitale markten, zoals podcasts, streamingdiensten en games.

Advertentiemarkt

Door de ciris wordt er ook een stuk minder geadverteerd dit jaar. Voor de gehele advertentiemarkt in de sector een daling 13 procent verwacht. Dat komt neer op zo'n 86,5 miljard dollar minder omzet.

PwC verwacht dat de advertentiemarkt de meeste tijd nodig zal hebben om zich te herstellen. Er zijn adverteerders die nu voor andere kanalen kiezen, zoals podcasts en virtual reality, en wegblijven van de traditionele kanalen zoals de bioscoop. Dit doen ze onder andere omdat de bioscopen dicht waren.

Er is al een langere tijd een transitie gaande van niet-digitaal naar digitaal in de advertentiemarkt. Vorig jaar was de omzet in de digitale markt al hoger dan in de niet-digitale, maar de huidige crisis zorgt ervoor dat er een nog sneller toename komt van die transitie, voorspelt PwC.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van