Ga naar de inhoud
Vegan shoarma

Karma Shoarma: we willen grootste kebabmerk ter wereld worden

Karma Shoarma heeft een investering van 3,5 tot 4 ton nodig om de productie, verkoop en marketing uit te breiden. Beeld © Karma Shoarma

Shoarma, of zoals ze buiten Nederland zeggen: kebab, kun je overal ter wereld krijgen, maar veel merken zijn er niet. Daar willen ze bij Karma Shoarma wat aan doen, met 100 procent plantaardige shoarma van knolselderij en graan. Het bedrijf wil horeca en supermarkten in binnen- en buitenland veroveren.

Bij shoarma denk je al snel aan vlees, maar de shoarma van Karma Shoarma is niet gemaakt van vlees.

"Nergens staat dat shoarma van vlees moet zijn gemaakt. Toch willen we ons niet als vleesvervanger positioneren, we proberen juist iets neer te zetten dat net zo lekker of misschien wel lekkerder is", zegt Marcel van der Heijden, één van de eigenaren van Karma Shoarma.

Geen soja

Karma Shoarma gebruikt geen vlees in zijn producten en ook geen soja. "Het is gemaakt van groenten en granen uit Nederland." En dat is volgens de ondernemer beter voor de planeet.

"Er hoeft dus geen soja hiernaar toe te worden verscheept en er hoeft geen regenwoud voor te worden gekapt", aldus Van der Heijden. Soja uit bijvoorbeeld de Amazone wordt voor het overgrote deel gebruikt voor veevoer. 

'Biefstuk
Zie ook:
'Biefstuk het slechtst voor klimaat, kip en vis minder milieubelastend'

Noem eens drie merken shoarma

Samen met oud chef-kok Pascal Labrie en ex-bedrijfsadviseur Hidde Stolwijk, heeft hij grote ambities met Karma Shoarma. "Als je aan mensen vraagt om drie merken shoarma of kebab te noemen, dan kunnen ze dat niet", zegt Van der Heijden.

"Dat is grappig, want vóór Red Bull had je ook geen wereldwijd merk energiedrankje, terwijl er wel energiedrankjes waren."

Van festivals naar horeca en supermarkten

Begonnen op festivals, met een foodtruck, zou Karma Shoarma vanaf dit voorjaar ook aan cafés en restaurants worden geleverd. Karma Shoarma won in januari zelfs de Horecava Innovation Award.

Corona gooide echter roet in het eten bij het jonge bedrijf. Veel festivals gaan niet door en de horeca stond een aantal weken stil.

Corona

Toch ziet Van der Heijden corona als een 'blessing in disguise': consumenten kregen meer belangstelling voor waar hun eten eigenlijk vandaan kwam. Daarnaast werden de plannen om in de supermarkt in de schappen te liggen versneld.

Vanaf september wordt er in zo'n 20 supermarkten van in ieder geval één supermarktketen getest of shoarma van Karma Shoarma ook buiten de festivals aanslaat. 

Groei uit horeca en supermarkten

Inmiddels is ook de horeca weer open en wordt Karma Shoarma in meer dan 50 zaken verkocht. "Daar komen wekelijks nieuwe cafes en restaurants bij", aldus Van der Heijden.

Nu is dat nog met name in de randstad, maar de ambitie is om ook dat uit te breiden, in eerste instantie in heel Nederland en daarna in Duitsland. 

Ondertussen blijft Karma Shoarma wel verkrijgbaar op festivals, maar de echte groei zit hem in de horeca en supermarkten. Hoe duur Karma shoarma in de supermarkt moet worden wil Van der Heijden niet zeggen. Wel zegt hij dat het duurder zal zijn dan de standaard varkensshoarma in de supermarkt, die volgens hem 'oneindig veel te goedkoop' is.

Investering nodig

Voor die groei is echter geld nodig. Karma Shoarma zoekt een investering van tussen de 3,5 en 4 ton. Dat geld is nodig om de uitbreiding van de productie (een vertienvoudiging vanaf een bescheiden niveau tot 3000 kilo per dag) te financieren. Daarnaast is het nodig om meer te doen aan verkoop en marketing.

Met die 3,5 tot 4 ton kunnen we zeker het komende jaar vooruit, zegt Van der Heijden.

Koe eruit en soja erin voor deze Twentse melkboeren

11:16

Forse groei markt voor vleesvervangers

De markt voor vleesvervangers groeit hard. Vorig jaar meldde onderzoeksbureau IRI dat in 2,5 jaar tijd de vraag met de helft was toegenomen.

ABN Amro schetste eerder dit jaar drie scenario's voor de markt van vleesvervangers. In het eerste scenario wordt na een aanvankelijke forse groei een terugval voorzien, omdat consumenten in plaats van vleesvervangers bijvoorbeeld meer kikkererwten, sojabonen en groenten gaan eten om in hun behoefte aan eiwitten te voorzien. Mensen gaan in dit scenario dus niet weer meer vlees eten.

In het tweede scenario wordt de markt voor vleesvervangers groter dan die van vlees, mede doordat er meer geld is voor innovatie en marketing.

In het derde scenario  blijft door een gebrek aan schaal de prijs van vleesvervangers een stuk hoger dan die van vlees. Het blijft daarmee een nicheproduct.

Vooralsnog groeit de markt voor vleesvervangers. Slachterij Vion gaat de vestiging in Leeuwarden zelfs ombouwen tot een productielocatie voor vleesvervangers. Vion is niet de enige vleesverwerker die overstapt op vleesvervangers. Unox heeft vegetarische rookworst en het bedrijf achter Valess (vleesvervangers) was vroeger actief in vlees.

De Vegetarische slager, overgenomen door gigant Unilever, verkoopt zijn producten aan onder meer Burger King.

Bron: RTL Z