Mensen hebben meer tijd

We geven veel meer uit bij groenteboer, slager en bakker

03 augustus 2020 12:05 Aangepast: 03 augustus 2020 15:27
De afgelopen maanden kochten we 40 procent meer bij de groenteboer. Beeld © Getty

De coronacrisis pakt voor speciaalzaken goed uit. In de afgelopen maanden steeg de omzet van groenteboeren, slagers en bakkers tot wel 40 procent. Er komen nieuwe klanten, ook jongeren. “Er zit meer rust in de mensen.”

Nu we minder in de horeca komen, geven we toch geld uit om lekker te eten. De supermarkten zien hun omzetten stijgen, maar speciaalzaken zien dat nog veel meer.

Dat blijkt uit een enquête van onderzoeksbureau Gfk onder 10.000 huishoudens.

Meer tijd en lokaal inkopen

We gingen vooral meer naar de groenteboer, de omzet daar steeg met 40 procent. Ook slagers deden goede zaken met een omzetgroei van 36 procent. Bakkers verkochten 16 procent meer.

Dat we meer naar speciaalzaken gaan komt enerzijds omdat we meer tijd hebben en anderszijds doordat we meer lokaal kopen, aldus Joop Holla, research director van Gfk. In welke mate die twee zaken meespelen, dat weet hij niet. Dat is namelijk niet onderzocht.

Visboer

Ook viswinkels zien hun omzet stijgen, vertelt Karel van den Heuvel, directeur van de Vereniging Nederlandse Visspecialisten.

Klanten vinden het zeker in deze tijd prettig om een praatje te maken in de winkel, zegt hij. Verder hebben consumenten nu misschien meer te besteden aan voeding, aldus Van den Heuvel. Mensen geven nu immers minder uit aan leuke dingen waar ze normaal wel geld aan besteden, zegt hij.

Nieuwe klanten

Bij Puur Groente en Fruit in Haarlem merken ze dat mensen die nooit tijd hadden nu wel in de winkel komen. Een omzetstijging van 40 procent lijkt ze wat overdreven, maar een groei van 30 procent halen ze waarschijnlijk wel.

"Klanten willen verse kwaliteit", zegt Jeroen Bleekemoolen van Brood en banketbakker De Duivekater in Purmerend. Hij merkt dat er nieuwe klanten in de zaak komen en ook meer jongeren. "Ze hebben meer tijd om even te wachten, er zit meer rust in de mensen."

Consumenten kopen vooral meer brood, luxere broodjes en luxere hele broden en niet zozeer meer gebak, aldus Bleekemoolen. De omzetgroei van 16 procent die uit het onderzoek van Gfk blijkt herkent hij wel.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

We verwennen onszelf: speciaalzaken hebben meer klanten

Onzeker of het zo blijft

Of de hogere omzet voor speciaalzaken een blijvertje is vraagt Holla zich af. Hij wijst op de mogelijkheid dat in het najaar meer mensen hun baan zullen verliezen. "De ervaring van eerdere crises leert dat het belang van prijzen dan gaat toenemen, je portemonnee is niet van elastiek."

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van