Doe-het-zelven populair

Nederland klust door: omzetten bouwmarkten flink omhoog

30 juli 2020 06:29 Aangepast: 30 juli 2020 09:26
Koningin Maxima klust waarschijnlijk niet zo vaak zelf.

Niet alleen in maart, ook in april en mei waren Nederlanders nog flink aan het klussen. Bij bouwmarkten en kleine doe-het-zelf-zaken liepen de omzetten flink op. "Het is echt geëxplodeerd. Iedereen zat thuis en moest wat gaan doen van zijn vrouw."

Nederland moest veel thuiswerken in de lente. En dat betekende ook: aan het huis werken. Er is veel geschilderd, getimmerd en geschuurd.

In maart nam de omzet van bouwmarkten met 26,8 procent toe ten opzichte van dezelfde maand in 2019. In april was dat 34,7 procent. En in mei zelfs 39,1 procent.

Het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) melde eind maart al dat er in die maand veel klusspullen waren verkocht. In de derde week van maart was er zelfs ruim 50 procent meer omzet dan het jaar ervoor.

Ook kleinere doe-het-zelfzaken, zoals verfhandelaren, keukenwinkels en behangzaken, hebben goed geboerd in de lente. 

In maart behaalden alle klusbedrijven (dus kleine en grote) ruim 23 procent meer omzet dan dezelfde maand het jaar ervoor.  In april kwam er 26 procent bij. En in mei ruim 29 procent meer ten opzichte van vorig jaar.

Drukke maanden voor kleine doe-het-zelf-zaken

Ondernemer Theo van Kalken heeft een kleine doe-het-zelfzaak in Amsterdam en heeft stormachtige maanden achter de rug.

"We hebben het heel druk gehad. In het voorjaar is het altijd drukker dan normaal. Het is echt geëxplodeerd in de maanden maart, april en mei. Iedereen zat thuis en moest wat gaan doen van zijn vrouw."

Tuin en -verfartikelen

Klanten waren vooral op zoek naar tuin- en verfartikelen. "We hebben nu al 500 zakken potgrond verkocht.  Dat verkoop ik normaal in een jaar."

En nu? Het CBS heeft alleen cijfers tot mei. De klusgekte lijkt nu wel minder geworden, zegt Van Kalken. "Het is inmiddels wel weer ingezakt. In de vakantietijd is het altijd rustiger en nu dus ook. Een normale maand juli."

Meer klusjesmannen ingezet

Of huren we gewoonweg meer mensen in voor onze klussen? Bij klusplatform Werkspot zagen ze alleen de eerste drie weken van de lockdown een grote terugval. "De helft van het werk droogde op, ten opzichte van vorig jaar. Het was een flinke dip", vertelt Jules Hooijer, directeur merk en communicatie.

Toen er eenmaal coronaprotocollen waren, durfden veel mensen het weer aan. Sterker nog: er werden massaal vakmannen ingehuurd. "De maand erna hadden we juist 37 procent meer klussen in vergelijking met 2019." Sindsdien is de toename vrij stabiel gebleven op een plus van 30 procent, aldus Hooijer.

Eerst alleen buitenklussen

"In het begin boekten mensen vooral klussen buitenshuis, zoals schilderwerk of het weghalen van een boom. Na de introductie van de protocollen kwamen er ook weer meer binnenklussen bij."

Met uitzondering van de dip in maart gaat het dus goed met Werkspot. "Het langetermijneffect van deze coronatijd is voor ons positief", concludeert Hooijer.

Klaar met klussen? Op naar de woonwinkel

Een deel van de consumenten was na al dat klussen ook klaar voor nieuwe meubels. Al duurde dat wel even. In maart zakte de omzet nog 10 procent terug ten opzichte van vorig jaar, blijkt uit cijfers van Inretail.

In april was er alweer een kleine omzetstijging: 3,6 procent. Daarna klom het in rap tempo omhoog. In mei en juni steeg de omzet met respectievelijk 16,5 en ruim 27 procent.

CBS somberder over woonwinkels

Het CBS heeft overigens wat meer sombere cijfers over de woonwinkels: dat is volgens Inretail te wijten aan een andere meetmethode.

Een keuken bijvoorbeeld, bestel je eerst en hij wordt later geleverd en betaald. Inretail meet het moment van bestellen, het CBS het moment van betaling. De flinke toename die Inretail nu registreert, zal dus later ook bij het CBS zichtbaar zijn, is de verwachting.

Grote verfbedrijven profiteren niet

Met zoveel klusactiviteiten zou je denken dat de grote jongens, zoals verfproducent AkzoNobel het ook goed doen, maar dat valt tegen.

Anders dan in Nederland waren veel bouwmarkten in het buitenland lang gesloten. Ook de auto- en luchtvaartsector hadden ineens een stuk minder lak nodig in coronatijd.  

AkzoNobel, het moederbedrijf van Flexa en Sikkens, leverde bijna de helft van haar winst in het tweede kwartaal. Ook concurrent PPG, van Histor en Sigma, behaalde in die periode belabberde resultaten. De verfmaker leverde meer dan 60 procent in in het afgelopen kwartaal.

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van