Bruiswater met alcohol

Hard seltzer gaat hard in de VS en straks ook in Nederland (als het aan deze jongens ligt)

18 augustus 2020 14:25 Aangepast: 18 augustus 2020 15:50
Ook in Nederland maken hard seltzers hun opmars. Beeld © Bozu

In de Nederlandse supermarkten is al een keur aan alcoholische dranken te vinden en daar kan nog best een categorie bij, denken de producenten van hard seltzer. In de Verenigde Staten gaan de verkoopcijfers van deze blikjes bruiswater met alcohol door het dak.

Hard wat? Hard seltzer is de overkoepelende naam voor alcoholische drankjes van bruiswater (seltzer).

Omzetstijging van 224 procent

In tegenstelling tot mixdrankjes zit er geen suiker in hard seltzer, waardoor de caloriewaarde een stuk lager ligt. En omdat het alcoholpercentage 5 procent is, mag het gewoon in de supermarkt worden verkocht.

In de Verenigde Staten zijn de drankjes al langer populair en de coronacrisis heeft de omzet nog een extra slinger gegeven. In de 22 weken sinds 2 maart is in Amerika voor liefst 2 miljard dollar (1,68 miljard euro) aan hard seltzer over de toonbank gegaan, blijkt uit cijfers van onderzoeksbureau Nielsen. Dat is een stijging van 224 procent.

Ter vergelijking: bier kochten de Amerikanen in die periode slechts 11 procent meer dan in dezelfde periode vorig jaar.

Gianluca de Leo (L) en Brend Koolhof, de ondernemers achter Bozu. Gianluca de Leo (L) en Brend Koolhof, de ondernemers achter Bozu.

Bekende hard seltzer merken in de Verenigde Staten zijn White Claw en Truly. Ook Nederlandse ondernemers spelen in op de trend. Hun omzetten zijn nog niet zo groot als die van Amerikaanse producenten, maar de ondernemers achter hard seltzer Bozu timmeren bijvoorbeeld goed aan de weg.

Brend Koolhof en Gianluca De Leo kwamen op het idee in Canada. Ze waren daar begin 2019 en zagen dat een vergelijkbaar drankje populair was: de wodka-soda. Ondanks dat ze geen enkele ervaring hadden met het produceren van alcohol, besloten ze het drankje in Nederland te introduceren.

Honderden winkels

"Bozu heeft aardappelwodka als basis, maar in de VS worden hard seltzers van gefermenteerde rietsuiker gemaakt", zegt De Leo tegen RTL Z. "Daarom smaken ze daar anders dan hier. In de VS staan de hard seltzers in het bierschap en concurreren ze op prijsniveau met bier. Het is daar ook in 8- en 12-packs verkrijgbaar." 

Omdat de accijnswetgeving in Nederland anders is, ligt Bozu (net als White Claw) bij ons in het schap met voorgemixte drankjes, zoals blikjes Bacardi & Cola, breezers en Smirnoff Ice. Nu nog bij 120 Jumbo's, maar 'naar alle waarschijnlijkheid' binnenkort bij 470 vestigingen van de Veghelse supermarktketen.

Mum van tijd

Ook leverancier Van Tol is aan boord, waardoor Bozu te koop is bij een paar honderd dagwinkels, op bijvoorbeeld bungalowparken. Voor verkoop in de horeca zijn groothandels Hanos en De Klok aangehaakt.

En dat in anderhalf jaar tijd.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Speciaal biertje voor herstel na sporten: hoe goed werkt dat?

Zonder specifiek op cijfers in te gaan, wil De Leo wel te zeggen dat er een stijgende lijn in de verkopen zit. "Als mensen het eenmaal hebben geproefd, kopen ze het vaak nog een keer." 

'Niet nóg een leverancier'

Dat Bozu nu al in de Jumbo ligt, hebben De Leo en zijn kompaan te danken aan een prettig contact bij de Maripaan Groep, de organisatie van twee Jumbo-ondernemers in Groningen. "We waren in gesprek om bij hen in de schappen te komen. Hij zei: ik ga het niet doen. Niet nóg een losse leverancier." 

In plaats daarvan schreef hij een warme aanbeveling voor ze aan het hoofdkantoor, met als gevolg dat er eind 2019 al vergevorderde gesprekken werden gevoerd. De Leo, lachend: "Toen moesten we nog snel professionaliseren."

Welk blik?

De Leo en Koolhof dachten lang na over de vorm van het blik. "Een blik van 33cl, het 'Heinekenblik', vonden we mooi voor de supermarkten omdat je er je verhaal goed op kwijt kunt. Voor horeca en festivals wilden we een 250ml blik." 

Toen brak de coronacrisis uit en moesten de ondernemers keuzes maken. "Ga je een extra oplage doen in een afwijkend formaat, met als risico dat de verkoop ervan twee jaar stilstaat? Nee. Daarom hebben we gekozen voor één formaat blik dat overal toepasbaar is."

"Het 33cl formaat kunnen ze op festivals niet helemaal uitschenken, daar doen ze maximaal 25cl. Daar hebben we voor gekozen en dat is toevallig ook het gangbare formaat in het premix-schap", aldus De Leo.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van