Registratie in de kroeg

Horeca over nieuwe maatregelen: 'Overheid richt pijlen alleen op ons'

07 augustus 2020 15:02 Aangepast: 07 augustus 2020 15:28
Horecabazen moeten voortaan aan hun gasten vragen wie ze zijn en wat hun telefoonnummer is. Beeld © Getty Images

Wie bent u en wat is uw telefoonnummer? Die vraag moet horecapersoneel vanaf 10 augustus aan hun gasten stellen. Bij een coronabesmetting kan dan makkelijker getraceerd worden met wie een patiënt contact had. Verder wordt reserveren weer verplicht. "Dit gaat ons geld kosten."

Het kabinet scherpt de maatregelen aan om het coronavirus onder controle te krijgen, zo maakte premier Rutte gisterenavond bekend. Reserveren in de horeca is weer verplicht en personeel moet weer aan de gasten gaan vragen of ze wel gezond zijn. Verder moet de horeca gasten voortaan om hun contactgegevens vragen. Het geven van deze informatie is vanwege de privacy echter niet verplicht.

Moet je bij het bestellen van een ijsje straks ook je naam en telefoonnummer geven? Onduidelijk is nog of de maatregel bedoeld is voor alle horeca. "We wachten verdere informatie van de overheid af", aldus Koninklijke Horeca Nederland (KHN) in een persverklaring. De branchevereniging spreekt over 'teleurstellende maatregelen'. 

"Rutte gaf tijdens de persconferentie aan dat we allemaal onze verantwoordelijkheid moeten nemen. Het effect is het grootste als we dit met alle sectoren doen. Daarom vindt KHN het wel bijzonder dat opnieuw de nadruk op de horeca wordt gelegd", aldus KHN.

'Spontaniteit verdwijnt'

"Het spontane gaat eraf", zegt horecabaas Johan de Vos van café Boerke Verschuren in Breda en tevens voorzitter van KHN Breda. "We hebben na de heropening van de horeca in juni al een maand met reserveringen en met een gezondheidscheck moeten werken. Ik was juist blij dat het vanaf 1 juli niet meer hoefde."

Als je eerst moet reserveren ga je namelijk na je werk niet even een biertje drinken in het plaatselijk café, meent hij. "Je kunt wel aan de deur reserveren, maar het is toch iets wat mensen tegenhoudt. En dan zouden we nu ook nog aan mensen moeten gaat vragen wat hun naam en nummer is? Dat is veel extra werk. En grapjassen geven je toch een andere naam en een niet-bestaand nummer. Waar ben je dan als overheid mee bezig?"

5000 mensen

Op een groot plein vol met terrassen, staan duizend stoelen, rekent De Vos uit. "Mensen blijven ongeveer een uurtje zitten voor een drankje. Dus je hebt meerdere rondes per dag. Het gaat dan om bijvoorbeeld 5000 mensen, van wie je de gegevens moet vragen. Ik wens je een prettige wedstrijd. Je hebt dan echt extra personeel nodig. Dit gaat de horeca geld kosten."

"Het gaat dan om bijvoorbeeld 5000 mensen, van wie je de gegevens moet vragen. Ik wens je een prettige wedstrijd."

Als een burgemeester het wil, mag die voortaan de openingstijden van de horeca in zijn gebied inperken, maakte Rutte bekend. De deur moet dan om middernacht op slot. De Vos: "Voor ons is dat niet zo erg, maar er is ook nachthoreca die de boterham tussen 23.00 uur en 04.00 uur 's nachts verdient. Hoe komt de overheid aan deze tijden, het virus kent toch ook geen klok?"

RIVM-cijfers

Het steekt de horecaman vooral dat alleen zijn sector wordt aangepakt."Ik heb die RIVM-cijfers eens bekeken. Er is slechts een heel klein deel horecagerelateerd", zegt hij. "De meeste mensen worden thuis, in een winkel of op het werk besmet. Waarom moet je als supermarkt geen namen en nummers registreren en wij wel? Je kunt niet alleen de horeca aanpakken."

