Minder erg dan gevreesd

Overslag in Rotterdamse haven daalt 9 procent door corona

23 juli 2020 10:40 Aangepast: 23 juli 2020 14:22
De overslag van containers daalde slechts 'gering'. Beeld © Danny Cornelissen

De coronacrisis raakt ook de haven van Rotterdam. In het eerste halfjaar werd er 9,1 procent minder overgeslagen. In het tweede kwartaal was de daling minder groot dan eerder gedacht.

Door het coronavirus draaien fabrieken op een lager pitje en consumenten kopen minder. Daardoor daalde de overslag in de Rotterdamse haven, de grootste in Europa, in de eerste zes maanden van het jaar met 9,1 procent tot 218,9 miljoen ton.

Die afname is wel ten opzichte van het record van vorig jaar. De daling in Rotterdam is wel groter dan die van de grote concurrent Antwerpen, waar de daling maar 4,9 procent was. De overslag van containers steeg zelfs licht in Antwerpen.

Rotterdam is afhankelijker van Azië

De Rotterdamse haven is namelijk meer afhankelijk van Azië, zegt ceo van het havenbedrijf Allard Castelein. "Het is goed om je te realiseren dat 73 procent van onze containervolumes Azië-gerelateerd zijn. Dat is hoger dan Antwerpen." Ook had Rotterdam in 2019 een extra goed jaar. Daardoor was de krimp groter, aldus Castelein.

Minder steenkool, meer biomassa en LNG

De overslag van steenkolen, ertsen (zoals ijzererts) en olieproducten daalde 'aanzienlijk'. Bij containers was de klap veel minder groot, de overslag daalde slechts 'gering'. Er waren ook successen. Zo steeg de overslag van biomassa en LNG (vloeibaar gas).

Na het eerste kwartaal vreesde het Havenbedrijf Rotterdam dat de overslag in heel 2020 tussen de 10 en 20 procent lager zou kunnen uitvallen. Dat valt achteraf gezien dus mee.

Miniatuurvoorbeeld
Zie ook:

Douanier die containers met cocaïne doorliet veroordeeld tot 14 jaar cel

Investeringen

Ondanks de lagere overslag steerg de omzet van het Havenbedrijf Rotterdam wel, met 0,7 procent tot 360,4 miljoen euro. Het bedrijfsresultaat zonder bijzondere posten daalde, met 4,8 procent tot 128,4 miljoen euro.

Het havenbedrijf kan nog wel blijven investeren. In het eerste halfjaar ging het om 136,4 miljoen euro, onder meer in het Theemswegtracé (verlegging van de havenspoorlijn die onderdeel uitmaakt van de Betuweroute), de Container Exchange Route (containeruitwisselingssysteem die de logistiek van containers efficiënter maakt) en Maasvlakte Plaza (parkeerplats voor 357 vrachtwagens op de tweede Maasvlakte).

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van