Non-foodwinkels verdwijnen

Retailsector: over een jaar staat een op de vijf winkelpanden leeg

23 juli 2020 12:28 Aangepast: 23 juli 2020 12:43

Door de coronacrisis is de omzet van veel retailers flink gekelderd en kopen consumenten liever online. Mede daardoor stijgt de winkelleegstand het komende jaar van 7 naar bijna 20 procent.

Dat is de verwachting van onder meer grote winkelketens, mkb-retailers, vastgoedeigenaren en gemeenten, blijkt uit het rapport 'Retail postcorona'.

Door het coronavirus zal het aantal zogenoemde non-foodwinkels nog sneller gaan afnemen dan het al deed. Retailers verwachten dat 20 tot 40 procent van deze winkels de komende twee jaar zal verdwijnen.

Modezaken de pineut

Vooral mode- en schoenenzaken zijn hierbij de pineut. Van de mkb'ers met een non-foodwinkel ziet een op de vijf het vanwege de coronacrisis somber in. Zij overwegen te stoppen of – als ze meer dan één winkel hebben – filialen te sluiten.

De ondervraagde vastgoedeigenaren denken dat gemiddeld 15 procent van de winkel- en horecaondernemingen de komende 12 maanden verdwijnt. Met name de binnensteden worden hard getroffen door de gevolgen van het coronavirus, is hun verwachting.

In de komende twee jaar zal de leegstand onder non-foodwinkels zelfs oplopen naar een kwart, denken de pandjesbazen. De totale leegstand neemt volgens hun prognose toe met 12 procentpunt, van 7 naar 19 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Winkeliers maken nieuwe afspraken huurkwijtschelding

Voorkeur voor online winkelen

Door de coronacrisis komen we veel minder shoppers naar de winkelgebieden, zien winkeleigenaren. Ook in juli, toen horecazaken weer 'gewoon' open gingen, lag het bezoekersaantal in de winkelstraten op de helft van wat je normaal gesproken zou verwachten.

Daar komt voorlopig waarschijnlijk geen verandering in. Ruim 4000 ondervraagde consumenten zeggen het komende jaar 30 procent minder shoptripjes te gaan maken dan in het afgelopen jaar.

Als ze al gaan winkelen, doen ze dat liever in hun eigen woonplaats dan in een andere gemeente. Ruim een derde van de consumenten geeft inmiddels de voorkeur aan online winkelen. Voor de coronacrisis was dat nog 16 procent.

Miniatuurvoorbeeld
Lees ook:

Coronacrisis dwingt ondernemers van offline naar online: 'Knetterhard werken'

Huurdaling om winstgevend te blijven

Door de afnemende omzet en de toenemende leegstand, zullen de huurprijzen omlaag moeten. Daar zijn huurders en verhuurders het over eens.

Grote retailers stellen in de rapportage dat de hoge huurprijzen in de grote steden niet meer in verhouding staan tot de omzetten die ze daar draaien. Ze zeggen dat een huurkorting van 30 tot 40 procent nodig is om winstgevend te blijven. Een groot deel van hen geeft aan open te staan voor omzethuur, waarbij (een deel van) de huur wordt bepaald door de behaalde omzet of winst.

Dat zijn fors hogere percentages dan de vastgoedbedrijven voor ogen hebben. Zij verwachten dat de huren de komende een tot twee jaar met gemiddeld zo'n 15 procent zullen dalen. Bijna de helft verwacht dat er vaker omzethuurcontracten zullen worden afgesloten. 

Altijd weten wat er speelt?
Download de gratis RTL Nieuws-app en blijf op de hoogte.

Playstore Appstore

Dit is een artikel van