Supers profiteren van corona

Online omzet detailhandel door het dak, maar niet iedereen boert goed

04 augustus 2020 00:02

Nederlandse detailhandelaren boerden goed in het tweede kwartaal van dit jaar. Mede dankzij de coronacrisis gingen vooral de online omzetten door het dak met een groei van 54,8 procent. Dat is de snelste groei ooit gemeten. Maar er waren ook grote verschillen tussen de verschillende branches.

De gemiddelde omzet van de detailhandel steeg met bijna 6 procent ten opzichte van 2019, zo blijkt uit de laatste cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).

Vooral in de foodsector groeide de omzet sterk in het tweede kwartaal, met 7,5 procent ten opzichte van 2019. Door de coronamaatregelen draaiden de supermarkten bijvoorbeeld goed (plus 7,9 procent).

Speciaalzaken profiteren

Ook speciaalzaken, zoals kaasboeren en slagerijen, profiteerden van het vele thuisblijven en de sluiting van de horeca (plus 4,7 procent).

Groenteboeren, slagers en bakkers zeggen tegen RTL Z omzetstijgingen tot wel 40 procent te zien. Er komen nieuwe klanten, ook jongeren.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Omzet supermarkten door hamsteren hoger dan met kerst

Kleding en schoenen doen het slecht

Maar de zogenoemde non-foodsector kwam per saldo juist uit op een omzetdaling van 1,6 procent. De kleding- en schoenenbranche moesten bijvoorbeeld bloeden, met een omzetdaling van respectievelijk 29,5 procent en 25,3 procent. 

Positieve uitschieters waren er ook met een plus van 26,6 procent voor de doe-het-zelfwinkels en een van 16,3 procent voor de elektronicazaken.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederland klust door: omzetten bouwmarkten flink omhoog

Online grote plussen

De grootste uitschieters waren echter online te vinden. Die webwinkelomzetten van detailhandelaren waren in het tweede kwartaal bijna 55 procent hoger ten opzichte van 2019.

Bij bedrijven met alleen een webwinkel was de groei 45 procent, de zogenoemde 'multichannel-bedrijven', met ook een fysieke winkel noteerden een plus van 68 procent. 

De tijdelijke sluiting van veel fysieke winkels hebben de online verkopen een flinke duw in de rug gegeven, weet het CBS. 

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Nederland doet massaal online boodschappen: 700 man erbij voor Picnic

Ondernemers minder positief

Het statistiekbureau tekent daarbij wel aan dat ondernemers minder positief zijn over het derde kwartaal. Een meerderheid ziet de omzet nog niet dalen in dit kwartaal, maar verwacht ook niet dat het economisch klimaat zal verbeteren.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van