Tussen 4 mei en 4 augustus liepen slechts 90 mensen (1,1 procent) het coronavirus op in de horeca, becijfert het RIVM. Ter vergelijking: 3451 mensen werden in de thuissituatie besmet, 1192 bij andere familieleden, 1699 in een verpleeghuis en 1391 op hun werk.

Er zijn wel twee kanttekeningen bij deze cijfers. Per patiënt kunnen meerdere locaties gemeld zijn, vaak is het niet helemaal duidelijk waar iemand het virus oploopt. En er wordt pas sinds 1 juli aan mensen specifiek gevraagd of ze mogelijk in de horeca besmet zijn.

Waarom moet je als supermarkt geen namen en nummers registreren en wij wel? Je kunt niet alleen de horeca aanpakken."

Supermarkten versus horeca

"De overheid richt alle pijlen op de horeca. Terwijl de meeste mensen besmet raken als ze bij elkaar op visite gaan, samen gaan barbecueën of naar de supermarkt gaan", vindt horecabaas Haroun Hijman van café Weij in Roosendaal.

De kroegbaas opende dit café in juni samen met een andere horeca-ondernemer. Het echte café van Heijman was te klein om met 1,5 meter afstand nog rendabel te kunnen openen. Bij Weij, een tijdelijk buitencafé, kunnen aan de lange picknicktafels per dag honderden mensen terecht.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Deze kroegbazen houden 1 juni de deur dicht: 'Opengaan voor zes mensen is niet rendabel'

Hijman: "Bij een supermarkt wordt niemand geregistreerd en daar maakt ook niemand meer de karretjes schoon. En niemand telt nog hoeveel mensen er binnen zijn. Maar de overheid zit de horeca op de huid. Dat vind ik jammer."

In tegenstelling tot De Vos heeft Hijman er geen moeite mee om zijn gasten om hun naam en telefoonnummer te vragen. "Zo ingewikkeld is dat niet. We hadden bij de ontvangst toch al iemand staan. Wil iemand het vrijwillig geven, dan noteren we het in een map. Willen ze het vanwege de privacy niet geven, dan niet. Ik ga ze niet weigeren. Dat hoeft ook niet."

Twee weken dicht

De café-eigenaar heeft er wel problemen mee dat een café twee weken dicht moet, als blijkt dat een besmette patiënt er is geweest. Die kan namelijk de medewerkers hebben aangestoken, die op hun beurt weer gasten aansteken, zo redeneert de overheid.

"Je krijgt niet meteen symptomen, dus voordat iemand merkt dat die ziek is en zich laat testen, ben je 1,5 week verder. En dan moet je nog twee weken dicht. Dat vind ik vreemd", zegt Hijman. "Als in die 1,5 week je medewerkers niet ziek zijn geworden, is er niets aan de hand."

Geen winst meer

Richard den Hartog van café 't College in Utrecht, is bang dat door de registratieregels horecazaken omvallen. "Je moet er gewoon een extra personeelslid voor inhuren. De ene horecazaak is de andere niet. Bij een restaurant waar mensen honderden euro's afrekenen en waar mensen uren blijven, is het niet zo'n probleem", verwacht hij.

De zaak van Den Hartog moet het ook van passanten hebben. "Iemand komt voor een kopje koffie van 2,20 euro. Met die administratie is een medewerker zo lang bezig, dan is de winst die je maakt op dat drankje al weg", rekent hij voor. 

"Iemand komt voor een kopje koffie van 2,20 euro. Met die administratie is een medewerker zo lang bezig, dan is de winst die je maakt op dat drankje al weg."

'Tunnelvisie overheid'

Den Hartog wil 'graag meewerken om het coronavirus te bestrijden', zegt hij. "Maar overtuig me, dat deze maatregel effect heeft. Bovendien, je mag afreizen naar Spanje en daarna een tuincentrum en bouwmarkt bezoeken. Daar hoef je geen gegevens achter te laten. En bij ons wel."

De horecaman verwijt de overheid een tunnelvisie te hebben, waarbij ze zich alleen op de horeca richt. "Waarom alleen de horeca? En hoe zit het met de privacy? We mogen die informatie helemaal niet bewaren", besluit hij. Hij hoopt dat de KHN daar een rechtszaak over begint. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van